دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

محیط کار ناسالم چه تاثیراتی را به دنبال دارد؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۸ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

محیط کار ناسالم مشکلات زیادی را در طولانی مدت بر روح و جسم ما باقی می گذارد. این پیامدهای منفی با تغییر در خلق و خو و اوضاغ زندگی ما همراه می باشند. 

منظور از محیط کاری ناسالم همان وضعیت پرتنش و استرس آور محیط کار می باشد. البته استرس در هر کاری وجود دارد اما این استرس باید در حد کنترل شده باشد.

خواب راحتی ندارید

فشارهای عصبی در محیط کار منجر به بی خوابی و یا بروز اختلال در خواب می شود. اگر شب ها مدام در حال فکر کردن به محیط کار باشید، نمی توانید بخوابید و اگر به خواب بروید، خواب بی کیفیتی خواهید داشت. خواب ناآرام نشان می دهد که شما در محیط کار دچار یک تنش روحی و روانی هستید.

سردرد

سردرد با فشار عصبی محیط کار رابطه مستقیم دارد. اگر در محیط کار احساس ترس داشته باشید، ماهیچه های شما در وضعیت انقباض قرار خواهند گرفت. این گرفتگی درد گردن، سر و شانه ها را به دنبال خواهد داشت.

پیامدهای محیط کار ناسالم

در ماهیچه ها احساس درد می کنید

وقتی شغل شما سخت و آزار دهنده باشد، همیشه در حال مبارزه با شرایط قرار خواهید گرفت. این موضوع موجب بالا رفتن آدرنالین و هورمون های استرس می شود. سیستم عصبی شما در محیط های پرتنش به شکل آماده باش می باشد و همین موضوع انقباض ماهیچه ها را به دنبال خواهد داشت.

مریض می شوید

مرتب بیمار می شوید. به عنوان مثال چندین بار در طی فصل زمستان سرما خورده اید. این موضوع نیز می توانید به شرایط شغلی شما مربوط باشد. استرس با ضعف سیستم ایمنی بدن ارتباط مستقیم دارد. ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن نیز سبب ابتلا به بیماری های مختلف خواهد شد.

پیامدهای محیط کار ناسالم

  •  آرون گروپس

رابطه زناشویی به صفر می رسد

تنش و استرس به شدت بر روی تمایلات جنسی تاثیر دارد و با بالا رفتن استرس این تمایلات به صفر می رسد. زمانی که کار شما به محیط منزل کشیده می شود، نمی توانید یک رابطه عاطفی را بدون استرس مدیریت کنید. رابطه زناشویی نیز به انرژی بالایی نیاز دارد. استرس سطح تستسترون را در مردان کم می کند. این موضوع سبب کاهش میل جنسی خواهد شد.

همیشه خسته اید

این خستگی یک خستگی جسمی و روانی نیست و با رسیدن تعطیلات نیز به پایان نمی رسد. در واقع مشکل اصلی مربوط به شغل شماست و قرار گرفتن در آن محیط بیش از همه بر این خستگی موثر می باشد.

پیامدهای محیط کار ناسالم

معده درد

بسیاری از مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ و یا اشکال در هضم غذا به دلیل استرس به وجود می آید. استرس بر روی عملکرد باکتری های معده نیز تاثیر گذار است و گاهی باعث ناراحتی معده نیز خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است شغل خود را تغییر دهید.

تغییر اشتهاء

اشتهاء با ذهن رابطه نزدیکی دارد. استرس بالا باعث ترشح هورمون آدرنالین می شود. این موضوع موجب ارسال دستوری مبنی بر توقف هضم می گردد.  استرس مداوم ترشح هورمون کورتیزول را به دنبال خواهد داشت و این موضوع باعث اشتهای بیشتر خواهد شد. با استرس بالا پرخور می شوید و پرخوری نیز سبب اضافه وزن و عادت های نامطلوب غذایی می گردد.

برای حل این مشکلات چه باید بکنیم؟

استراحت داشته باشید

اگر استرس محیط کار شما به قدری شده که تمام جوانب زندگی شخصی تان را در گیر کرده، بهتر است به خود استراحت بدهید. استرس عصبی در طولانی مدت مشکلات بسیاری را بر روی بدن شما برجای خواهد گذاشت. بهتر است از مدیتیشن، یوگا و مراقبه استفاده کنید تا میزان استرس شما به کمترین حد ممکن برسد.

پیامدهای محیط کار ناسالم

افکار منفی را دور کنید

افکار منفی بر روی فعالیت و کارکرد ما تاثیر می گذارند. ممکن است ما امکان تعویض شغل را نداشته باشیم، در این صورت باید بر روی چیزهای مثبت که در اختیار داریم، تمرکز داشته باشیم.

نکات مثبت محیط کار را در نظر بگیرید. به این فکر کنید که اگر این کار بسیار سخت است اما شما را از تنگناهای مالی و بیکاری فعلاً نجات داده و با این مثبت اندیشی استرس خود را کم کنید.

تغییر شغل

وظایف کاری نامعلوم، حقوق پایین، ساعت کاری طولانی، عدم قدرت و اختیار، نبود امنیت شغلی و … از عواملی هستند که محیط کار را زجرآور و غیر قابل تحمل می کنند. اگر محیط کاری بسیار برای شما آزار دهنده است، بهتر است به احترام جسم و روح خود از کار دست بکشید و حتماً شغل خود را عوض کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *