دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

داستان معراج پیامبر اکرم (ص) چه بود؟

  • ندا خوشرو
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

در این مطلب داستان معراج پیامبر را برای شما همراهان عزیز و همیشگی مجله آرگا گردآوری کرده ایم که امیدواریم از مطالعه این داستان زیبا و مذهبی نهایت بهره را ببرید.

معراج پیامبر اکرم (ص) به ماجرای عروج آن حضرت از مسجد الحرام به مسجد الاقصی و از مسجد الاقصی به آسمان هفتم اشاره می کند و ماجرای معراج پیامبر (ص) در قرآن کریم نیز ذکر شده است و این ماجرا یکی از روایت های پرطرفدار در بین مسلمانان است.

داستان معراج پیامبر اکرم با بیانی ساده

داستان های مذهبی از انواع داستان های زیبا و پرمخاطب هستند و شما می توانید با مطالعه این داستان ها اطلاعات خود را در زمینه دین اسلام افزایش دهید. در ادامه این مطلب داستان معراج پیامبر اکرم را گردآوری کرده ایم.

داستان معراج حضرت محمد

داستان معراج حضرت محمد

“من در مکه بودم که جبرئیل به نزدم آمد و گفت : ” ای محمد! بپاخیز.” از جایم برخاستم و به کنار در رفتم و جبرئیل و اسرافیل و میکائیل را در کنار در دیدم. جبرئیل مرکبی به اسم براق به نزد من آورد و گفت ” سوار شو ” و من نیز بر مرکب سوار شدم و از شهر مکه بیرون رفتم و به بیت المقدس رسیدم. زمانی که به بیت المقدس رسیدن فرشته ها از سمت آسمان به نزد من آمدند و مژه داشتن مقام و منزلتی ارجمند در پیشگاه خدای متعال را به من دادند سپس در بیت المقدس نمازم را خواندم.”

در روایت دیگر در مورد داستان معراج پیامبر اکرم اینگونه آمده است :

” ابراهیم خلیل به همراه گروهی از پیامبران به نزد من آمدند و به من بشارت دادند سپس عیسی و موسی (ع) به نزد من آمدند و بعد از آن جبرئیل دست مرا گرفت و مرا به سمت بالای سنگ بیت المقدس برد و من را بر روی آن سنگ نشاند و من به صورت ناگهانی ماجرای معراجم را پیش روی خود دیدم که مانند این داستان در شکوه و جلال هرگز چیزی ندیده بودم و از آن قسمت به آسمان دنیا که آسمان اول است صعود کردم و آن ها نیز به من سلام می کردند سپس جبرئیل مرا به سمت آسمان ششم هدایت کرد و در این آسمان انبوهی از کروبیان و آفریدگان پرورگار را ملاقت کردم و به همراه جبرئیل به سمت آسمان هفتم رفتم و در آسمان هفتم با فرشته ها و آفریده های خداوند دیدار کردم.”

داستان زیبا و شنیدنی معراج پیامبر اکرم

  •  آرون گروپس

ماجرای معراج پیامبر در قرآن کریم 

خداوند متعادل در قرآن در آیه اول سوره اسراء و آیات ۱ تا ۱۸ سوره نجم اشاره هایی به داستان معراج پیامبر اکرم دارد و بر طبق این سوره ها معراج پیامبر دو مرحله داشت که در مرحله اول پیامبر اکرم شبانه از سمت مسجد الحرام به سمت مسجد الاقصی سفر می کند که این قسمت از داستان معراج پیامبر در آیه اول سورده اسراء ذکر شده است :

«سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَىٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»

“پاک و منزه می باشد خداوندی که بنده اش را در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی که گرداگرد آن را پر برکت ساخته ایم می برد تا برخی از آیه های خود را به وی نشان دهد چرا که او شنوا و بینا است.”

و مرحله دوم معراج پیامبر اکرم به سیر آن حضرت به آسمان هفتم اشاره دارد و آن حضرت تا حدی در آسمان هفتم بالا می روند که احدی جز خداوند یکتا در آنجا حضور نداشته است و این مراحل از داستان معراج پیامبر در سوره نجم بدین صورت توصیف شده است :

«ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّی. فَکانَ قابَ قَوْسَیْنِ أَوْ أَدْنی. فَأَوْحی‏ إِلی‏ عَبْدِهِ ما أَوْحی. ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی. أَ فَتُمارُونَهُ عَلی‏ ما یَری. وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَهً أُخْری‏. عِنْدَ سِدْرَهِ الْمُنْتَهی. عِنْدَها جَنَّهُ الْمَأْوی. إِذْ یَغْشَی السِّدْرَهَ ما یَغْشی. ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغی. لَقَدْ رَأی‏ مِنْ آیاتِ رَبِّهِ الْکُبْری»

“سپس پیامبر اکرم در شب معراج نزدیک و نزدیک تر شد تا آنکه فاصله وی با مقام قرب خاص خدا به اندازه طول دو کمان یا کمتر شد و در این قسمت خدا آنچه را که وحی کردنی بود به پیامبر اکرم وحی کرد و او نیز آنچه را که دید انکار نکرد. آیا با او درباره آنچه که دید مجادله و ستیز می کنید؟ و بار دیگر نیز وی را نزدیک سدره المنتهی که بهشت جاویدان در آنجا می باشد دیده است و در آن هنگام که چیزی سدره المنتهی را پوشانده بود چشم او هرگز منحرف نشد و طغیان نکرد و وی در شب معراج برخی از نشانه های بزرگ خداوند متعال را مشاهده کرد.”

قصه مذهبی معراج پیامبر اکرم

مکان و زمان معراج حضرت محمد 

زمان اولین معراج پیامبر اکرم ۹ ماه یا ۲ سال قبل از ولادت حضرت زهرا می باشد زیرا پیامبر اکرم در جواب یکی از همسرهای خود که از شدت محبت وی به حضرت زهرا گله کرده بود تشکیل نطفه ایشان را در آسمان و در شب معراج خوانده است و بنا به گفته علامه طباطبایی معراج پیامبر اکرم در سال های آخر اقامت وی در مکه روی داده است و برخی از علماء نیز بر این باور هستند که معراج در سال ۱۲ بعثت رخ داده است.
درباره معراج پیامبر که در چه شبی اتفاق افتاده است نیز اظهار نظر های مختلفی وجود دارد و یکی از شب های ۱۷ ربیع الاول، ۲۷ ماه رجب، ۱۷ ماه رمضان یا شبی از شوال یا ربیع الثانی به عنوان شب معراج پیامبر ذکر شده اند.
مکان معراج پیامبر اکرم نیز یکی از این مکان ها نظیر خانه حضرت خدیجه، خانه ام هانی خواهر حضرت علی، شعب ابی طالب یا مسجد الحرام بوده است.
مدت زمان سفر پیامبر اکرم به سرزمین بیت المقدس و مسجد الاقصی و از آنجا به آسمان ها و بازگشت ایشان از معراج نیز بیشتر از یک شب طول نکشیده است و امام صادق (ع) در این باره می فرماید: پیامبر اکرم نماز عشاء و نماز صبح خود را در مکه خوانده اند.

معراج پیامبر

پیامبر اکرم در معراج به کجاها رفته است ؟ 

  • مسجد الحرام 

آغاز رفتن پیامبر اکرم به معراح از مسجد الحرام می باشد و او در میان راه در مدینه و مسجد کوفه و طور سینا و بیت اللحم توقف کرد و نمازش را به جا آورد.

  • مسجد الاقصی 

پیامبر اکرم سپس وارد مسجد الاقصی شد و قبه الصخره مکانی است که پیامبر از آنجا به سمت آسمان ها عروج کرده است.

  • آسمان دینا یا آسمان اول 

او در آسمان اول حضرت آدم را دید و بعد از ایشان فرشته ها به صورت دسته دسته به استقبال وی آمدند و با روی خندان به آن حضرت سلام کردند و با وی مشغول گفتگو شدند.

داستان معراج پیامبر

  • آسمان دوم تا آسمان ششم 

پیامبر اکرم در آسمان دوم با حضرت یحیی و حضرت عیسی دیدار کرد و در آسمان سوم نیز حضرت یوسف را دید و در آسمان چهارم حضرت ادریس را ملاقات کرد و در آسمان پنجم نیز با هارون ملاقات کرد و در آسمان ششم نیز حضرت موسی را دید.

  • آسمان هفتم 

پیامبر اکرم در آسمان هفتم به مکانی رسید که جرئیل از رسیدن به آن عاجر بود و در این آسمان گفتگویی بین خدا و پیامبر اکرم صورت گرفت که این گفتگو به حدیث معراج شهرت پیدا کرده است و در این حدیث از مسائل اخلاقی نظیر توکل و رضا و نکوهش دنیا و روزه و سکوت و محبت کردن به مستمندان و ویژگی های اهل دنیا و اهل آخرت سخن به میان آمده است.

بازگشت پیامبر اکرم از معراج 

پیامبر در بازگشت از معراج در بیت المقدس فرود آمد و راه رفتن به سمت مکه را در پیش گرفت و قبل از طلوع فجر در خانه ام هانی فرود آمد.

قصه معراج رسول خدا

در این مطلب با ماجرای معراج پیامبر (ص) آشنا شدید که امیدواریم این روایت جذاب و شنیدنی مورد توجه شما عزیزان قرار بگیرد و با مطالعه آن اطلاعات لازم را در زمینه معراج حضرت محمد (ص) بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *