دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

نحوه نگهداری کاکتوس غوره ای و روش قلمه زدن آن

  • سحر بهرامی
  • ۳۰ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

کاکتوس غوره ای در ایران با نام های دیگر هم شناخته می شود مانند کاکتوس دانه تسبیحی و کاکتوس رشته مرواریدی، نگهداری کاکتوس غوره ای این گیاه زیبا و خاص کار بسیار آسانی است این کاکتوس نسبت به مدل های دیگر کاکتوس دارای رشد سریعی است که در صورت فراهم کردن شرایط رشد مناسب شاهد رشد زنجیروار برگ های آن می شوید.

 علت نام گذاری این گیاه به کاکتوس غوره ای به دلیل شکل ظاهری برگ های ان می باشد که شکل عجیبی و متفاوتی را به خود اختصاص داده است این نوع از کاکتوس به عنوان زیباترین  گل های آویزی از آن استفاده می شود که به دلیل رشد سریعی که دارد تمام سطح گلدان را پر می کند و دانه های تسبیح مانندش از گلدان سرازیر می شود که منظره زیبایی را ایجاد می کند که در ادامه ما به شما نحوه نگهداری کاکتوس غوره ای را آموزش می دهیم.

نحوه نگهداری کاکتوس غوره ای

ویژگی های کاکتوس غوره ای

کاکتوس غوره ای که یک نوع گیاه آپارتمانی و کمیابی است که زیستگاه اصلی آن جنوب غربی آفریقا  و از مناطق نیمه گرمسیری است. این گیاه دارای ساقه های نازک و بلندی است که می تواند تا ۲متر یا بیشتر رشد کند برگ های این کاکتوس مانند دانه های تسبیح آبدار و گوشتی و بیضی شکل است که نوک تیزی دارد که در روی تمام این برگ ها خطی پررنگ وجود دارد که همین خط به دریافت و جذب نور بیشتر و انجام عمل فتوسنتز کمک فراوانی می کند .

کاکتوس غوره ای یک گیاه چند ساله ، خزنده و همیشه سبز است که نگه داری کاکتوس غوره ای علاوه بر زیبایی که دارد باعث سم زدایی محیط خانه می شود اما باید در نگهداری کاکتوس غوره ای کوشا باشید که این گیاه دور از دسترس کودکان  و حیوانات خانگی باشد چرا که این کاکتوس یک گیاه سمی است که در صورت بلعیدن ان باعث ایجاد اسهال و استفراغ شدید می شود حتی اگر شیره این گیاه هم به دست بخورد باعث ایجاد حساسیت پوستی می شود.

این کاکتوس خیره کننده دارای گل های با رنگ های سفید و صورتی با پرچم های رنگی و صورتی می باشد، یکی از ویژگی های این گیاه بوی معطری است که در فضا ایجاد می کند رایحه ای شبیه به دارچین را  دارد ،اگر می خواهید این گیاه ظاهر زیبایش را برای شما به نمایش بگذارد ان را درون گلدان های آویزی بکارید تا دانه های تسبیح مانندش از کناره های گلدان آویزان شود.

طریقه نگهداری از کاکتوس خیره کننده غوره ای یا دانه تسبیحی

شرایط نگهداری کاکتوس غوره ای

نگهداری از این گیاه نیز مستلزم رعایت برخی موارد در رابطه با خاک، نور مناسب، میزان آبیاری، دما و … می باشد. این مراقبت ها و شرایط مورد نیاز نگهداری به شرح زیر می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • خاک:

 خاک سبک، غنی، قلیایی، دارای درصد شن بالا که دارای زهکشی و تهویه مناسب است. ترکیبی از خاک کاکتوس، ترکیبی از خاک گلدان، ترکیبی از شن و ماسه با زهکشی خوب انتخابی مناسب برای این گیاه می باشد.

  • نور:

این گیاه به نور غیرمستقیم و بسیار زیاد حداقل ۴ ساعت در روز نیازمند است  اما می تواند در سایه روشن هم به خوبی رشد کند ولی در مقابل نور مستقیم خورشید دچار آسیب دیدگی می شود.

  • آبیاری:

نیازمند آبیاری منظم و کامل با آب بدون املاح هر سه هفته تا یک ماه یک بار است ولی در فصل گرما، همواره سعی کنید، سطح خاک را مرطوب نگاه دارید، ولی از غرقاب کردن گیاه خودداری کنید. و با شروع سرما، آبیاری را کاهش دهید.

معرفی شرایط نگهداری کاکتوس غوره ای

  • دما:

این کاکتوس به سرمای بیش از حد و یخبندان حساس است  که بهتر است در فصل سرما در منزل نگه داری شود.دمای مابین ۲۱ تا ۳۵ درجه سانتی گراد برای نگه داری گیاه مناسب می باشد. دمای داخل خانه بهترین فضا برای رشد و نگه داری کاکتوس غوره ای می باشد. این گیاه خواستار ۵۰ تا ۷۰ % رطوبت است.

  • کود دهی:

برای تغذیه و نگهداری کاکتوس غوره ای  می توانید از کود کامل گیاهان آپارتمانی در فصل رشد استفاده نمایید. ماهی یکبار از اوایل اردیبهشت تا اواخر شهریور (قبل از گل دهی) با در ۲ در هزار با کود کامل مایع گیاه را تغذیه کنید.

  • تکثیر:

قلمه ریشه ان یکی از راه‌های تکثیر این گیاه است که می‌توان در بهار یا تابستان  انجام داد. تکثیر کاکتوس بسیار ساده است و فقط کافی است قلمه هایی به طول ۵ سانتی متر از انتهای ساقه های جوان و شاداب آن تهیه کنید و در محلی سایه قرار دهید تا ته آن پینه ببندد. بعد از ان ته ساقه ها را  تا ۲ سانتی متر در خاک فرو کنید، بعد از آبیاری با پلاستیک شفاف کاور کنید و به محلی با نور ملایم و دمایی حدود ۱۸ درجه منتقل کنید. خیلی سریع در عرض یک تا دو هفته ریشه دار شده و مستقل می شوند.

تکثیر کاکتوس غوره ای

مراحل تعویض گلدان غوره ای

زمانی که کاکتوس قوره ای بی حال شود و ریشه های گل از گلدان بیرون بزند، زمان تعویض گلدان می باشد تا فضای کافی برای رشد داشته باشد. بهترین زمان تعویض در بهار و معمولا هر یکی دو سال می باشد.

به هنگام تعویض توجه داشته باشید که خاک گلدان خشک باشد. برای خارج کردن گیاه از گلدان چند ضربه آهسته به دیواره ها و همچنین کف گلدان وارد نمایید و به آرامی گیاه را از گلدان خارج کنید. با احتیاط و بدون آسیب وارد کردن به ریشه های گیاه باید خاک های قدیمی اطراف ریشه گیاه را با دست پس بزنید. بعد گلدان یک سایز بزرگ تر از از گلدان قبلی را انتخاب کنید و با مقداری خاک تازه ته گلدان بریزید و پس از قرار دادن گیاه داخل گلدان، اطراف ریشه را با خاک تازه پر نمایید.

در صورتی که گیاه را داخل گلدانی با چند سایز بزرگ تر قرار دهید به دلیل اینکه گیاه انرژی خود را صرف تولید ریشه های بیشتری در خاک گلدان می نماید و به نوعی فضای خاک را پر می کند، لذا دچار اختلال در رشد می شود و نمی تواند به خوبی رشد کند. در واقع گیاه انرژی کافی برای انجام این کار را نخواهد داشت.

گیاهان بالغ پس از تعویض چند باره شروع به خشک شدن می نمایند، بنابراین پس از مردن گیاه باید از ساقه های گیاه مادر قلمه بگیرید تا به این شکل گیاه را حفظ کنید.

طریقه نگهداری کاکتوس غوره ای

ریزش برگ های کاکتوس

احتمال ریزش برگ های این کاکتوس کم است اما با این حال اگر گیاه دچار ریزش برگ شد، محیط قرارگیری گیاه را باید تغییر دهید زیرا این مشکل به خاطر سردی محیط می باشد. در فصل زمستان گیاه را می توانید به داخل منزل منتقل دهید تا از این مشکل جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید در صورت مشاهده شپش های ریز بر روی برگ ها و یا ساقه گیاه، احتمالا با حمله شپشک آردآلود مواجه شده است که برای نابودی آن ها باید حشره کش ها و قارچ کش های مخصوص این شپشک ها را مورد استفاده قرار دهید.

در پایان به منظور اطلاع از نحوه پرورش کاکتوس اچینو و پرورش کاکتوس ریپسالیس می توانید به این لینک ها مراجعه نمایید و با شرایط تکثیر و کاشت و نگهداری هر یک آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *