دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی قرص اسپیرونولاکتون و هر آنچه باید درباره این دارو بدانید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

قرص اسپیرونولاکتون طیف درمانی وسیعی دارد و در بیشتر مواقع برای خنثی کردن اختلالات هورمونی مورد توجه قرار می گیرد. در ادامه شما را با اطلاعات دارویی این قرص آشنا می کنیم. 

از این دارو برای درمان بیماری های کبدی، مشکلات قلبی و کلیوی استفاده می شود. ورم اندام ها یا ادم یک بیماری سیستمی است که درمان آن با این دارو انجام می گیرد، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد بنابراین اگر شما نیز در مورد قرص اسپیرونولاکتون اطلاعات کافی ندارید پیشنهاد می کنیم تا پایان همراه ما باشید

سلول های خونی حاوی مایع هستند. زمانی که این مایع از سلول های خونی به هر دلیلی جدا شود، در بین سلول ها جای می گیرد. این موضع باعث بروز بیماری ادم می شود. یعنی بافت های سلولی دچار التهاب در نواحی چون مچ، پا و ریه می گردند.

مسلماٌ التهاب ریه نفس کشیدن را سخت می کند. ضمن اینکه پاهای متورم در راه رفتن مشکل ایجاد می کند. این قرص برای درمان و کاهش این التهاب مورد استفاده قرار می گیرد. این درمان از طریق دفع آب بدن انجام می شود. آب اضافی بین سلولی باید با حجم ادرار خارج شود. بنابراین این قرص حجم ادرار را بیشتر می کند و همین موضوع تاثیر مستقیمی در کاهش التهاب اندام ها دارد.

آشنایی با داروی اسپیرونولاکتون

کاربردها و موارد مصرفی قرص اسپیرونولاکتون

البته خواص دارویی و درمانی این دارو به همین جا ختم نمی شود. این قرص درمان گر اختلالات و مشکلات هورمونی شایع در بین زنان است. هیرسوتیسم یا پرمویی بدن و آکنه یکی از مشکلات هورمونی است که با این دارو درمان می شود.

درمان جوش صورت با اسپیرونولاکتون

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اکثر داروها با بیشتر کردن میزان ادرار، پتاسیم بدن را نیز از دسترس خارج می کنند. حال آن اسپیرونولاکتون پتاسیم را به همراه ادرار دفع نخواهد کرد. این قرص گاهی با داروهای مدر مورد استفاده قرار می گیرد و گاهی دارای یک پکیج می باشد. به عنوان مثال لاسیکتون یکی از همان داروهایی است که از ترکیب اسپیرونولاکتون و فروزماید تشکیل شده است. قرص های ترکیبی، دوز مصرفی کمتری دارند. ضمن اینکه درمان با نمونه های ترکیبی اثر بخش تر خواهد بود و در مدت زمان کمتری نیز نتیجه خواهد داد.

قرص اسپیرونولاکتون

هشدارهای لازم قبل از مصرف

  • اگر قصد بارداری دارید یا باردار هستید، حتماً موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
  • مادران شیرده و کسانی که دچار مشکلات کلیوی هستند، باید نظر پزشک خود را در این باره جویا شوند.
  • پیش از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا مکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

میزان مصرف این دارو

  • قرص اسپیرونولاکتون بسته به وضعیت بیماری شما تجویز می گردد. دوز مصرفی این قرص بین ۲۵ تا ۲۰۰ میلی گرم می باشد. دارو باید زیر نظر پزشک مصرف شود. ضمن اینکه از دو برابر کردن یا کم کردن دوز مصرفی دارو نیز بپرهیزید.
  • بهترین موقع برای میل کردن دارو بعد از غذا یا به همراه غذا می باشد. این زمان اثر بخشی دارو را بیشتر خواهد کرد. اگر این قرص فقط یک بار در روز برای شما تجویز شده، بهتر است آن را بعد از صرف صبحانه میل بفرمایید.

میزان مصرف قرص اسپیرونولاکتون

  • اگر این قرص دوبار تجویز شده، نوبت دوم را به حوالی ۶ بعد از ظهر(زمان غروب) موکول کنید. چنین زمان بندی شما را برای دفع ادرار به زحمت نخواهد انداخت.
  • در صورتی که یک نوبت از دارو را فراموش کردید، آن را به محض به خاطر آوردن مصرف اما اگر نوبت بعدی شما خیلی نزدیک است، از خوردن داروی فراموش شده صرف نظر نمایید.

نکات مهم در مورد داروی

دوره درمان با این قرص زمان بر است. در این دوران باید پزشک خود را در جریان وضعیت بیماری قرار دهید. آزمایشات دوره ای لازم برای سنجش تاثیر داروی تجویز شده باید انجام شود. از مهم ترین این آزمایش ها باید به آزمایشات نمک های موجود در خون یعنی سدیم و پتاسیم اشاره کرد. میزان این نمک ها در زمان مصرف این داروی مدر اهمیت زیادی دارد. بنابراین باید کنترل شود.

آب اضافی بدن در این دوران به راحتی از دسترس خارج می شود. به همین دلیل تنفس و فعالیت های عضلانی شما بهبود می یابد. البته دفع بیش از اندازه آب و مایعات بدن باعث مشکلاتی چون بی حالی، کاهش وزن، خشک شدن پوست و تشنگی خواهد شد. در صورت شدید شدن این نشانه ها به پزشک مراجعه نمایید. احتمالاً در چنین حالتی پزشک باید در دوز مصرفی داروی شما تجدید نظر نماید.

در زمان مصرف این دارو، پتاسیم دفع نمی گردد. پس بهتر است غذاهای حاوی پتاسیم زیاد نخورید. چون سطح پتاسیم خون را بالا می برند. مانند کدو حلوایی، سویا، آلو، موز، سیب زمینی و…

عوارض ناشی از مصرف این قرص

احساس خواب آلودگی، گیجی، بی حالی و خستگی از بازخوردهای منفی دارو می باشد. ضمن اینکه این حالات ممکن است با تهوع نیز همراه شود. برای کنترل این عوارض، غذاهای پر از ادویه و چرب را کنار بگذارید و غذاهای سبک را جایگزین کنید.

احساس خواب آلودگی از عوارض مهم این دارو می باشد. که باید از کارهای که به دقت نیاز دارند پرهیز کنید.

خوردن این دارو در خانم ها با پیامدهای بیشتری همراه خواهد بود. ممکن است اختلالات و تغییرات هورمونی مانند ریزش مو، بی نظمی پریودی، التهاب و قرمز شدن پوست، تغییر رفتار و خلق و خو، دل پیچه و … به وجود آید.

بروز حساسیت و خارش

مصرف این قرص باعث بی نظمی در قاعدگی می شود. ضمن اینکه در بیشتر موارد قطع پریودی را به دنبال خواهد داشت. بیشتر زنان در حین مصرف این دارو به چنین عارضه ای دچار می شوند. در طی یک ماه حدود ۲۱ روز دارو مصرف و ۷ روز را که با دوران قاعدگی شما قرین می شود، از مصرف دارو خودداری کنید. این دارو برای درمان آکنه های ناشی از اختلالات هورمونی نیز استفاده می شود.

درمان آکنه با اسپیرونولاکتون

یعنی دارو در طی دوران ۸ تا ۲۸ روز به مصرف خواهد رسید. در نتیجه این قرص باعث وقفه در پریودی نخواهد شد. همچنین می توانید دوز مصرفی این دارو را کم کنید و به میزان ۵۰ تا ۷۵ میلی گرم برسانید. این موضوع برای درمان ریزش مو موثر نیست اما از بی نظمی قاعدگی جلوگیری می کند.

درمان ریزش مو با اسپیرونولاکتون

در زمان بارداری از مصرف قرص اسپیرونولاکتون خودداری کنید. به ویژه زمانی که جنین شما پسر است. دارو را سه ماه قبل از بارداری کنار بگذارید. خانم ها باید بین بارداری و اتمام دوره مصرفی این دارو فاصله بیندازند تا بارداری شان تحت تاثیر این دارو نباشد و از عوارض احتمالی آن جلوگیری شود. ضمن اینکه در حین مصرف این دارو و سپری کردن دوران درمانی از روش های پیش گیری کننده بارداری استفاده کنند تا احتمال بارداری را به صفر برسانند.

مصرف بیش از اندازه اسپیرونولاکتون

مصرف بیش از حد قرص اسپیرونولاکتون سبب بروز یک سری مشکلات خواهد شد که عبارتند از :

  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • بی حسی در دست و پاها
  • حالت تهوع، اسهال و یا استفراغ
  • آریتمی
  • ضایعه پوستی راش

نکته : در صورت مصرف بیش از حد این دارو بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید.

توصیه های دارویی

۱. در صورت که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید پیش از مصرف دارو به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. قرص اسپیرونولاکتون به منظور وضعیت فعلی شما تجویز شده است لذا، از اشتراک گذاشتن آن با دیگران پرهیز کنید.

۳. به دلیل اینکه استفاده از این دارو ممکن است سبب بروز خواب آلودگی و گیجی در شما شود لذا، از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران خودداری نمایید.

۴. استفاده از این دارو برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع می باشد.

۵. قرص اسپیرونولاکتون را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

۶. به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن را در زمان های مشخص استفاده کنید.

اطلاعات دارویی اسپیرونولاکتون

۷. اگر در زمان استفاده از این دچار علایمی مانند : ضعف، بی حالی و سرگیجه شدید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

۸. قبل از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۹. استفاده از این دارو همراه با سیگار و الکل سبب بروز غش و بی حالی می شود.

۱۰. دارو را در دمای اتاق و دور از رطوبت و دسترس کودکان نگهداری کنید.

۱۱. از مصرف داوی تاریخ گذشته نیز خودداری نمایید.

نکاتی در مورد داروی اسپیرونولاکتون

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات دارویی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *