دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

چرا دست شما می لرزد؟

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۶ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

لرزش دست یکی از عارضه های خیلی جدی به شمار نمی آید اما از آن جایی که ممکن است نشانه ای از وجود یک بیماری باشد, باید جدی گرفته شود. متاسفانه درمان این بیماری به سختی امکان پذیر است.

لرزش دست یکی از عارضه های جدی به شمار نمی آید با این حال این عارضه می تواند برای فرد شرم آور باشد و انجام کارهای روزانه را برای او دشوار کند. به علاوه لرزش خفیف دستان می تواند علامت هشدار دهنده برخی بیماری های عصبی باشد. به همین دلیل در صورت ابتلا به این عارضه, باید درمان صورت گیرد. در این مطلب با علت لرزش دست در سنین مختلف و درمان آن آشنا می شویم.

مهمترین علت لرزش دست در سنین مختلف

لرزش دست

اغلب افراد علت لرزش دست را ناشی از بیماری پارکینسون می دانند اما این طور نیست و شایع ترین علت لرزش دست, ترمور اولیه (لرزش اصلی) می باشد. ترمور اولیه شایع ترین اختلال عصبی در بزرگسالان است که علت ایجاد آن به طور کامل مشخص نشده است. این احتمال وجود دارد که این بیماری به علت ایجاد اختلالی در مخچه مغز رخ می دهد. از ان جایی که این احتمالات اثبات نشده است متخصصان نتوانسته اند به درمان قطعی این بیماری دست یابند.

افرادی که به ترمور اولیه مبتلا می شوند, غالبا لرزش مکرر را تجربه می کنند. این لرزش ها بیشتر در نواحی دست ها, بازوها, سر و تارهای صوتی ایجاد می شود و نمی توان ان را کنترل نمود. به علاوه این لرزش ها زمانی که فرد می خواهد از یک عضله بدنش استفاده کند, بیشتر می شود. در واقع زمانی که عضلات آرام هستند, لرزش ها نیز کمتر اتفاق می افتد. اگر بخواهیم این مسئله را در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون بررسی کنیم می بینیم که لرزش در این افراد به طور برعکس چیزی است که بیان کردیم یعنی لرزش دست در آن ها زمانی رخ می دهد که عضلات آن ها در حال استراحت می باشد و در زمانی که عضلات آن ها به کار گرفته شود, این لرزش خفیف می شود. دیگر علل لرزش دست عبارت است از:

  • تشنج
  • پرکاری تیروئید
  • بیماری مخچه
  • بیماری هانتینگتون
  • عوارض جانبی برخی داروها
  • مصرف بیش از حد کافئین
  • اعتیاد
  • اضطراب
  • قند خون پایین

درمان لرزش دست

لرزش دست در سنین مختلف

گزینه ی درمانی لرزش دست با توجه به علت آن تعیین می شود هر چند که هیچ گونه روش قطعی برای درمان بسیاری از لرزش های دست وجود ندارد. در صورتی که لرزش دست ناشی از ایجاد بیماری خاصی باشد, درمان آن بیماری ممکن است لرزش دست را کاهش و یا از بین ببرد. همچنین اگر کافئین، الکل، و سایر محرکات دیگر سبب ایجاد لرزش دست شده اند, با حذف این مواد از برنامه غذایی خود, احتمال درمان لرزش دست زیاد می شود. به علاوه در صورتی که لرزش دست ناشی از مصرف داروهای خاصی باشد, با مشورت با پزشک و حذف آن داروها و جایگزین کردن با داروهای دیگر, می توان لرزش دست را درمان کرد.

  •  آرون گروپس

در صورتی که لرزش دست ناشی از بیماری ترمور اولیه باشد, هیچ گونه درمان قطعی برای آن وجود ندارد. این بیماری که غالبا در اوایل دوران بلوغ در افراد ظهور می کند, در اکثر موارد با بیشتر شدن سن, تشدید می شود. در درمان ترمور اولیه ممکن است برخی علائم این بیماری بهبود یابد.

داروهای درمان کننده لرزش دست

هر فرد مبتلا به لرزش دست, گزینه مناسبی جهت درمان نمی باشد. در صورتی که پزشک تشخیص دهد فرد مبتلا گزینه مناسبی جهت درمان می باشد, در ابتدا ممکن است با تجویز داروهایی اقدام به درمان لرزش دست کند. رایج ترین داروهایی که به منظور درمان لرزش دست تجویز می شود عبارت است از:

  • پروپرانولول (ایندرال)
  • پریمیدون
  • پروپرانولول با تاثیر طولانی (ایندرال LA)

این دارو ها برای افرادی مبتلا به ترمور اولیه توسط پزشک در اولین تشخیص ممکن است تجویز شوند, با این حال تمام افراد مبتلا به این بیماری, پاسخ مناسبی به این داروها نمی دهند و ممکن است پزشک داروهای دیگری برای این افراد تجویز کند.

داروهایی از قبیل سوتالول و آتنولول که جهت درمان آریتمی و فشار خون بالا تجویز می شوند, ممکن است در درمان ترمور اولیه نیز استفاده شوند. پزشک ممکن است در صورت جواب نگرفتن از سایر داروها, یکی از این داروها را جهت درمان لرزش دست تجویز کند.

گاباپنتین و توپیرامات داروهای درجه اول برای درمان تشنج به شمار می روند. این داروها نیز ممکن است جهت درمان لرزش دست ناشی از ترمور اولیه مفید و موثر باشند.

یکی از داروهای درمانی اضطراب و اختلال هراس, آلپرازولام می باشد. برخی مطالعات نشان داده است این دارو جهت درمان لرزش دست نیز ممکن است مفید باشد. اما این دارو باید با احتیاط تجویز شود چرا که اعتیاد آور است.

با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه لرزش دست ظاهرا بیماری جدی محسوب نمی شود با این حال عارضه ی سخت درمان پذیر است و نیاز به درمان طولانی مدت دارد. توصیه می شود در صورت داشتن علائم لرزش دست, سریعا اقدام به درمان صورت گیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *