دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای جامع دریافت ویزای آلمان و هزینه های زندگی در این کشور

  • یلدا محمدی
  • ۲۷ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

هرکسی قصد مهاجرت از ایران و شروع یک زندگی جدید در کشوری اروپایی را داشته باشد بدون شک آلمان یکی از گزینه‌هایی است که به آن فکر خواهد کرد یکی از قدم‌های اولیه برای سفر به آلمان، دریافت ویزای آلمان است.

ما در این نوشته سعی خواهیم کرد شما را با نکات کلیدی در مورد مهاجرت به آلمان آشنا کنیم. علاوه بر این برای زندگی در آلمان نیاز دارید با سبک زندگی و فرهنگ مردم این کشور آشنا شوید که در این مطالعه از این موضوع نیز غافل نشده و سعی کردیم تا حد ممکن شما را در این مورد راهنمایی کنیم .

چند نوع ویزای آلمان وجود دارد؟

به‌طورکلی چند نوع درخواست برای دریافت ویزای آلمان قابل ثبت است. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان مجموعه این  درخواست‌ها را به انواع ویزای آلمان با مدت اقامت کوتاه و انواع مختلف ویزای آلمان با اقامت بلندمدت تقسیم‌بندی کرد. همان‌طور که عنوان شد این یک تقسیم‌بندی کلی از انواع ویزای آلمان است و در ادامه به جزئیات این تقسیم‌بندی پرداخته شده است.

انواع ویزای آلمان برای اقامت کوتاه‌مدت

نوع ترانزیت ساده‌ترین و کوتاه‌مدت‌ترین نوع ویزای آلمان است که فقط مختص تردد در فرودگاه و مناطق اطراف آن‌ که محدوده مشخصی دارد، است. این نوع از ویزای آلمان عموماً برای افرادی است که در حال سفر به کشوری دیگر به‌اجبار باید در فرودگاه کشور آلمان توقف داشته باشند. دریافت ویزای آلمان از نوع ترانزیت معمولاً ساده‌تر از انواع دیگر ویزای آلمان است.

دریافت ویزای آلمان
ویزای آلمان

البته شرایطی وجود دارد که شما برای توقف در فرودگاه‌های کشور آلمان و منطقه بین‌المللی اطراف آن نیاز به دریافت ویزای آلمان از نوع ترانزیت ندارید. چنانچه گرین کارت دارید یا دارای روادید معتبر کشورهای ژاپن، کانادا، بریتانیا یا آمریکا هستید نیازی به دریافت ویزای آلمان از نوع ترانزیت ندارید. همچنین دارندگان روادید سیاسی یا بستگان اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از دریافت ویزای آلمان از نوع ترانزیت برای تردد در فرودگاه‌های این کشور معاف هستند.

دریافت ویزای آلمان برای اقامت تا سه ماه

اگر قصد داشته باشید حتی یک قدم بیرون‌ از منطقه بین‌المللی فرودگاه بگذارید باید به فکر دریافت نوع دیگری از ویزای آلمان باشید. ویزای شنگن یا آن‌طور که در فارسی تلفظ می‌شود شینگن، برای آن دسته از متقاضیانی است که قصد تردد یا اقامت از یک ساعت تا سه ماه را دارند. برای سفر توریستی به آلمان، بازدید از نمایشگاه‌های مختلف که همه‌ساله در آلمان برگزار می‌شود، دیدار با بستگانتان که ساکن کشور آلمان هستند، سفرهای پژوهشی و یا سفرهای ورزشکاران، دریافت این نوع از ویزای آلمان الزامی است.

دریافت ویزای آلمان
ویزای آلمان

اگر با ویزای شینگن به کشور آلمان وارد شوید به‌غیراز موارد بسیار نادر، امکان تغییر یا تبدیل آن به نوع دیگری از ویزای آلمان که امکان اقامت بیش از سه ماه را به شما بدهد وجود ندارد. پس چنانچه قصد اقامت بیش از سه ماه را دارید باید به فکر نوع دیگری از ویزای آلمان باشید که در ادامه به آن پرداخته شده است.

چک لیستی که مسئولین صدور ویزای آلمان در سفارت این کشور در تهران برای سهولت عملیات درخواست روادید متقاضیان ویزای شنگن منتشر کرده‌اند از طریق آژانس سفری دیگر قابل دریافت است.

شرایط اقامت در آلمان برای مدت‌زمان بیش از سه ماه

ممکن است شرایطی به وجود بیاید که شما نیاز داشته باشید مدت‌زمان بیشتری در آلمان اقامت کنید. شاید برای گذراندن دوره‌ای آموزشی پژوهشی به فکر سفر به آلمان افتاده باشید و یا سه ماه مدت کمی برای ماندن در کنار عزیزانتان باشد. هر دلیلی که داشته باشید باید به فکر مدل دیگری از ویزای آلمان باشید، تنها ساکنان برخی از کشورها می‌توانند بدون ویزای آلمان برای مدت بیش از سه ماه در این کشور اقامت کنند که ایران جزو این کشورها نیست. برای اقامت بیش از سه ماه در کشور آلمان باید علاوه بر دریافت ویزای آلمان قبل از ورود به این کشور درخواست مجوز اقامت بیش از سه ماه را به سفارت این کشور در ایران بدهید.

کارت آبی یا بلوکارت کشور آلمان

در سال ۲۰۰۷ اتحادیه اروپا در پی کاهش شدید نیروی کار، به دنبال راهی برای برطرف نمودن این مشکل بود. کارت آبی راهی بود که به عقیده برخی از گرین کارت کشور آلمان الهام گرفته بود و به متخصصان و نیروی کار غیراروپایی اجازه اقامت میان‌مدت در بسیاری از کشورهای اروپایی را می‌داد. کشور آلمان به‌عنوان غول صنعتی اتحادیه اروپا از همان ابتدا از این طرح به‌طور گسترده پشتیبانی کرد و این طرح را به‌عنوان راه‌حلی به متقاضیان ویزای آلمان ارائه کرد. بلوکارت یا کارت آبی به نیروی کار حرفه‌ای اجازه می‌دهد تا با خانواده خود برای کار به بسیاری از کشورهای اروپایی ازجمله آلمان سفر کند.

روش گرفتن ویزای آلمان

ویزای آلمان

چه طور می‌توان برای سفر به آلمان کارت آبی گرفت؟

مدرک تحصیلی مورد تائید و ارزشیابی شده در کشور آلمان یکی از ضروریات دریافت کارت آبی است. همچنین شما نیاز به قرارداد کاری دارید که حداقل دستمزد سالیانه تعیین‌شده برای این قرارداد باید به‌طور میانگین در حدود ۴۷۰۰۰ یورو باشد. البته برای مشاغلی خاص که با بحران نیروی کار مواجه هستند سخت‌گیری کمتری شده و این حداقل درآمد برای یک سال برابر ۳۸۰۰۰ یورو تعیین‌شده است. ازجمله زمینه‌های کاری که در این فهرست قرار دارد می‌توان به علوم پزشکی، رشته‌های مهندسی گوناگون، دانش‌آموختگان رشته ریاضی و علوم رایانه اشاره کرد.  شما می‌توانید ویزای آلمان را برای مدت‌زمان شش ماه اقامت درخواست دهید و در این مدت به دنبال شغل مناسب با حداقل‌های گفته‌شده باشید.

فراموش نکنید برای دریافت کارت آبی باید به زبان انگلیسی یا آلمانی تسلط کافی داشته باشید. هم‌چنین اگرچه الزامی نیست ولی بهتر است سن شما از ۴۰ سال کمتر باشد و سابقه کاری خوبی در زمینه‌ای که می‌خواهید در آن مشغول شوید داشته باشید.

اقامت دائم کشور آلمان

متقاضی بعد از دریافت ویزای آلمان و پیدا کردن شغل مناسب به مدت یک سال مشغول به کار خواهد شد و چنانچه بعد از یک سال درآمد او به مقدار تعیین‌شده برسد می‌تواند کارت آبی دریافت کند که برای سه سال معتبر است. بعد از آن در مراحل گوناگون به‌شرط پایدار بودن شرایط شغلی و پرداخت مالیات دارنده کارت آبی می‌تواند برای چند بار دیگر آن را تمدید کند. چنانچه همه‌چیز خوب پیش برود می‌توانید بعد از دو تمدید، درخواست تابعیت کشور آلمان را هم بدهید.

ویزای آلمان

ویزای آلمان

به‌طورمعمول یک دارنده کارت آبی می‌تواند بعد از ۳۳ ماه یا در بهترین شرایط در صورت داشتن مدرک زبان سطح B1 بعد از ۲۱ ماه موفق به دریافت اقامت دائم کشور آلمان شود. تا اینجا به نظر می‌رسد مسیر گرفتن ویزای آلمان برای شش ماه و سپس دریافت کارت آبی کشور آلمان هموارترین راه برای اقامت دائم در کشور آلمان است. با ادامه مقاله همراه باشید تا با روش‌های دیگری که می‌توانید با دریافت ویزای آلمان به اقامت دائم در این کشور دست پیدا کنید آشنا شوید.

دریافت ویزای آلمان برای ادامه تحصیل

سالانه بالغ‌بر ۲۰۰ هزار نفر برای ادامه تحصیل، ویزای آلمان را دریافت می‌کنند و از این حیث یکی از بیشترین دلایل دریافت ویزای آلمان است. نزدیک به ۴۰۰ مرکز آموزش عالی در کشور آلمان وجود دارد که از این میان بیش از ۱۰ درصد تحصیل کنندگان در این مراکز آموزشی غیر آلمانی‌هایی هستند که با دریافت ویزای آلمان برای ادامه تحصیل به این کشور سفر کرده‌اند. نیاز به گفتن ندارد که مراکز آموزشی آلمان جزو برترین مراکز آموزشی در دنیا شناخته می‌شوند و تحصیل کنندگان در این دانشگاه‌ها، کار ساده‌ای برای پیدا کردن شغل مناسب پیش رو خواهند داشت.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

برای دریافت ویزای آلمان برای ادامه تحصیل، می‌بایست به زبان آلمانی مسلط باشید. اگرچه در بعضی دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی نیز تدریس می‌شود ولی این شامل تعداد کمی از دانشگاه‌های این کشور است. همچنین با توجه به اینکه شما قصد ادامه تحصیل در مراکز آموزش عالی را دارید، نیاز است مدرکی دال بر قبولی در کنکور و فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های ایران را برای دریافت ویزای آلمان به مسئولین سفارت آلمان ارائه دهید.

برای تحصیل در ترم زمستان دانشگاه‌های آلمان باید درخواست خود را تا ۱۵ ژوئیه ارائه کنید و تاریخ ارائه درخواست برای ترم تابستان تا ۱۵ ژانویه است. حتماً توجه کنید که معمولاً مقدمات پذیرش و دریافت ویزای آلمان برای ادامه تحصیل حدود یک سال زمان می‌برد. پس چنانچه قصد دارید برای ادامه تحصیل ویزای آلمان را بگیرید حتماً به‌موقع اقدام کنید.

شرایط جغرافیایی کشور آلمان

اگر قصد دریافت ویزای آلمان و مهاجرت به این کشور را دارید حتماً نیاز خواهید داشت بدانید کشور آلمان در چه شرایط جغرافیایی قرار دارد. آلمان با بیش از ۸۰ میلیون نفر جمعیت پرجمعیت‌ترین کشور اروپا محسوب می‌شود. از غرب با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، هلند و فرانسه همسایه است. این کشور از شمال به دریای شمال، دریای بالتیک و کشور دانمارک راه دارد. آلمان از جنوب با کشورهای اتریش و سوئیس مرز مشترک دارد و در شرق این کشور، کشورهای لهستان و جمهوری چک قرار دارند.

گرفتن ویزا برای آلمان

ویزای آلمان

شهرهای کشور آلمان

حین اقدام برای دریافت ویزای آلمان و حتی قبل از آن باید بدانید که قصد ورود به کدام شهر کشور آلمان را دارید. البته همه‌چیز بستگی به این دارد که شما ویزای آلمان را برای چه منظوری می‌گیرید. برخی شهرها مناسب متقاضیانی است که جهت ادامه تحصیل، ویزای آلمان گرفته‌اند. برخی دیگر مخصوص آن دسته افرادی است که به دنبال یافتن کار ویزای آلمان گرفته و راهی این کشور می‌شوند. همچنین ممکن است شما کارآفرین باشید و به‌قصد سرمایه‌گذاری اقدام به دریافت ویزای آلمان کرده باشید. به هر ترتیب در ادامه این مقاله به هر نیتی که دست به دریافت ویزای آلمان زده باشید سعی خواهیم کرد شما را راهنمایی کنیم. در شکل زیر محل جغرافیایی شهرهای مختلف کشور آلمان را مشاهده می‌کنید.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

برلین، بهترین شهر برای ادامه تحصیل در کشور آلمان

اگر حق انتخاب دارید، حتی یک‌لحظه هم بعد از دریافت ویزای آلمان در سفر به برلین برای ادامه تحصیل شک نکنید. برلین ازنقطه‌نظر امکانات و به‌روز بودن بر قله شهرهای دانشجویی آلمان ایستاده است. از این نظر برلین را می‌توان با شهرهای بزرگی مثل لندن و نیویورک مقایسه کرد. امکانات ادامه تحصیل دانشجویان در این شهر با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌شود. در زیر تصویری از دانشگاه هومبولت برلین را مشاهده می‌کنید.

ویزا برای کشور آلمان

ویزای آلمان

مونیخ دومین شهر ایدئال برای ادامه تحصیل در آلمان

بعد از برلین، شهر مونیخ دومین شهر مناسب برای سفر و ادامه تحصیل دارندگان ویزای آلمان است. دانشگاه لودویگ و دانشگاه فنی مونیخ که در زمره بهترین دانشگاه‌های جهان هستند در این شهر قرار دارند. تصویری زیبا از دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان شهر مونیخ در زیر مشاهده می‌شود.

تحصیل در آلمان

ویزای آلمان

مونیخ بهترین شهر آلمان برای کار

اگر به‌قصد پیدا کردن کاری بهتر و با زحمت فراوان هزینه ویزای آلمان را پرداخته‌اید این حق شماست که بدانید در کدام شهر بهتر می‌توانید کار پیدا کنید. بر طبق آمار، مونیخ در صدر لیست شهرهای دارای بازار کار مساعد قرار دارد و می‌تواند برای دارندگان ویزای آلمان که به‌قصد پیدا کردن شغل مناسب و بهبود شرایط زندگی به این کشور سفر می‌کنند مقصد مناسبی باشد. مونیخ سومین شهر بزرگ آلمان و بزرگ‌ترین شهر جنوب آلمان است. چنانچه قصد سفر به مونیخ را دارید بهتر است این کار را در ماه‌های مارس تا می انجام دهید زیرا تعداد گردشگران در این ماه‌ها کمتر است.

در زیر تصویری از نمایشگاه کار مهندسی که همه‌ساله در مونیخ برگزار می‌شود، مشاهده می‌کنید.

چگونگی دریافت ویزای آلمان
ویزای آلمان

هزینه‌های اقامت در مونیخ

برای پیدا کردن شغل مناسب علاوه بر هزینه‌ای که برای دریافت ویزای آلمان پرداخت می‌کنید باید مبلغ قابل‌توجهی هم برای هزینه‌های زندگی در آلمان تا زمان پیدا کردن شغل مطلوب در نظر بگیرید. برای یک خوابگاه ساده هر شب باید بین ۲۰ تا چهل یورو بپردازید که البته اگر در فصل زمستان به مونیخ بروید مبلغ کمتری باید پرداخت کنید. شاید هیچ ترسی از زندگی در شرایط سخت نداشته باشید و بخواهید با پرداخت حدود ۱۰ یورو درجایی که امکانات اولیه دارد چادر بزنید.

تصویری از یک خوابگاه در شهر مونیخ در زیر مشاهده می‌شود.

سکونت در آلمان
ویزای آلمان

اگر علاقه‌ای به زندگی در خوابگاه ساده یا چادر ندارید و بعد از هزینه‌هایی که برای ویزای آلمان کردید هنوز پول دارید می‌توانید به هتل بروید. هتل‌های ارزان‌قیمت با قیمتی در حدود ۶۰ تا ۷۰ یورو با اتاق‌های دوتخته می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. اگر هم بخواهید می‌توانید یک آپارتمان کامل با قیمتی کمتر از ۱۰۰ یورو برای هرروز کرایه کنید. درهرصورت گزینه دیگری هم وجود دارد و آن استفاده از اتاق‌هایی مشترک است که برای آن‌ها نیازی به پرداخت بیش از ۴۰ یورو ندارید.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

هزینه خورد و خوراک

اگر نمی‌خواهید به رستوران بروید و غذاهای خانگی را به هر غذایی ترجیح می‌دهید می‌توانید با هزینه هفتگی کمتر از ۶۰ یورو برای هر نفر، غذا ارزان‌قیمت درست کنید. اگر هم حوصله درست کردن غذا را ندارید و یا امکاناتش را ندارید می‌توانید با کمتر از ۲۰ یورو به رستورانی با قیمت مناسب بروید. همین رستوران‌ها برای ناهار پیشنهاد غذاهایی با قیمت ارزان‌تر در حدود ۱۰ یورو ارائه می‌دهند.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

اگر مبالغ برای شما زیاد است می‌توانید به مک‌دونالد بروید و ساندویچ ۷ یورویی بخورید. البته این قیمت برای سایر فروشندگان غذای فوری تقریباً مشابه است. بااین‌حال پیشنهاد ارزان‌تری هم وجود دارد و آن خرید ساندویچ از فروشندگانی است که در خیابان دکه دارند که برای شما در حدود ۳ یورو هزینه دارد. در زیر تصویر رستورانی در کشور آلمان را مشاهده می‌کنید که برای هر غذایی که از داخل منو سفارش دهید کمتر از ۷ یورو از شما می‌گیرد.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

تفریحات سالم در کشور آلمان

به هر نیتی که ویزای آلمان را گرفته باشید باید برای خود برنامه تفریحی مناسب ترتیب دهید تا برای ادامه زندگی انگیزه داشته باشید. اگر اهل فیلم هستید باید بدانید سه‌شنبه‌ها روز سینما است و می‌توانید با قیمتی کمتر از ۱۰ یورو فیلم خوبی ببینید و سرگرم شوید. شما تنها با پرداخت ۷ یورو می‌توانید از موزه‌های مشهور آلمان بازدید کنید با تاریخ این کشور از نزدیک آشنا شوید. در مونیخ و خیلی از شهرهای آلمان تورهای پیاده‌روی رایگان برگزار می‌شود که به زبان انگلیسی است و شما را با قسمت‌های مختلف شهر آشنا خواهد کرد. با شرکت در این تورها برای ساعت‌های طولانی سرگرم شده و مطمئناً دوستان خوبی پیدا خواهید کرد.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

هزینه حمل‌ونقل در آلمان

هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور آلمان به نسبت ایران بالاست. برای ورودی تاکسی باید مبلغ ۴ یورو بپردازید و این در حالی است که برای هر کیلومتر تقریباً ۲ یورو دیگر باید بدهید. ازاین‌جهت مردم عادی برای کارهایی مثل خرید و کارهای اداری از تاکسی استفاده نکرده و از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. بلیت یک‌طرفه حمل‌ونقل عمومی تقریباً ۲٫۵ یورو است و شما می‌توانید با پرداخت تقریباً ۷۰ یورو ماهیانه هر تعداد که می‌خواهید سفر کنید. البته سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی-اینترنتی به نام اوبر هم در آنجا فعال است که هزینه کمتری نسبت به تاکسی‌های معمولی دارد.

دریافت ویزای آلمان

ویزای آلمان

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص بلیط آلمان، وقت سفارت آلمان، ویزای آلمان ، تور آلمان و تور اروپا ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *