دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت هسته هلو در باغچه و گلدان و پرورش درخت هلو

  • سحر بهرامی
  • ۵ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

هلو از پرطرفدار ترین و خوشمزه ترین میوه های تابستانی محسوب می شود. در قدیم پرورش این میوه فقط در باغ ها امکان پذیر بود ولی امروزه به راحتی می توان با کاشت هسته هلو به پرورش آن بپردازید.

اگر می خواهید در منزل خود صاحب درخت هلو شوید باید با روش کاشت و پرورش آن هم آشنا باشید چرا که هر کاری اصول و روش خود را دارد در ادامه مطلب با کاشتن هسته هلو در باغچه و گلدان و پرورش درخت هلو آشنا خواهید شد

 پرورش درخت هلو و کاشت هسته ان

مراحل کاشت هسته هلو

در مرحله  اول ابتدا هسته را از هلو جدا کنید طوری که هیچ گوشتی در روی آن نماند. سپس هسته را در جایی قرار دهید تا کاملا خشک شود، در مرحله بعدی باید هسته ضخیم آن را بشکنیم تا هسته را از درون ان بیرون بیاوریم در هنگام بیرون آوردن هسته باید دقت زیادی کنید تا به هسته داخلی آسیبی وارد نشود زیرا آسیب به هسته باعث عدم جوانه زنی و رشد آن می شود.برای جدا کردن هسته می توانید از انبر استفاده کنید.

نحوه کاشت هسته هلو

برای کاشتن هسته هلو در گلدان یا باغچه خود باید هسته را داخل پلاستیک قرار داده و در یخچال قرار دهید علت این کار بخاطر این است که مواد بازدارنده در هسته هلو که مانع جوانه زدن می شود غیر فعال شود  سعی کنید هسته را به دور از میوه های دیگر در یخچال بگذارید.
سپس در مرحله دیگر باید هسته ها به مدت ۲۴ ساعت در آب بخیسانید و بعد از آن آماده برای کاشت در گلدان هستند.

برای کاشت آن در گلدان باید آن را در گلدانی مناسب بکارید و  از خاکی مناسب و مخلوط
خاک برگ و شن استفاده کنید و سپس هسته را در عمقی مناسب یعنی دوبرابر طول هسته بکارید

سپس گلدان را در دمایی مناسب قرار دهید .معمولا جوانی زنی هسته ها تا یک ماه طول می کشد پس باید مقداری صبوری کنید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آن نهالی که از کاشتن هسته هلو به وجود آمده است معمولا چند سال طول می کشد تا به مرحله میوه دهی برسد. با بزرگ تر شدن نهال سعی کنید ان را به گلدان بزرگتر منتقل کنید.

کاشت هسته هلو در گلدان و باغچه

توصیه های کاشتن هسته هلو در گلدان

  • در اواین مرحله برای کاشت هلو، انتخاب بذر مناسب از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، برای این منظور می توانید از بذر درختان هلو پا کوتاه استفاده نمایید.
  • البته انجام این کار برای افرادی که قصدشان از کاشت این میوه دریافت محصول پربار می باشد، ضروری می باشدف اما برای کسانی که از درختچه هلو به عنوان گیاه زینتی استفاده می کنند، می توانند از هر هسته ای استفاده کنند.
  • نکته مهم دیگر، انتخاب گلدان مناسب است، برای رشد نهال هلو، قطر گلدان باید در اندازه ۴۵ تا ۹۰ سانتیمتر باشد.
  • همچنین توجه داشته باشید، به هنگام جدا کدن گوشت هلو از هسته، نباید آن را داخل دهان ببرید، زیرا ممکن است بزاق دهان بر روی قوه نامیه گیاه تاثیر بگذارد.

فصل مناسب کاشت این میوه

هر میوه ای، فصل به خصوصی برای کاشتن دارد، میوه هلو نیز همینطور می باشد و بهترین زمان برای کاشتن این میوه در فصول سرد سال می باشد، از آنجا که نهال هلو در شرایط سرما بهتر رشد می کند، بنابراین لازم است حتما در فصل پاییز یا زمستان کاشته شود.

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت هلو

آبیاری :  برای  درختان هلو که در گلدان پرورش می یابند آبیاری آن باید به گونه ای باشد که تا عمق ۵ سانتی خاک خشک باشد. ریشه های این درخت در مقابل تهویه نامناسب در گلدان حساس است پس توجه داشته باشید که گلدان دارای سوراخ هایی در کف  باشد تا هوا در آن جریان داشته باشد.از غرقاب کردن ان به شدت خود داری کنید.

پرورش هسته هلو

نور: نیازمند نور فراوان است سعی کنید در منزل در قسمت پرنور خانه قرارش دهید.

خاک:نیازمند خاکی با قدرت زهر کشی بالا است. بهترین خاک برای ان خاک شنی با کود پوسیده و خاک برگ است.

دما:هلو به دامنه وسیع سرم احتیاج دارد و در زمان خواب تا ۳۱ درجه سانتی گراد را می تواند تحمل کند.

برای کاشت هسته هلو در باغچه نیز باید در فصل پاییز اقدام به این کار کنید و بذر ها را در زمینی عاری از چمن و علف هرز در عمق ۱۰ سانت بکارید و در آخر باید گفت که تمام هسته های هلو ممکن است قدرت جوانه زنی را نداشته باشند پس باید هسته های متفاوتی را امتحان کنید.

مراقبت درخت هلو از آفات و بیماری ها

درخت هلو دچار آفات و بیماری های زیادی می شود که از جمله شایع ترین آنها می توان به آفت حشره شیشک، نماتد ها، شته، قارچ های خاکزاد، بیماری های قارچی، حشره بید زردرنگ، باکتری زانتوموناس کمپستریس و … اشاره کرد، حال می توانید با انتخاب خاکی مناسب و بررسی دقیق آن از مبتلا شدن نهال یا درخت هلو به این بیماری ها و آفات جلوگیری کنید.

ضمن اینکه در صورت مشاهده هر نوع آفت یا بیماری می توانید از طریق شناسایی آن آفت یا حشره، با استفاده از حشره کش یا آفت کش، درختان هلو را از بیماری و خطر نابودی نجات دهید، البته لازم است در این زمینه با یک متخصص مشورت کنید.

کاشتن هسته میوه هلو

در پایان امیدواریم مطالعه این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید از مطالب قبلی آرگا در این زمینه دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *