دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهکارهای موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

  • مهتاب علی پناه
  • ۱۷ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

با تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید عفونت های که وارد بدن شده است را ازبین ببرید و بدن را در برابر سرماخوردگی و یا هرنوع بیماری دیگر تقویت کنید.

تقویت کردن سیستم دفاعی، بدن را از بیمار شدن مکرر جلوگیری می کند زیرا، وظیفه دستگاه ایمنی این است که سلول ها و مولکول های خودی را از بیگانه تشخیص می دهد که با تقویت شدن این دستگاه از بیماری و ابتلا به مشکلات جسمی می توانید پیشگیری کنید. در ادامه این مقاله شما را با چند روش خانگی و بدون هزینه جهت تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا خواهیم کرد.

روش های تقویت سیستم ایمنی بدن

آنچه که بر سلامت بدن تاثیر می گذارد و میزان آسیب پذیری بدن را در برابر سرماخوردگی یا ویروس هایی که در اطرافیان حضور دارد را تعیین می کند قدرت و وضعیت سیستم ایمنی بدن می باشد که با مصرف برخی از غذاهای سالم و غنی می توانید دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنید.

سیر :

سیر علاوه بر اینکه به غذا ها طعم و عطری خوبی می دهد بلکه برای تقویت وضعیت ایمنی بدن نیز بسیار مناسب است و حاوی آلیسین است که در واقع یک ماده فعال برای از بین بردن باکتری و عفونت های که وارد بدن شده است می باشد. مصرف آب سیر خام برای ضد عفونی کردن زخم های کوچک بسیار مناسب است، تحقیقات نشان داده است که با مصرف شش حبه سیر خطر ابتلا به سرطان معده را تا ۵۰ درصد و خطر سرطان روده بزرگ را تا ۳۰ درصد می توانید کاهش دهید. برای افزایش مصرف سیر می توانید روزانه دو حبه از آن را به وعده غذایی خود اضافه کنید.

تقویت وضعیت سیستم ایمنی بدن

سیب زمینی :

سیب زمینی ضد سرطان و پیری می باشد و همچنین می تواند با ویروس ها و میکروب های که وارد بدن شده اند مبارزه کند، رنگ زرد موجود در سیب زمینی نشان دهنده وجود بتاکاروتن می باشد که از بدن در ابتلا به برخی سرطان ها محافظت می کند، تبدیل بتاکاروتن به ویتامین A می تواند بافت همبند را احیا کند، روزانه نصف سیب زمینی شیرین را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

سیب زمینی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

اسفناج :

یکی از غذاهای گیاهی که باعث می شود دستگاه ایمنی بدن تقویت شود اسفناج می باشد و به دلیل داشتن ویتامین بی دو در بازسازی بافت های بدن بسیار موثر می باشد و همچنین دارای ویتامین آ و سی نیز می باشد که در زیبایی پوست و مو نقش زیادی را ایفا می کند. و دارای ویتامین بی شش، کلسیم، منیزیم آهن نیز می باشد.

  •  آرون گروپس

اسفناج سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

قارچ :

یکی دیگر از مواد غذایی که گلبول های سفید خون را افزایش می دهد و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می شود قارچ می باشد که در این شرایط گلبول های سفید به پیشگیری از عفونت ها و یا به بهبودی سریع بیماری ها کمک زیادی می کنند.

ماست :

ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک ها باعث افزایش باکتری های خوب موجود در دستگاه گوارش می شود که به دفع میکروب های بیماری زا کمک می کند که با مصرف روزانه ۱۹۸ گرم ماست می توانید دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنید، زیرا ماست باعث می شود گلبول های سفید به فعالیت بیشتر تحریک شوند ، می توانید به ماست میوه هایی مانند توت فرنگی و بلوبری اضافه کنید علاوه بر اینکه طعم بهتری به ماست می دهد فواید این ماده خوراکی نیز افزایش می یابد و باعث تقویت ایمنی بدن نیز می شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

میوه های خانواده مرکبات :

لیمو، لیمو ترش، پرتقال، گریپ فروت و نارنگی همگی دارای ویتامین C می باشند که باعث تقویت سیستم دفاعی انسان می شود و بدن را در برابر سرماخوردگی و یا عفونت تقویت می کند حتی اگر دچار بیماری شده باشید مصرف این محصولات باعث کوتاه شدن دوره بیماری می شود.

مرکبات سیستم بدن را تقویت می کند

کلم بروکلی :

این سبزیجات پر خواص دارای مواد معدنی و انواع ویتامین ها می باشد و همراه با مقادیر فراوانی فیبر و آنتی اکسیدان به عنوان یکی از سالم ترین سبزیجات شناخته شده است که می توانید در برنامه غذایی تان آن را بگنجانید و جهت حفظ خواص آن تا حد امکان کم پخته شود و یا به شکل خام مصرف شود.

کیوی :

کیوی یکی دیگر از میوه های پر خواص جهت تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد زیرا، دارای مقادیر فراوانی پتاسیم، ویتامین K، فولات و ویتامین سی است که با هر نوع عفونت در بدن مبارزه کرده و همچنین کمک زیادی به حفظ عملکرد دیگر قسمت های بدن می کند.

روش های تقویت دستگاه ایمنی بدن

زردچوبه :

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و از ادویه های بسیار مفید و موثر در تقویت دستگاه ایمنی بدن می باشد که به عنوان یک ضد التهاب جهت درمان روماتیسم مفصلی و آرتروز است همچنین، کورکومین موجود در زردچوبه کمک زیادی به ترمیم عضلات بر اثر ورزش خواهد کرد.

میگو :

این غذای دریایی به دلیل داشتن مقادیری زیادی زینک در خود به عنوان یک غذای دریایی خوشمزه جهت تقویت دستگاه ایمنی بدن محسوب می شود که البته باید به مقدار توصیه شده مصرف شود که بری آقایان و خانم های بزرگسال به ترتیب ۱۱ , ۸ میلی گرم در روز است.

تقویت دستگاه ایمنی بدن با راه های مفید

نکته : مصرف زینک به مقدار زیاد منجر به اختلال سیستم ایمنی بدن می شود.

روغن زیتون :

از دیگر راهکارهای تقویت دستگاه ایمنی بدن استفاده از روغن زیتون در پخت و پز است زیرا، دارای آنتی اکسیدان است که در مقابل آسیب های اکسیداتیو از بدن محافظت کرده و سبب از بین رفتن سموم می شود.

نشانه هایی که از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن خبر می دهند

  • یبوست
  • خستگی
  • اسهال و طول کشیدن آن بیشتر از یک هفته
  • ریزش مو
  • درد های مفصلی
  • تغییرات وزن
  • زرد شدن پوست
  • خشکی چشم
  • حساسیت به نور خورشید
  • سرد شدن انگشت ها، گوش ها، دست و پاها

نشانه های گفته شده ممکن است از بیماری های دیگر نیز خبر دهد از این رو، حتما به منظور تشخیص دقیق تر با پزشک مشورت نمایید.

در این مقاله شما را با چند روش جهت تقویت سیستم دفاعی آشنا کردیم امیدواریم از مطالب گفته شده لذت برده باشید، اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در این زمینه ها داشته باشید می توانید بر روی درمان خانگی و طب سنتی اطلاعات کافی به دست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *