دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص خارخاسک و فواید دارویی و درمانی عرق گیاه خارخاسک را بهتر بشناسید

  • زهرا خانزاده
  • ۱۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

خارخاسک یا خارخسک گیاهی علفی با گل های زردرنگ است، که دارای ساقه های منشعب و خوابیده بر روی زمین می باشد و در این مطلب می توانید، با خواص خارخاسک آشنا شوید.

طبع گیاه خارخاسک گرم خشک است و دارای مواد معدنی همچون آهن، پتاسیم، فسفر، سدیم، گوگرد، کلسیم، کلر و ازت می باشد. همچنین این گیاه حاوی ترکیبات مفیدی نظیر لیگنینامیدها، آلکالوئیدها، گلیکوزیدها، ساپونین ها، فلانوئیدها و آرابینوز است. که در طب سنتی برای درمان برخی از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. به همین منظور در ادامه این مطلب، به معرفی خواص خارخاسک و نحوه مصرف این گیاه برای درمان بیماری ها می پردازیم.

فواید درمانی خارخاسک

فواید درمانی و خواص خارخاسک

۱- عفونت های مجاری ادرار با مصرف این گیاه درمان می شود.

۲- مصرف گیاه خارخاسک و حسک دانه (دانه این گیاه) با توازن هورمون های جنسی و جبران کمبود تستوسترون موجود در بدن، موجب تقویت قوای جنسی می گردد. برای این منظور باید، حسک دانه را سه مرتبه با شیر تازه بجوشانید. البته باید در هر مرتبه دانه این گیاه خشک شود.

۳- مصرف عصاره ریشه ، برگ و میوه تازه خارخاسک برای درمان قولنج، زخم مجاری ادرار، دفع سنگ کیسه صفرا و همچنین درمان سختی ادار  مفید می باشد.

۴- بهبود مسمومیت غذایی، درمان پرخوری و تقویت کبد از دیگر خواص خارخاسک به شمار می روند.

  •  آرون گروپس

۵- مصرف جوشانده دم گیلاس، کاکل ذرت و گیاه خارخسک به کاهش وزن و درمان چاقی کمک می کند.

۶- درمان کم خونی، آنژین صدری، کاهش فشار خون، تقویت گردش خون و در نتیجه درمان بیمارهای قلبی عروقی از دیگر فواید مصرف خارخاسک می باشد.

۷- با مصرف خارخاسک هورمون لوتئوتروفیک (LH) در بدن ترشح می گردد، بنابراین زنان می توانند در دوران یائسگی برای کاهش گرگرفتگی، که از علائم این دوران می باشد، این گیاه را مصرف نمایند.

۸- میوه و یا عرق گیاه خارخاسک قند خون را کاهش می دهد، بنابراین مصرف آن برای درمان دیابت مفید می باشد. عرق این گیاه دارای طبعی سرد می باشد.

خواص خارخاسک

۹- مصرف عرق خارخاسک به عنوان یک مکمل غذایی می تواند، به افزایش قدرت ورزشکاران و تقویت توده عضلانی کمک کند.

۱۰- تسکین درد معده ، تقویت سیستم دفاعی بدن، تقویت سیستم گوارشی و درمان پروستات از دیگر فواید مصرف عرق خارخاسک می باشد.

خاصیت خارخاسک برای ناباروری در زنان :

مصرف خارخاسک برای رفع مشکلات ناباروری نیز توصیه شده است، مصرف این گیاه در زنان و مردانی که دچار مشکلات ناباروری هستند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مصرف خارخاسک همچنین موجب بهبود گر گرفتگی، افسردگی، تعریق، اضطراب و بی خوابی می شود، بدون اینکه تاثیری بر هورمون های زنانه همچون FSH و LH داشته باشد.

مصرف خارخاسک در آقایان نیز می تواند به بهبود مشکلات مردان به ویژه مشکلات مربوط به اسپرم موثر می باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که گیاه خارخاسک تاثیر زیادی در درمان ناتوانی جنسی دارد.

مصرف این گیاه  به منظور بازسازی و بازگرداندن انرژی مفیده بوده و نیز منجر به بهبود عملکرد فیزیکی بدن خواهد شد.

فواید بیشمار خارخاسک

بهبود سلامت قلب :

یکی از دلایل شایع مرگ در دنیا، بیماری قلبی است که یک مشکل جدی بوده و میلیون ها نفر از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می دهد.

حال خارخاسک که کاهش دهنده التهاب بدن است، مصرف آن می تواند نقش مهمی در سلامت قلب داشته باشد.

خارخاسک فواید زیادی برای حفظ سلامت قلب دارد و مصرف عرق این گیاه در پیشگیری از ابتلا به بیماری قلبی و مشکلات ناشی از آن بسیار موثر است.

فواید خارخاسک برای پوست :

استفاده از خارخاسک پوست را نرم و لطیف می کند، عرق این گیاه یک نرم کننده طبیعی و گیاهی برای پوست می باشد. خاصیت ضد عفونی کننده خارخاسک در درمان و پیشگیری از برور جوش، آکنه، سوزش و التهابات پوستی بسیار موثر می باشد.

خاصیت خارخاسک

خاصیت ضد پیری خارخاسک

از این گیاه می توان در رفع مشکلات پیری نیز استفاده کرد به طوری که با استفاده کردن از گیاه خارخاسک، تاثیر سن کمتر بر روی سن نشان داده خواهد شد. خاصیت ضد پیری خارخاسک می تواند در بهبود مشکلات جسمی ناشی از پیری همچون چین و چروک و ضعیف شدن ماهیچه ها موثر باشد.

نحوه مصرف گیاه خارخاسک

برای بهره مندی از خواص خارخاسک  می توانید، این گیاه را به روش های زیر مصرف نمایید.

  1.  روزانه ۳ مرتبه و به میزان ۲ الی ۴ گرم از میوه خارخاسک دم کنید و میل نمایید.
  2. روزانه قبل از غذا ۲ فنجان عرق خارخاسک را به همراه آب میل کنید.
  3. ۲۰ گرم از میوه، ریشه یا برگ این گیاه را همراه با عسل میل نمایید، البته به جای عسل می توانید، از شیره خرما و یا شیره انگور نیز استفاده کنید.
  4. روغن خارخاسک را به میزان ۲۸ گرم با شیره خرما، یا عسل و یا شیره انگور مخلوط و میل نمایید.

گیاه خارخاسک

عوارض مصرف خارخاسک

زنان در طول بارداری و شیردهی نباید این گیاه را مصرف نمایند، زیرا با مصرف این گیاه احتمال سقط جنین وجود دارد و تاثیرات مضری بر شیر مادر خواهد داشت.

ایجاد سردرد از عوارض مصرف بیش از اندازه گیاه خارخاسک می باشد.

اشخاصی که دارای تومورهای حساس به هورمون آندروژن (تستوئید) هستند، نباید از این گیاه مصرف نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *