دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روش تهیه سنتی شیره انگور با طعم ایده آل

  • ندا خوشرو
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

شیره انگور یکی از فراورده های مقوی است که از انگور گرفته می شود و دارای خواص بسیار زیادی است. در این مجموعه طرز تهیه شیره انگور را به همراه نکاتی برای روش تهیه مشاهده خواهید کرد.

تهیه شیره انگور سالهاست در ایران صورت می گیرد و با توجه به خواص شیره انگور و طعم و مزه ایده آل آن همچنان یکی از اقلام محبوب سفره های صبحانه است. شیره انگور را می توان به دو روش صنعتی و سنتی تهیه کرد در این مطلب دستور ساخت شیره انگور به روش خانگی و سنتی را مشاهده خواهید کرد.

 از هر نوع انگوری نمی توان شیره انگور گرفت انگوری برای گرفتن شیره مناسب است که شیرین و درشت باشد و کمتر آبیاری شده باشد. طرز تهیه شیره انگور در منزل هم امکان پذیر است که در این آموزش از بخش مربا و ترشیجات روش تهیه شیره انگور را در اختیار شما عزیزان قرار داده ایم.

طرز تهیه شیره انگور

مواد لازم

انگور : به مقدار لازم
خاک سفید : برای هر ۵۰ لیتر آب انگور ۲ کیلو
سفیده تخم مرغ در صورت تمایل : برای هر ۲۰ لیتر آب انگور یک عدد

طرز تهیه شیره انگور

در مرحله اول ابتدا خوشه های انگور سالم را جدا کنید و همه انگور ها را در درون گونی مناسبی بریزید و درب گونی را به خوبی ببندید و گونی را در محیط مناسبی قرار دهید و انگور های درون گونی را به خوبی له کنید.
آب انگور بدست آمده را در داخل ظرف مناسبی قرار دهید ظرفی که برای ریختن آب انگور استفاده می کنید باید دارای دهانه تنگ و ارتفاعی بلند باشد. بعد از ریختن آب انگور در ظرف مناسب خاک سفید را به آب انگور اضافه کنید و به خوبی هم بزنید تا با یکدیگر مخلوط شوند و خاک سفید باید به خوبی در آب انگور حل شود سپس مخلوط آب انگور و خاک سفید را به مدت ۱۰ الی ۱۲ ساعت در گوشه ای بگذارید و بعد از مدت زمان ذکر شده آب انگور را با استفاده از پارچه به خوبی صاف کنید تا خاک سفید از آن جدا شود. آب انگور صاف شده را در درون قابلمه ای مناسب بریزید.

آب انگور

و بعد از دو ساعت آن را بر روی شعله گاز قرار دهید تا به خوبی بجوشد بعد از اینکه آب انگور به خوبی قوام آمد و حالت کش دار پیدا کرد آماده است و می توانید آن را از روی شعله گاز بردارید. و برای اینکه شیره انگور شفاف تری را بدست آورید می توانید سفیده تخم مرغ را به آب انگور اضافه کنید توجه داشته باشید که برای هر ۲۰ لیتر آب انگور یک سفیده تخم مرغ لازم است .

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شیره انگور سنتی

نکاتی برای ساخت شیره انگور

  1. قبل از اینکه خاک سفید را به آب انگور اضافه کنید باید آن را بر روی بخاری و یا زیر نور مستقیم آفتاب حرارت دهید اگر خاک سفید حرارت داده نشود آب انگور گل آلود خواهد شد.
  2. توجه داشته باشید که اضافه کردن خاک سفید به آب انگور الزامی است و اگر آب انگور در هنگام جوشاندن فاقد خاک سفید باشد ترش خواهد شد.
  3. اضافه کردن خاک سفید و تخم مرغ به اب انگور باعث شفاف شدن شیره تولید شده از انگور می شود.
  4. برای هر ۵۰ لیتر آب انگور دو کیلو خاک سفید لازم است. و برای هر ۲۰ لیتر از آب انگور در صورت استفاده از سفیده تخم مرغ یک سفیده تخم مرغ لازم است.
  5. اگر آب انگور را در ظرف رویی بجوشانید زودتر قوام می آید و رنگ شیره انگور نیز قهوه ای روشن و شفاف خواهد شد.
  6. در روش تهیه شیره انگور اگر آب انگور را در ظرف های مسی بجوشانید به دلیل اینکه زمان بیشتری صرف قوام آمدن آب انگورمی شود رنگ شیره انگور تولید شده قهوه ای تیره می شود و شیره انگور سفتی به دست می آید.

شیره انگور خانگی و سنتی

طرز تهیه شیره انگور خانگی و بدون خاک سفید

در اینجا، آموزش تهیه شیره انگور به صورت خانگی و سنتی را در اختیارتان قرار می دهیم. خاک سفید یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده شیره انگور می باشد و گاهی می توان بدون استفاده از آن شیره انگور را تهیه و آماده کرد، از شیره انگور خوشمزه و مقوی می توان در ترکیب غذا ها و خوراکی های مختلف استفاده کرد و لذت برد، بنابراین برای یادگیری طرز تهیه شیره انگور به شیوه سنتی در ادامه همراه ما شوید.

روش تهیه شیره انگور سنتی

لازم است در ابتدا انگور ها را به خوبی بشویید و دانه ها را از خوشه جدا کنید، سپس با استفاده از یک گوشت کوب و یا آب میوه گیری آب انگور ها را بگیرید و برای گرفتن تفاله ها و اضافات آب، آن را از صافی عبور دهید.

اکنون آب انگور خالصی را که از مرحله قبل بدست آمده را داخل قابلمه ای بریزید و روی حرارت قرار دهید و بعد نوبت اضافه کردن خاک سفید یا خاک مخصوص دوشاب می باشد؛ زمانیکه در کنار ظرف حباب های ریزی مشاهده کردید، قبل از جوشیدن آب انگور به تدریج خاک دوشاب را اضافه کرده و هم بزنید.

در مرحله بعد، کف های ایجاد شده روی آب انگور را مرتبا از روی آن بردارید و آب را کنار بگذارید تا خاک موجود در آن ته نشین شود که این فرآیند در حدود ۱۰ تا ۱۲ ساعت زمان می برد.

آموزش تهیه شیره انگور

در صورتی که بعد از گذشت این مدت زمان، دوباره روی آب کف گرفته بود، لازم است که کف آن را بردارید و آب انگور را به داخل ظرف دیگری منتقل کنید تا خاک ته نشین شده در زیر ظرف، جدا شود. لازم است چند مرتبه این کار را تکرار کنید و با استفاده از یک ملاقه این کار را انجام دهید تا ناخالصی آن کاملا جدا شده و آب انگور خالص شود.

اکنون ظرف آب انگور خالص را روی حرارت بگذارید تا بجوشد و در صورتی که دوباره آب انگور کف کرد، آن را بگیرید.

اجازه دهید آب انگور همچنان بجوشد، البته مراقب باشید تا سر نرود و زمانی که به مقدار کافی غلیظ شد، می توانید شعله را خاموش کرده و از روی حرارت بردارید. برای خوش عطر و خوش طعم شدن شیره می توانید در آخرین مرحله از جوشیدن شیره انگور، یک عدد به را به آن بیافزایید.

طرز تهیه شیره انگور خوشمزه

از انگور می توان دو فراورده با کاربرد های زیاد را تولید کرد که یکی از این دو فراورده شیره انگور و دیگری سرکه انگور می باشد. شیره انگور دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. در این بخش از آموزش انواع مربا و ترشیجات طرز تهیه شیره انگور خانگی را مشاهده کردید که در صورت تمایل استفاده از شیره انگور خانگی می توانید آن را خودتان در منزل تهیه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *