دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

روش پخت سمنو سفره هفت سین در خانه

  • ندا خوشرو
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۹
  • ۱

سمنو یکی از سین های سفره هفت سین عید نوروز شما است که می توانید آن را در منزل خودتان تهیه کنید. در این بخش از آشپزی طرز تهیه سمنو را به شما دوستان عزیز آموزش می دهیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 از زمان های قدیم با نزدیک شدن به عید نوروز سمنو را برای سفره هفت سین طبخ می کردند. سمنو دارای طعم و مزه متفاوت و خواص بسیار زیادی است برای تهیه سمنو به زمان چند روزه و حوصله زیادی نیاز دارید تا پایان مطلب با ما همراه باشید تا با طرز تهیه سمنو در منزل آشنا شوید.

سمنو یکی از خوراکی های محلی ایرانی است که در تجریش به وفور پخت می شود. در این مطلب آموزش ساخت سمنو را به همراه نکاتی برای طبخ بهتر در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

طرز تهیه سمنو در خانه

مواد لازم برای تهیه سمنو

گندم با پوست : نیم کیلو گرم
آرد گندم : ۲ کیلو گرم

موا لازم سمنو

طرز تهیه سمنو در منزل

ابتدا گندم ها را با دقت تمیز کنید سپس آن ها را به خوبی با آب سرد بشویید و گندم های شسته شده را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و روی گندم ها مقداری آب بریزید توجه داشته باشید که آب روی سطح گندم ها باید به اندازه بند انگشت شما باشد به مدت ۳ روز ظرف گندم را در جای مناسبی قرار دهید و در این مدت در طی روز چند بار آب گندم ها را عوض کنید.

خیساندن گندم ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از این که گندم ها جوانه زدند آن ها را در درون صافی مناسبی بریزید و مقداری آب خنک بر روی گندم های صافی بریزید و صافی را در محلی قرار دهید تا آب گندم ها از آن ها به خوبی خارج شود.

روش پخت سمنو برای نوروز

سپس دستمال پارچه ای تمیزی را کاملا خیس کنید و گندم ها را در درون پارچه بریزید و پارچه را در درون ظرف مناسبی قرار دهید روزی دو بار آب بر روی دستمال پارچه ای بپاشید توجه داشته باشید که آب زیادی را بر روی پارچه نریزید زیرا آب زیاد باعث ترش شدن گندم ها می شود بنابرین سمو نیز ترش خواهد شد فقط پارچه را با آب مرطوب کنید.

سمنو

هنگامی که ریشه های گندم در آمدند آن ها را در روی پارچه ای تمیز پهن کنید و با کمک پارچه نمدار دیگری روی گندم ها را بپوشانید و بعد از اینکه ساقه سفید گندم ها پدیدار شدند آن ها را برای تهیه سمنو آماده کنید.

پخت سمنو
بعد از موفقیت در مرحله قبل طرز تهیه سمنو و آماده کردن گندم ها، آن ها را در درون چرخ گوشت ریخته و دو بار آن ها را چرخ کنید و ۸ لیوان آب ولرم بر روی گندم های چرخ شده بریزید و گندم ها را در درون صافی بریزید تا مقداری از آب و شیره آن ها از صافی رد شود سپس گندم های باقی مانده در صافی را به خوبی فشار دهید تا شیره آن ها به خوبی از گندم ها خارج شود. تفاله های گندم را در ظرف مناسبی بریزید و دو لیوان آب بر روی تفاله ها ریخته و دوباره آن ها را صاف کنید. در قابلمه مناسبی آرد گندم را بریزید و سپس شیره را با مقداری آب مخلوط کنید و بر روی آرد گندم بریزید و آرد را به خوبی شیره گندم حل کنید تا رقیق شود. قابلمه را بر روی شعله گاز قرار دهید و مرتب محتویات درون قابلمه را هم بزنید تا مایع سمنو به جوس بیاید و غلیظ شود. توجه داشته باشید که مایه سمنو را باید به قدری هم بزنید که ته نگیرد و از گلوله شدن آرد جلوگیری شود و مایه سمنو به شکل حلوا در آید. در طرز تهیه سمنو بعد از اینکه مایه آن به شکل حلوا در آمد آن را ماند حلوا البته بدون شکر و روغن سرخ کنید و مقداری آب ولرم را آرام آرام به حلوا اضافه کنید و به خوبی حلوا را هم بزنید تا گلوله های تشکیل شده آن باز شوند و مایه به شکل سمنو درآید.

طرز تهیه سمنو در منزل

سپس سمنو را به مدت یک ساعت بر روی شعله با حرارت ملایم قرار دهید و بر روی دری قابلمه سمنو دم کنی قرار دهید. اگر مقدار سمنو شما کم است و در قابلمه کوچک تری آن را طبخ کرده اید می توانید قابلمه سمنو را در درون فر به مدت یک ساعت قرار دهید. بعد از یک ساعت سمنو آماده است.

روش طبخ سمنو سمنو ویژه نوروز

نکاتی برای طبخ بهتر

  1. گندم های سمنو باید از نوع خوب و مرغوبی باشند.
  2. خیس کردن گندم به مدت ۲ روز در محیطی گرم کافی می باشد.
  3. بهتر است در زیر گندم هایی که در پارچه می ریزید آبکش و یا صافی بگذارید.
  4. جنس دستمال پارچه ای باید نخی باشد پارچه نخی همواره مرطوب می ماند.
  5. بهتر است در ساخت سمنو با کمک یک اسپری بر روی پارچه آب بپاشید.
  6. برای آرد سمنو می توانید از یک دوم آرد جوانه گندم نرم شده استفاده کنید که آرد جوانه گندم را باید به خوبی الک کنید استفاده از این آرد در تهیه سمنو شیرینی طبیعی سمنو را بیشتر می کند.
  7. دم کردن سمنو در کیفیت سمنو بسیار موثر است و سمنو را باید بر روی شعله با حرارت ملایم دم کنید.
  8. می توانید در  دستور تهیه سمنو از بادام و پسته و فندق استفاده کنید.
  9. هرگز اجازه ندهید که گندم ها به مرحله سبز شدن برسند زیرا شیرینی سمنو شما کم می شود.
  10. اگر بلافاصله بعد از در آمدن جوانه های گندم فرصت کافی برای ادامه مراحل طرز تهیه سمنو ندارید می توانید جوانه ها را در درون یخچال بگذارید با این کار جلوی رشد بیشتر جوانه های گندم را می گیرید و جوانه ها نیز در درون یخچال تا چند روز سالم خواهند ماند.

سمنو خوشمزه و خوش طعم

دستور تهیه سمنو بدون آرد

سمنو یکی از خوراکی های خوشمزه و شیرین است که از مخلوط جوانه گندم و آرد تهیه می شود، البته در این روش قصد داریم؛ روش تهیه بدون آرد آن را در اختیارتان قرار دهیم، تهیه سمنو در ایران از گذشته های دور رواج داشته و یکی از سنت های زیبای قبل از عید نوروز می باشد، حال برای یادگیری این روش از تهیه سمنو در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • گندم با پوست/ یک کیلو گرم
  • برنج نیم دانه مرغوب/ یک پیمانه
  • فندق و بادام/ ۲۰۰ گرم
  • پودر نارگیل/ به میزان لازم

نحوه تهیه سمنو

روش تهیه سمنو بدون آرد

در این روش نیز مانند دستور تهیه قبلی در ابتدا گندم ها را با آب سرد به خوبی بشویید و به اندازه دو بند انگشت روی آنها آب بریزید، ۲ تا ۳ روز آن را در جایی مناسب کنار بگذارید و طی این مدت مرتباً آب گندم ها را عوض کنید، بعد از جوانه زدن گندم ها آنها را داخل صافی ریخته و آب سرد روی آن بریزید، سپس گندم ها را داخل دستمال تمیزی بپیچید و دستمال را به خوبی مرطوب کرده و در گوشه ای قرار دهید، هر روز پارچه را خیس کنید، البته نباید خیسی آن به قدری باشد که آب داخل ظرف باقی بماند، زیرا در این صورت گندم و سمنو ترش مزه خواهد شد. بعد از ریشه زدن گندم ها، داخل سینی پهن کنید و روی آنها را نیز با پارچه تمیزی بپوشانید. توجه داشته باشید که پارچه را باید همیشه خیس نگهدارید.

در مرحله بعدی طرز تهیه سمنو زمانی که ساقه سفید گندم ها نمایان شد و قبل از درآمدن ساقه سبز رنگ باید آنها را بردارید و برای تهیه سمنو استفاده کنید. برای این منظور گندم های جوانه زده را دو بار داخل چرخ گوشت بریزید و بعد ۱۶ لیوان آب ولرم روی آن بریزید و از صافی عبور دهید، سپس گندم ها را از صافی عبور دهید تا شیره آنها خارج شود، روی تفاله گندم ها نیز ۸ لیوان آب ولرم بریزید و دوباره از صافی عبور دهید.

اکنون شیره گندم و برنج را روی اجاق گاز گذاشته و شعله زیر آن را زیاد کنید تا سمنوی شما به نقطه جوش برسد، در این زمان باید دائماً هم بزنید تا ته نگیرد، این کار را تا زمانی ادامه دهید که آب سمنوی شما گرفته شده و برنج ها نیز به خوبی له شوند، در آخرین مرحله نیز فندق و بادام را بیفزایید.

روش تهیه سمنو

بعد از اینکه سمنو آماده شد بگذارید کمی خنک شود و بعد سمنو را در ظرف هایی قرار دهید و می توانید سمنو را با خلال پسته و بادام و … تزیین کنید و به عنوان عصرانه در کنار اعضای خانوادتان میل کنید. نوش جان

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته
  • محسن گفت:

    سمنوي شهر درق خراسان شمالي يكي از مرغوبترين سمنوهاي ايران است كه به نقاط مختلف كشور و برخي از كشورهاي همسايه هم صادر ميشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *