دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

سونوگرافی آنومالی چیست؟ و چرا انجام می شود؟

  • مهتاب علی پناه
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

هدف ازسونوگرافی آنومالی در دوران بارداری به منظوری بررسی وضعیت جنین و مادر می باشد که جنین از لحاظ جسمانی سالم باشد و مادر هنگام زایمان هیچ مشکلی نداشته باشد.

مادران باردار همیشه نگران این هستند که در طول مدت بارداری و حتی موقع زایمان هیچ مشکلی برای خود و فرزندشان بوجود نیاید و فرزند شان از لحاظ جسمی سالم باشد، به همین منظور باید در هفته ۱۸ تا ۲۸ بارداری به سونوگرافی آنومالی بروند تا تک تک اعضای جنین مانند قلب ، مغز، کلیه، معده و… بررسی شود و می توانید جنین را بر روی مانیتور به خوبی مشاهده کنید تا طبیعی بودنش تایید شود بنابراین هدف از این سونوگرافی بررسی وضعیت دقیق جنین، رحم  و زمان زایمان می باشد.

همه چیز درباره سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی در هفته بیستم

سونوگرافی جزئی از غربالگری های مرحله دوم می باشد، این سونوگرافی در اواسط دوران بارداری انجام می شود در هفته بیستم بارداری صورت و دست های جنین به خوبی قابل مشاهده است و متخصص می تواند جنین را به طور دقیق بررسی کند و جنسیت جنین را نیز به دقت تعیین کند هدف از این سونوگرافی بررسی نرمال بودن رشد جنین می باشد.

ضرورت غربالگری آنومالی جنینی چیست؟

در سونوگرافی انومالی اگر جنینی مشکلی داشته باشد، تشخیص داده می شود ازجمله این نقایص می توان به بزرگی سر جنین، ناهنجاری های گوارشی و شکاف ستون فقرات و حتی تشکیل نشدن مغز و … اشاره کرد سونوگرافی مراقب های بهداشتی مادر و جنین و همچنین مراقبت های دوران بارداری را به همراه دارد.

غربالگری آنومالی جنینی چگونه انجام می شود؟

در این مرحله از بارداری برای انجام سونوگرافی آنومالی نیازی به پرکردن مثانه نمی باشد، در سه ماه دوم شکم به اندازه ی بزرگ می شود که تمامی اسکن ها، شکمی انجام می شود، برای این کار پزشک ژل را بر روی شکم قرار می دهد و با حرکت دادن مبدل بر روی شکم از طریق امواج صوتی تصویر کودک بر روی مانیتور به خوبی مشاهده می شود و در این حین پزشک قسمت های مختلف بدن جنین را بررسی می کند که در این تصویر استخوان ها ی جنین به رنگ سفید و قسمت های نرم بدنش به رنگ خاکستری و مایع آمنیوتیک در اطراف جنین به رنگ سیاه دیده می شود.

غربالگری آنومالی جنینی

اگر نشانه هایی از بیماری ها در غربالگری آنومالی وجود داشته باشد باید چه کاری انجام دهیم؟

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

اکثر سونوگرافی های که مجدد انجام می شود، به این دلیل است که پزشک نتوانسته است تمام اعضای بدن جنین را بررسی کند ممکن است است به دلیل اینکه در موقعیت مناسب دراز نکشیده باشید یا  اضافه وزن داشته باشید که با داشتن چربی های دور شکم تصویر به طور کامل دیده نمی شود که در این حالت سونوگرافی در هفته ۲۳ بارداری دوباره انجام می شود اگر پزشک مشکل قلبی در جنین تشخیص دهد  سونوگرافی پژواکی انجام می دهد که این نوع سونوگرافی اطلاعات دقیق تری از قلب جنین می دهد. اگر هنگام اسکن متخصص اختلالاتی را مشاهده کرد که این اختلالات به گونه ای باشد که قابل درمان باشند به پزشک اطلاع می دهد تا هنگام به دنیا آمدن نوزاد مراقبت و درمان های لازم را شروع کنند ولی  این اختلالات بسیار نادر می باشد و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

موارد بررسی سونوگرافی انومالی

  • بررسی مشکلات مغزی نادر از طریق مشاهده ساختار و شکل سر جنین
  • تشخیص صورت جنین برای بررسی شکاف لب و شکاف کام در داخل دهان جنین که سخت قابل مشاهده است.
  • بررسی ستون فقرات و طول آن به منظور مطمئن شدن از هم راستایی استخوان ها و پوشش پوست روی ستون فقرات پشت
  • بررسی پوشیده بودن تمام اندام های داخلی جنین با استفاده از دیواره شکم و نیز بررسی بند ناف، جفت و آب دور جنین

همه چیز درباره سونوگرافی انومالی

  • بررسی دریچه های قلب جنین و رگ های اصلی و شریان ها
  • بررسی شکم و معده جنین، زیرا گاهی مواقع در اثر قورت دادن مقداری از آب آمنیوتیک اطراف خود توسط جنین، لکه های سیاه رنگی در شکم وی دیده خواهد شد.
  • بررسی کلیه ها، لگنچه و نیز بررسی حرکت ادرار به داخل مثانه
  • بررسی تعداد انگشتان دست و پا ها و نیز عدم چسبندگی آنها
  • تعیین جنسیت جنین
  • بررسی موقعیت جفت، نوع و گرید آن و رگ های خونی بند ناف
  • بررسی مقدار آب دور جنین (مایع آمنیوتیک) تا برای حرکت جنین آب کافی وجود داشته باشد.

در سنوگرافی آنومالی اسکن، قسمت هایی که در زیر اشاره کرده ایم به منظور بررسی رشدجنین اندازه گیری می شوند :

دور سر (HC)، دور شکم (AC)، استخوان ران یا ران (FL)، اندازه گیری قطر سر یا BPD، بررسی (F.O) یا اکسی پوتو فرونتال که تنها در الیگوسفالی اندازه گیری می شود.

اندازه گیری ها باید متناسب با زمان زایمان و آنچه در این ماه انتظار می رود، باشد، حال در صورتی که اختلاف بین اندازه ها بیشتر از دو هفته باشد، نیاز به بررسی و آزمایش های بیشتری خواهد بود.

برخی از مشکلات در سونوگرافی به راحتی قابل مشاهده است اما برخی دیگر به راحتی قابل دیدن نیست، حال این مشکلات می توانند جدی و یا قابل درمان باشند، در صورتی که بیماری و یا ناهنجاری  که قابل درمان باشد، اتفاق بیفتد، پزشک از آن مطلع شده و به هنگام زایمان، مراقبت های لازم را به عمل می آورد و در صورت وجود مشکلات جدی، باید خانواده ها تصمیم بگیرند که بارداری را ادامه دهند یا خیر.

سونوگرافی انومالی

در این مقاله قصد داشتیم شما را با سونوگرافی آنومالی آشنا کنیم امیدواریم مطالبی مفیدی در اختیار شما قرار داده باشیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در زمینه کودک و والدین می توانید با مجله اینترنتی آرگا همراه باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *