دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص جو که شما را مجبور به گنجاندن آن در برنامه غذایی می کند

  • mr pm
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • دیدگاه‌ها برای خواص جو که شما را مجبور به گنجاندن آن در برنامه غذایی می کند بسته هستند

جو،این دانه مغذی، یکی از اعضای خانواده ی بزرگ غلات است. ارزش غذای جو به قدری بالاست که محققان مصرف یک وعده ی غذایی تهیه شده از جو را ۶ بار در هفته توصیه میکنند. خواص جو شامل ریز مغذی ها، مواد معدنی و ویتامین های مهم از جمله ویتامین B میباشد.

جو، دانه ای مغذی با عطر و طعم عالی، یکی از اعضای خانواده ی بزرگ غلات است. خواص جو به دلیل دارا بودن  ریز مغذی های فراوان و ویتامین های با ارزش همچنین لذیذ بودن غذاهای طبخ شده با آن از دیرباز به عنوان غذای اصلی انسان ها مورد استفاده قرا می گرفته است، جو ، مانند گندم در مهمترین بخش هرم غذایی قرار دارد از آرد آن نانی با ارزش غذایی بسیار بالا تهیه می شود و نیز دانه ی جو به صورت بلغور و پرک در انواع سوپ ها و آش های ایرانی مورد استفاده قرار می گیرد.

بررسی مهم ترین خواص جو

جو از مهمترین و پرکاربردترین غلات است که در تهیه نان و غذا ها و نیز به عنوان ماسک مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین فواید زیادی برای سلامت قلب، زیبایی پوست و مو، تناسب اندام و نیز جلوگیری از دیابت می تواند داشته باشد.

در نصف فنجان جو ۳۲۶ کالری، ۶۸ گرم کربوهیدرات، ۱۱.۵ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی و ۱۶ گرم فیبر وجود دارد و همچنین بدون کلسترول است، مصرف روزانه نصف فنجان جو می تواند ۳ درصد  نیاز های بدن به کلسیم و ۲۱ درصد نیاسین، ۱۵ درصد ویتامین b6 از فولات، ۱۲ درصد پتاسیم، ۱۸ درصد آهن، ۱۷ درصد روی، ۲۳ درصد مس، ۲۵ درصد ریبو فلاوین، ۴۰ درصد تیامین، ۵۰ درصد سلنیوم، ۲۵ درصد فسفر و ۹۰ درصد منگنز مورد نیاز بدن را تامین نماید، ضمن اینکه بتاگلوکان که یک نوع فیبر می باشد در جو یافت می شود.

فواید و خواص جو

جو چگونه باعث سلامت دستگاه گوارش میشود؟

فیبر باعث منظم شدن کار دستگاه گوارش به ویژه روده بزرگ می شود و همین امر مبتلا شدن به سرطان روده بزرگ و بیماری بواسیر را کاهش می دهد. فیبر با تخمیر شدن در روده بزرگ باعث تولید یک باکتری مفید می شود که این باکتری باعث تولید اسید چرب مفیدی به اسم بوتیریک اسید است که ماده ی مهمی برای قوای سلول های روده ی بزرگ به شمار می رود و جو سرشار از فیبر است

نیاسین موجود در جو و سلامت قلب

یکی از با ارزش ترین فواید جو، نیاسین و ویتامین B است که اقدامات حفاظتی متعددی را علیه بیماری های قلبی و عروقی انجام می دهد. نیاسین میتواند کلسترول خون را کاهش دهد علاوه بر آن میتواند باعث کاهش لیپوپروتئین در پلاسمای خون شود. لیپوپروتئین یک ملکول متشکل از چربی و پروتئین است که به رگهای خونی میچسبد و باعث انسداد آن می شود که در نتیجه ی آن بیماری های قلبی و عروقی پدید  می آید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مزایای مصرف جو

جو و سلامت بانوان یائسه

معمولا با افزایش سن و یایسگی ابتلا به کلسترول بالا، فشار خون بالا و یا سایر نشانه های بیماری های قلبی و عروقی در بانوان افزایش می یابد. بانوان یائسه می توانند با خوردن یک وعده غذایی از غلات سبوس دار مانند جو، حداقل ۶ بار در هر هفته از خواص جو بهره ببرند. مطالعات اخیر دانشمندان روی بانوان یائسه نشان می دهد  کسانی که در هفته حداقل ۶ بار وعده غذایی سرشار از غلات داشته اند پیشرفت آنها در کاهش کلسترول خون و باز شدن شریان های خونی بسیار چشم گیر بوده است و کسانی که فیبر لازم را از سبزیجات و میوه ها دریافت کرده اند چنین پیشرفتی نداشته اند.

مقابله باخطر دیابت نوع دو با وجود منیزیم در جو

جو و سایر غلات منابع غنی از منیزیم هستند، ماده معدنی که  یک عامل مشترک در بیش از ۳۰۰ آنزیم می باشد. بدن ما از یکی از این آنزیم ها برای تولید گلوکز و ترشح انسولین استفاده میکند. مصرف ماء شعیر حاوی مالت جو انسلین خون را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد. تحقیقات نشان می دهد مصرف منظم غلات سبوس دار باعث کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

خواص جو و مزیت های آن

جو چگونه می تواند از سنگ صفرا جلوگیری کند؟

از دیگر خواص جو فیبرهای نامحلول است. خوردن غذاهای سرشار از فیبر نامحلول، مانند جو، می تواند به زنان برای مبتلا نشدن به سنگ کیسه صفرا کمک کند. محققان معتقدند فیبر نامحلول نه تنها سرعت زمان ترانزیت روده (حرکات سریع غذا از طریق روده ها) را کاهش می دهد بلکه ترشح اسیدهای صفراوی (که مقادیر بیش ار حد آن به ایجاد سنگ صفرا کمک می کند) را نیز کاهش می دهد که این امر سبب افزایش حساسیت به انسلین و همچنین باعث کاهش تری گلیسیرید (چربی خون) می شود.

تاثیر جو بر سلامت پوست

جو چگونه به سالم تر و جوانتر شدن پوست شما کمک میکند؟ اثبات شده است دانه جو سرشار از اسید آزالائیک می باشد که ضد آکنه و روزاسه و ضد هیپرپیگمانتاسیون (وضعیتی که در آن نقاط کوچک یا بزرگی از پوست تیره تر از حد نرمال آن می شود این بیماری در سنین بالا پدید می آید) است. نتوسیانین موجود در جو نیز  از سرعت پیر شدن پوست میکاهد و از چروکیدن پوست جلوگیری میکند. بنابراین مصرف این دانه و همچنین استفاده از ماسک های حاوی آن، برای افرادی که مستعد این بیماری ها هستند توصیه میگردد.

 خاصیت جو و سلامت پوست

مصرف جو برای کاهش وزن

جو دارای ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای بدن می باشد، ضمن اینکه سرشار از پروتئین و فیبر بوده و مقدار چربی، کلسترول و قند آن بسیار پایین است، از این رو وجود این خصوصیات جو آن را تبدیل به یک ماده غذایی مفید برای کاهش وزن کرده است.

اخیراً استفاده از آب جو روشی عالی برای سوزاندن کالری می باشد، مصرف روزانه ۲ تا ۳ لیوان از این نوشیدنی، سوخت و ساز بدن را سرعت می بخشد و کالری بیشتری می سوزاند. در صورت مخلوط کردن آب جو با لیمو و عسل می توان آن را جایگزین نوشیدنی های پرکالری با قند بالا کرد.

خاصیت فراوان جو

کاهش خطر ابتلا به سرطان

دانه جو سرشار از فیبر است و از این رو با تقویت سلامت روده و بهبود سیستم ایمنی بدن می تواند شخص را در برابر ابتلا به سرطان محافظت نماید، علاوه بر دانه جو، خود گیاه آن نیز دارای مقدار زیادی ویتامین B و کلروفیل بوده که موجب سم زدایی بدن می شود و سلول های سرطانی و نیز رادیکال های آزاد بدن را از بین خواهد برد.

شما در این مقاله با خواص جو آشنا شدید . در واقع فواید جو ، این دانه مغذی، آنقدر زیاد است که غذای برخی از زاهدان و صوفیان قدیم تنها نان جو بوده است! در واقع شما با مصرف نان جو ، غذاهای تهیه شده با آن و نوشیدن ماء شعیر جو بخش عظیمی از سلامتی خود را تضمین کرده اید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای خواص جو که شما را مجبور به گنجاندن آن در برنامه غذایی می کند بسته هستند دیدگاه برای این نوشته