دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

برای درمان حالت تهوع در منزل از این روش ها استفاده کنید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۴ آذر ۱۳۹۴
  • ۰

حالت تهوع یکی از شایع ترین مشکلات معده محسوب می شود که اغلب افراد آن را تجربه کرده اند. خوشبختانه درمان حالت تهوع به سادگی امکان پذیر است و با روش های خانگی می توان آن را رفع کرد.

یکی از اختلالات شایع مرتبط با معده, حالت تهوع می باشد. دلایل مختلفی سبب حالت تهوع در فرد می شوند. در اغلب موارد درمان حالت تهوع به سادگی امکان پذیر است و با روش های خانگی رفع می شود. در این مطلب با روش های خانگی موثر در درمان حالت تهوع آشنا می شویم.

موثرترین روش های خانگی درمان حالت تهوع

درمان حالت تهوع

حالت تهوع یک احساس ناراحتی در معده است که اغلب موارد به استفراغ منجر می شود. علت های زیادی سبب حالت تهوع می شود با این حال رفع و درمان حالت تهوع با اقدامات خانگی, بسیار بهتر از مصرف داروها می باشد چرا که بسیاری از این دارو ها خود سبب حالت تهوع در فرد می شوند.

رنجبیل گیاه موثر در درمان حالت تهوع

زنجبیل و اثرات آن در حالت تهوع

یکی از پرکاربردترین داروهای گیاهی در زمینه درمان حالت تهوع, زنجبیل می باشد. این گیاه موثر, به جلوگیری و توقف حالت تهوع کمک می کند. در واقع زنجبیل ترشح آنزیم های گوارشی مختلف را ارتقا می دهد و موجب خنثی شدن اسید معده می شود. این گیاه همچنین حاوی انواع فنل ها می باشد که موجب تسکین عضلات معده می شود و مشابه داروهای مسکن بافت معده را تحریک می کند و در نهایت موجب کاهش حرکات بیش از حد معده می شود. بنابراین یکی از موثرترین روش های درمان حالت تهوع, استفاده از زنجبیل و چای آن می باشد.

مواد غذایی موثر در درمان حالت تهوع

  • لیمو ترش تازه

لیمو ترش درمان کننده تهوع

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مصرف لیمو ترش تازه و استفاده از بوی آن می تواند حالت تهوع را کاهش دهد و معده را تسکین داده و فرد را آرام کند.

  • قرص نعناع

نعناع درمان کننده حالت تهوع

مانند لیمو ترش, نعناع نیز یکی از سبزیجات موثر در درمان حالت تهوع می باشد. بوی تازه این سبزی, ناراحتی های معده را تسکین می دهد. این سبزی در اشکال مختلفی یافت می شود که از جمله آن ها قرص نعناع, روغن نعناع و چای نعناع است. برای استفاده از این سبزی جهت درمان حالت تهوع, توصیه می شود روغن نعناع را به طور مستقیم بر روی لثه ها مالش دهید.

  • نوشیدن مقدار زیاد مایعات

از ان جایی که حالت تهوع ممکن است منجر به اسهال و استفراغ شود, توصیه می شود در طول حالت تهوع در رژیم غذایی بیشتر از مایعات و مواد غذایی مغذی استفاده شود. نوشیدن مقدار زیاد آب, سبب کاهش حالت تهوع در فرد می شود.

  • استفاده از رژیم غذایی BRAT

درمان حالت تهوع

استفاده از رژیم غذایی حاوی موز, برنج, سیب و نان برشته یکی از موثرترین رژیم های غذایی درمان کننده حالت تهوع می باشد. هیچ یک از این مواد غذایی دارای نمک و ادویه نمی باشند به همین دلیل علائم و نشانه های بیماری را تشدید نمی کنند.

مدیریت اضطراب و رفع حالت تهوع با آن

یکی از علل های شایع حالت تهوع, استرس و اضطراب می باشد. در واقع تنش های فکری ارتباط بسیار نزدیکی با حالت تهوع دارند. با افزایش استرس و اضطراب, احتمال ابتلا به حالت تهوع افزایش پیدا می کند. بنابراین یکی از راحت ترین روش های درمان حالت تهوع, مدیریت و کاهش استرس و اضطراب می باشد. برای این منظور تنفس عمیق و نوشیدن آب می تواند موجب تمرکز بیشتر و رفع استرس شود.

درمان حالت تهوع با حرکات کششی

تسکین حالت تهوع

درد ناحیه بالای کمر و گردن, می تواند مجموعه از علائم خاموش حالت تهوع باشد. در این موارد, حالت تهوع یکی از واکنش های بدن در برابر این دردها است. به همین دلیل در صورت مشاهده هر گونه درد در این نواحی, توصیه می شود برخی حالت های کششی ساده برای تسکین درد گردن و کمر انجام شود.

طب سوزنی و طب فشاری در درمان حالت تهوع

برخی محققان بر این باورند که فشار برخی از نقاط بدن, موجب تسکین برخی از علائم فیزیکی, مانند حالت تهوع می شود. یکی از روش های طب فشاری, طب سوزنی می باشد. بسیاری از دانشمندان معتقدند سوزن های بسیار نازک مورد استفاده در طب سوزنی, اعصاب خاصی را در بدن تحریک می کند و موجب ارسال سیگنال هایی به مغز می شود که این سیگنال ها هورمون هایی که موجب احساس درد و حالت تهوع در فرد می شوند را کاهش می دهد. بنابراین یکی از روش های موثر درمان حالت تهوع, استفاده از طب سوزنی می باشد. طب فشاری نیز مشابه طب سوزنی عمل می کند و فشار فیزیکی به برخی از نقاط بدن اعمال می شود. برخی تحقیقات نشان داده است استفاده از این طب بر روی مچ دست, به طور قابل توجهی حالت تهوع را کاهش می دهد.

با توجه به مطالب بیان شده, درمان حالت تهوع به سادگی با روش های خانگی صورت می گیرد و نیاز به درمان های شیمیایی در اکثر موارد وجود ندارد. مقدار مصرف این مواد و طرز استفاده از هر یک نیاز به مشورت با متخصص تغذیه دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *