دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

باید ها و نبایدهای خوردن ماکارونی در بارداری

  • فاطمه میرزایی
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب از آرگا در مورد مصرف ماکارونی در بارداری و باید و نباید های خوردن آن اطلاعاتی جمع آوری کرده ایم که که برای آگاهی از آن می توانید تا پایان همراه ما شوید.

مصرف مواد غذایی پر انرژی و غلاتی مانند ماکارونی نان، برنج و بیسکویت به عنوان یک رژیم غذایی مفید برای زنان باردار محسوب می شود، اما خوردن ماکارونی در دوره بارداری، برای خانم هایی که دارای اضافه وزن هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود. در ادامه با برخی خواص این ماده غذایی و نیز فواید و مضرات آن در دوران حاملگی آشنا می شوید.

آشنایی با فواید و مضرات خوردن ماکارونی در بارداری

ماکارونی یکی از انواع غلات می باشد که به صورت غنی شده تولید می شود، یعنی به مقدار زیادی آهن و ویتامین های گروه B از جمله تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین و اسید فولیک به آن اضافه شده است. به دلیل حجم زیاد ماکارونی، برنج و نان، قرار گرفتن آنها در رژیم غذایی مفید بوده و مصرف این غذاها به ویژه ماکارونی در دوران حاملگی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

ماکارونی در دوران بارداری

ماکارونی یک ماده غذایی غنی از نشاسته بوده و ارزش غذایی آن مربوط به آردی می باشد که در تهیه آن به کار رفته است و نیز مقدار پروتئین موجود در ماکارونی به میزان ۷ یا ۸ برابر کمتر از نشاسته آن بوده و از نظر دارا بودن عناصر معدنی مانند آهن و روی نسبت به مواد غذایی دیگر حاوی املاح معدنی و ویتامین ها، در حد متوسطی می باشد.

مقدار پروتئین ماکارونی در مقایسه با پروتئین موجود در گوشت و تخم مرغ از مقدار کمتری برخوردار بوده و نیز به دلیل محدودیت اسید آمینه ای آن، ارزش غذایی ماکارونی کاهش یافته است. همچنین ماکارونی در طی فرآیند پخته شدن و طبخ، بسیاری از ترکیبات با ارزش خود را از دست می دهد. اما از آنجا که این غذا هیچ گاه به تنهایی مصرف نشده و در کنار آن از چاشنی ها و غذا هایی  مثل پنیر، گوشت و ماهی که حاوی پروتئین بالا می باشند، استفاده می شود، بنابراین ارزش غذایی آن افزایش خواهد یافت. در زیر به معرفی برخی فواید ماکارونی پرداخته ایم.

  • ماکارونی ماده غذایی غنی از ویتامین A می باشد.
  • مصرف این ماده غذایی برای رشد مو کمک می کند.
  • خوردن ماکارونی برای سلامت قلب و عروق مفید می باشد.
  • مصرف ماکارونی به افزایش وزن کمک می کند.
  • این ماده غذایی منبع خوبی برای تامین انرژی است.
  • ماکارونی برای سلامت استخوان ها و نیز درمان کم خونی نیز مفید می باشد.

ماکارونی در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

ماکارونی هایی که از غله یا گندم کامل تهیه شده اند، سیر کننده بوده و در نتیجه موجب جلوگیری از پرخوری می شوند، بنابراین مصرف این نوع ماکارونی در حاملگی می تواند مفید باشد، همچنین ماکارونی های حاوی غله کامل به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ویتامین B، پروتئین و آهن می توانند برخی مشکلات دوران حاملگی را کاهش دهند. در آخر لازم است به ذکر این نکته تاکید کنیم که خانم های باردار بهتر است، قبل از استفاده از هر نوع رژیم غذایی، حتما با پزشک خود یا یک متخصص تغذیه مشورت نمایند.

مزایای مصرف ماکارونی در حاملگی

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ماکارونی غذای مفیدی است که خوردن آن برای مادران حامله مزایای زیادی دارد، حال در این قسمت به برخی از این فواید به صورت موردی اشاره می کنیم :

پیشگیری از ابتلا به دیابت

ماکارونی دارای شاخص گلیسمی پایینی است، از این رو خوردن آن می تواند میزان قند خون بدن مادر باردار را تنظیم کند و در نتیجه مانع از ابتلای این افراد به دیابت بارداری شود.

پیشگیری از بالا رفتن فشار خون در حاملگی

میزان سدیم کمی که در ماکارونی وجود دارد مانع از بالا رفتن فشار خون در زنان حامله خواهد شد. از این رو مصرف ماکارونی در ۹ ماهه حاملگی می تواند از بالا رفتن فشار خون مادران حامله جلوگیری نماید.

ماکارونی در حاملگی

جلوگیری از یبوست در بارداری

این غذا از گندم کامل تهیه شده است و دارای فیبر زیادی می باشد، بنابراین یک منبع غذایی عالی برای پیشگیری از ابتلا به یبوست و هموروئید در بارداری می باشد.

جلوگیری از کم خونی در بارداری

آهن غنی موجود در ماکارونی همچنین می تواند مشکل کم خونی خانوم ها در دوران حاملگی را رفع کرده و در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

کاهش خطر ابتلا به عفونت ها

مقادیر بالای ویتامین A موجود در ماکارونی همچنین به حفظ یکپارچگی غشا های مخاطی بدن زنان حامله کمک می کند و در نتیجه خطر ابتلا به عفونت در دوران حاملگی را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

کمک به بهبود روند رشد جنین

ماکارونی به دلیل دارا بودن ویتامین B، مصرف آن در خانوم های حامله می تواند برای بهبود روند رشد جنین بسیار مفید باشد.

جلوگیری از نقص لوله های عصبی جنین

ماکارونی همچنین منبعی عالی از اسید فولیک است و در نتیجه خوردن آن در حاملگی می تواند از بروز نقص لوله های عصبی جنین جلوگیری کند.

ماکارونی برای دوران بارداری

مضرات مصرف ماکارونی در حاملگی

ماکارونی علاوه بر فواید بسیاری که دارد، خوردن آن در حاملگی می تواند با مشکلاتی همراه شود. فیتات موجود در این ماده غذایی روند جذب منیزیم و روی را در بدن مادر مختل کرده و در نتیجه لکتین های موجود در آن موجب انتقال مواد غذایی ناسالم به خون مادر و در نیز بدن جنین خواهد شد.

ضمن اینکه مصرف بیش از حد ماکارونی موجب تحریک میزان رشد قارچ ها در معده زنان حامله و در نتیجه به خطر افتادن سلامتی مادر خواهد شد، توصیه می شود در دوران حاملگی از مصرف ماکارونی در کنار غذا های جانبی همچون سالاد پرهیز نمایید.

همچنین مصرف ماکارونی به مقدار زیاد موجب افزایش اضافه وزن در دوران بارداری می شود، از این رو مادران باردار باید از خوردن آن در حاملگی جانب احتیاط را رعایت نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *