دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

با انواع استراتژی های بازاریابی موفق آشنا شوید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۸ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

بازاریابی استراتژی های مختلفی دارد. این وضعیت شغلی و کسب و کار است که حدود و نحوه به کارگیری استراتژی های بازاریابی را مشخص می سازد.

در این مطلب مجموعه ای کامل و جامعی از استراتژی های بازاریابی جمع آوری شده که این متدها، روش های جذب بازار و پر رنگ شدن برند را به شما می آموزد. فراگیری این شگردها اهمیت زیادی دارد.

برای ارائه کسب و کار و خدمات مناسب به مشتریان ناگزیر به کاربرد استراتژیهای بازاریابی هستید. این استراتژیها هر کدام ویژگی ها و امتیازهای محصول را برای دست یابی به بازار هدف قرار می دهند. استراتژی های بازاریابی می توانند انواع تبلیغات محیطی مانند بنرها، بیلبوردها، تبلیغات آنلاین و … باشند.

معرفی انواع استراتژی های بازاریابی

استراتژی های بازاریابی

بازاریابی خیریه ای

در چنین روشی، شما و مشتریان به خواسته خود دست می یابید. به شرطی که آگاهی لازم را از محصولات و اهمیت های محل کار بدانید. کفش تامز مثال خوبی در این مورد است. تامز به جای تبلیغ کلاسیک «یکی بخر، یکی رایگان ببر» از سیستم قدرتمند دنبال شده مشتریان بهره مند شد و به ازای خرید مشتریان، به افراد محروم یک کفش هدیه می داد. این موضوع شرکت تامز را در نظر دیگران به یک شرکت خیّر و نیکوکار تبدیل کرده بود.

بازاریابی برد نزدیک

این بازاریابی را با نام مجاورتی نیز می شناسند. در این بازاریابی شرکت یا سازمان پیام های تبلیغاتی خود را با ارسال پیام به مشتریان از طریق وای فای و بلوتوث در نواحی نزدیک انجام می دهد.

بازاریابی رابطه مند

این بازاریابی بیشتر از فروش محصول بر روی برقراری رابطه با مشتری متمرکز می شود. اگر این رابطه موثر واقع شود، برند شما در نظر مشتری محبوب خواهد شد و مسلماً انگیزه لازم خرید از شرکت فراهم می گردد. والگرینز تاکید کرد مشتریانی که از کانال های متفاوت خرید می کنند نسبت به کسانی که فقط از فروشگاه خرید می نمایند تا شش برابر خرید بیشتر دارند.

ویژگی های یک بازاریاب موفق

بازاریابی تراکنشی

فروش در اینجا اهمیت زیادی دارد. این روش توسط خرده فروشان پیش گرفته می شود. چون آن ها موظف به فروش تعداد زیادی محصول هستند. در غیر این صورت نمی توانند خواسته سرمایه گذاران را پاسخ گویند و به زودی از میدان به در می شوند. خرده فروشان برای جذب مشتری به روش هایی چون تخفیف، کوپن و … روی می آورند. این خرده فروشان برای جلب مشتری تلاش زیادی دارند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

استراتژی یک کارشناس فروش

بازاریابی کمیابی

میزان دسترسی به محصول بسیار کم است. البته این موضوع به دلایلی چون کمبود مواد خام یا عرضه محصول با کیفیت به وجود می آید. بعضی از شرکت ها مشتریان خاصی را برای ارائه محصولاتشان گزینش می کنند. به عنوان مثال نسخه چینی ماشین فانتوم به دلیل کمیابی سریعاً به فروش می رسد.

بازاریابی دهان به دهان

در این نوع از استراتژیهای بازاریابی اطلاعات محصول دهان به دهان می چرخد. یعنی بیشتر برندها از طریق ارتباط کلامی مردم دنیا با یکدیگر به فروش می رسند. در چنین جایگاهی فرد از محصول خریداری شده تعریف می کند. البته این تاکتیک های بازاریابی توسط کارشناسان فروش بین مردم ایجاد می گردند.

بازاریابی و استراتژی های آن

بازاریابی دعوت به اقدام

این نوع بازاریابی مخصوص طراحی وب می باشد. در آخر یک رپورتاژ مشتریان به درگاه فروش با کلیک کردن سوق داده می شوند. برای تهیه این درگاه از متن مناسب و گرافیک عالی استفاده می شود. این بازاریابی با نام Call to Action شناخته می شود.

تاکتیک های بازاریابی

بازاریابی ویروسی

این نوع بازاریابان به دنبال ایجاد انگیزه لازم در مشتریان برای خرید محصول هستند. با ورود هر کالا به بازار، کارشناس فروش به این استراتژیهای بازاریابی متمایل می شود. این انگیزه با بیان یک دلیل موجه برای خرید ایجاد و مشتری به سمت محصول کشانده می شود. بازاریابان برند کالت در چنین جایگاهی به ویژگی های شاخص متوسل می شوند تا افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهند. همین موضوع سبب می شود افراد با یکدیگر در مورد محصول صحبت کنند.

بازاریابی تنوع گرا

استراتژی های بازاریابی بر روی طرح شخصی متمرکز می شود. این طرح ها بر اساس فرهنگ، اعتقادات، توقعات، ارزش ها، طرز نگرش، علایق و … و البته نیازهای مشتری شکل خواهد گرفت.

بازاریابی مخفی کاری

این نوع بازاریابی شبیه پخش یک تیزر جذاب از یک فیلم سینمایی می باشد. شما با دیدن این تیزر جذاب به دیدن فیلم مشتاق می شوید. مسلماً در این تیزر از قسمت های خاصی برای تبلیغ استفاده شده و معرف کل فیلم نیست. بنابراین می تواند شما را به دیدن فیلم مشتاق سازد.

کارشناس فروش

بازاریابی انبوه

شرکت های بزرگ به دنبال فروش محصول بیشتر هستند و این موضوع برای آن ها در اولویت قرار می گیرد. چنین بازاریاب هایی به مشتریان احساس راحتی می دهند. به همین خاطر مشتریان برای خرید محصول رغبت نشان می دهند. این شرکت ها پول زیادی برای قرار دادن رسانه و شناخت عناصر حائز اهمیت مشتریان صرف می کنند.

بازاریابی فصلی

تغییرات فصلی بهانه خوبی برای دیدار با مشتریان می باشد. این تغییرات ممکن است با تعطیلات ملی یا تغییر آب و هوا همراه باشد. به عنوان مثال یک خرده فروش مانند هالمارک از روز ولنتاین برای به دست آوردن فروش بالا بهره مند می شود. در چنین استراتژیهای بازاریابی باید با آن چه برای مشتریان اهمیت دارد، همسو شد تا فرصت مناسب برای فروش نصیب شما شود

جذب مشتری با استراتژی های بازاریابی

بازاریابی روابط عمومی

روابط عمومی اهم ترین ویژگی در استراتژیهای بازاریابی می باشد. به عنوان مثال بسیاری از شرکت ها با رسانه های ملی فعالیت دارند. این موقعیت برای عرضه محصول و بازگو کردن امتیازاتش اهمیت زیادی دارد. اپل نیز همواره برای معرفی محصولاتش اقدام به برپایی یک کنفرانس مطبوعاتی می کند.

بازاریابی آنلاین

شیوه جدیدی از بازاریابی است که شامل بنرها و پاپ آپ ها می شود. این بنرها و تبلیغات در فضای اینترنت از ویژگی های اطلاع رسانی و استراتژی مدیریت رشد برخوردار هستند. به عنوان مثال یک بازاریاب آنلاین بیمه Geico به روش ساده ای از مشتریان می خواهد برای دستیابی به راهنمای آسان و سریع کدپستی خود را وارد نمایند.

بازاریابی آنلاین

بازار ایمیلی

یک راه مناسب برای دعوت مشتریان و معرفی کالا می باشد. البته بهتر است این بازاریابی در کنار سایر استراتژی های بازاریابی به کار گرفته شود. در این صورت نتیجه بهتری خواهد داشت.

بازاریابی اوانجلیسم

در این روش بازاریابان به دنبال پرورش و تربیت مشتریان وفادار هستند. با این اقدام نصف بیشتر راه را رفته اید و دیگر نیازی به جذب چندانی نخواهید داشت. این مشتریان از برند شما به قدری دفاع می کنند که انگار به بخشی از هویت آن ها تبدیل شده است.

استراتژی بازاریابی انگیزه ای

پیدا کردن انگیزه شرکت و مشتریان، نتایج عجیبی را برای هر کسب و کاری به همراه خواهد داشت؛ این نوع بازاریابی نیازمند دانش داخلی در رابطه با آنچه سازمان برای کمک به دنیا لازم دارد، می باشد. Toms Shoes یک مثال عالی برای این استراتژی بازریابی برند می باشد که در آن به جای استفاده از تبلیغات سنتی «یکی بخر و یکی رایگان ببر» ارتباط قوی و محکمی را با مشتریانش ایجاد کرده است به طوری که هر مشتری با خریدی که انجام می دهد، می تواند یک کفش رایگان برای یک نیازمند هدیه بگیرد.

استراتژیهای بازاریابی

استراتژی بازاریابی رویداد

ایجاد رویداد ها می تواند روشی عالی برای فروش بیشتر باشد، مشتریان معمولا برای خرید، نیاز به یک دلیل دارند و رویداد های خاص می تواند ابزار مناسبی برای دستیابی به این هدف باشند؛ رژه روز شکرگزاری بخشی از فرهنگ آمریکا است و آن معمولا برای ترغیب کردن مردم برای خرید مورد استفاده بازاری ها می باشد.

استراتژی بازاریابی آفلاین

امروزه با پیشرفت سریع اینترنت، خیلی از شرکت ها از روش های جدیدی به منظور پیاده سازی بازاریابی آفلاین به وسیله تکنولوژی های جدید استفاده می کنند؛ شرکت کوکاکولا از ماشین های فروش برای ترغیب به مصرف بیشتر استفاده می کند، برند کوکاکولا با شادی و احساس گره خورده است، ولی در عین حال مشتریان را به تجربه واقعی محصولات به صورت آف لاین دعوت خواهد کرد.

بازاریابی گوناگون

این نوع بازاریابی از طریق سفارشی کردن و نیز ادغام استراتژی های بازاریابی مختلف و جذب مشتریان گوناگون اداره می شود و جنبه های مختلفی همچون عقاید، فرهنگ، دیدگاه ها، نگرش ها و نیاز های خاص مشتریان و مخاطبان پوشش داده می شود.

استراتژی های بازاریابی

به طور کلی استراتژی های بازاریابی، محصولات و خدمات را ارتقاء خواهند داد، ضمن اینکه استراتژی را به منظور هدف قرار دادن مخاطبان و اطمینان از پیشرفت مناسب کسب و کار محدود می کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *