دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت شنبلیله و پرورش آن در منزل

  • سحر بهرامی
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۸
  • ۰

شنبلیله از آن دسته از گیاهان است که از خواص زیادی برخوردار است این سبزی سال هاست که در بین سبزیجات خوردنی جای گرفته که همچنین به علت طعم خوب کاربرد فراوانی در پخت و پز دارد که بیشتر افراد به کاشت شنبلیله در فضای منزل روی آورده اند.

از زمان های گذشته شنبلیله  از دسته گیاهان دارویی قرار داشته که برای درمان امراض مختلف استفاده می شد که تا زمان حال جایگاه خود را در بین سبزیجات حفظ کرده کاشتن شنبلیله در سطح وسیعی در جهان انجام می شود مانند مراکش، اتیوپی، هند، مصر، تونس.  اما در ایران به عنوان گیاهی بومی  شناخته می شود که در بیشتر مناطق به عنوان سبزی خوراکی کشت می شود.

آموزش نحوه کاشت شنبلیله در منزل

شنبلیله گیاهی است که کشت آن به صورت ۱ساله است که می تواند تا ۵۰ سانتی متر هم رشد کند شنبلیله دارای برگ های ۳تایی با ساقه های بلند است . از بذر شنبلیله به عنوان ادویه و از برگ های آن هم به عنوان سبزیجات استفاده می شود از خواص درمانی آن هم می توان به کنترل دیابت،افزایش دهنده شیر مادران،افزایش میل جنسی آقایان ، کمک به هضم غذا،اشتها آور اشاره کرد.از خواص این گیاه برای بدن که بگذریم کاشتن شنبلیله برای خاکی که در آن کاشته می شود بسیار مفید است که باعث بازگرداندن مواد مغذی به خاک می شود.

چند نکته که باید قبل از کاشتن گیاه شنبلیله بدانیم:

  • این گیاه برای رشد نیاز به هوای گرم دارد.
  • آب نقش مهمی در عملکرد گیاه دارد.
  • pH خاک شنبلیله باید بین۵/۵و۲/۸ باشد.
  • خاک باید حتما غنی و آهکی باشد.

نحوه کاشت شنبلیله

کاشتن بذر شنبلیله ها باید در اوایل فصل بهار انجام شود قدم اول برای کاشتن شنبلیله تهیه بذر است که باید توجه کنیم بذری که تهیه می کنیم  عاری از آفات و گردو خاک و دانه های هرز باشد.بعد از تهیه بذر ها باید آن ها را به مدت ۲۴ در آب بگذارید تا کمی پوستش نرم شود سپس بذر ها را می توانید در حیاط منزل یا در گلدان خود بکارید.

بذر شنبلیله و کاشت آن در منزل

 قبل از کاشتن بذر خاک باغچه خود را با بیل کمی نرم کنید جوری که بدون سنگ و توده باشد سپس بذر ها را روی خاک به صورت گسترده بپاشید سپس با الک یک لایه نازک روی بذر ها خاک بریزید و بعد از اتمام کاشتن خاک را آبیاری کنید توجه داشته باشید که شدت آبیاری جوری نباشد که بذر ها را به عمق خاک فرو ببرد زیرا دیگر قدرت جوانه زنی را ندارند.

  •  آرون گروپس

جوانه های شنبلیله بعد از کاشت آنها

بعد از ان عوامل متعددی برای جوانه زنی و رشد بذر ها لازم است از جمله نور، حرارت، رطوبت و دمای مناسب لازم است .در طول دوره رشد شنبلیله سعی کنید به صورت روزانه آبیاری کنید توجه کنید که خاک حتما خشک شده باشد زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی می شود. معمولا بذر ها ۴ تا ۵ روز بعد از کاشتن جوانه می دهند در اوایل رشد شنبلیله ها بسیار کندی دارند .شنبلیله ها بمدت ۴ هفته بعد از کاشتن شروع به گل دادن می کنند و در مرداد هم قابل برداشت هستند تاخیر در برداشت باعث زرد شدن سبزی می شود.

مراحل کاشت شنبلیله و جوانه زنی و رشد آن

امیدواریم با مطالعه این مقاله نهایت استفاده را در کاشت و پرورش شنبلیله در منزل را برده باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *