دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی

  • مهتاب علی پناه
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی دارای افتخارات فراوانی در زمینه جراحی مغز و اعصاب می باشد همه ما پروفسور سمیعی را می شناسیم. ایشان بسیار نوع دوست و خیر خواه هستند و هر سال چند روزی را برای کمک به هموطنانش به ایران می آیند.

یکی از بهترین و مشهورترین جراح مغز و اعصاب که در کل دنیا شناخته شده هستند پروفسور مجید سمیعی می باشند، ایشان برای آموزش جراحی خدمات زیادی را انجام داده اند و در حال حاضر ریاست بیمارستان علوم عصبی هانوفر در آلمان را برعهده گرفته است. در این مقاله به زندگینامه پروفسور مجید سمیعی می پردازیم.

 زندگینامه پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ درشهر تهران به دنیا آمدند خانواده ایشان اصلاتا رشتی هستند، خانواده سمیعی پس از مدتی از تهران به رشت رفتند و مجید سمیعی پس از پایان دوره ابتدایی دوره متوسطه خود را در رشت، دبیرستان شاهپور گذراندند.پس از اتمام دوران دبیرستان به آلمان رفتند و در دانشگاه ماینتز در رشته پزشکی ادامه تحصیل دادند ایشان در دوران دانشگاه عالی ترین نمرات را در امتحانات پایان دوره پزشکی کسب کردند به همین دلیل جایزه ویژه وزارت علوم وقت ایران برای دانشجویان ممتاز مقیم اروپا را از آن خود کردند. پس از اخذ مدرک مذکور جراحی مغز و اعصاب را به عنوان رشته تخصصی خود انتخاب کردند و دوره های تخصصی جراحی مغز و اعصاب را زیر نظر شورمن آغاز کرد و در سال ۱۳۴۹ مدرک بورد تخصصی در این رشته را از کشور آلمان دریافت کرد.

بقیوگرافی خواندنی پروفسور مجید سمیعی

پروفسور مجید سمیعی در سال ۱۳۴۰ با مهشید سمیعی ازدواج کردند و دارای دوفزرند دختر و پسر می باشند که دخترش امیره در رشته اقتصاد تحصیل کرده و پسرش امیر راه پدرش را رفته و او نیز پروفسور مشهور جراحی مغز و اعصاب موسسه بین المللی علوم اعصاب هانوفر می باشد.

دوران حرفه ای

ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه شهید بهشتی به پروفسور سمیعی پیشنهاد شد اما ایشان به دلیل ادامه فعالیت های علمی در دانشگاه ماینتز از این پیشنهاد صرف نظر کردند و در سال ۱۹۷۷ میلادی رئیس دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نور داشتات در هانوفر آلمان شدند و تا سال ۲۰۰۳  این مسئولیت برعهده ایشان بود البته نا گفته نماند که پروفسور سمیعی دوره جراحی قاعده جمجمه جهان را در سال ۱۹۷۹ در هانوفر برگذار کردند پروفسور سمیعی در سال ۲۰۰۳ بازنشستگی خود را از ریاست دپارتمان های  جراحی مغز و اعصاب اعلام کردند، و در سال ۲۰۰۴ ایشان ریاست موسسه بین المللی علوم اعصاب چین را بر عهده گرفتند و در همین سال ریاست بیمارستان میلاد تهران را به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی پذیرفتند.

زندگینامه پروفسور سمیعی

فعالیت های پروفسور سمیعی در ایران

بعد از اینکه پروفسور سمیعی به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد را پذیرفتند برای کارکنان دپارتمان دوره های اموزشی جراحی را اجرا کردند به همین دلیل این دپارتمان به یکی از پیشرفته ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب تبدیل شد. از دیگر فعالیت های آموزشی ایشان در ایران تاسیس فرهنگ و علم گیلان و مرکز تحقیقات سرطان شناسی رشت می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بیمارستان سمیعی در رشت

در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ پروفسور مجید سمیعی اقدام به تاسیس بیمارستان سمیعی در رشت کردند و با حضورگرهارد شرودر صدر اعظم سابق ساخت بیمارستان فوق تخصصی ۴۰۰ تخت خوابی پروفسور سمیعی در رشت آغاز شد. به گفته پروفسور سمیعی، این بیمارستان با ارائه خدمات تخصصی مغز و اعصاب الگویی برای کل کشور خواهد بود و هدف از تاسیس این بیمارستان در رشت را علاقه به دیار خود بیان کردند.

بیمارستان فوق تخصصی مغز و اعصاب در تهران

در زندگینامه پروفسور مجید سمیعی ، به همت موسسه ی خیریه متوسلین به امام رضا (ع) و زیر نظر پروفسور سمیعی پروژه بیمارستان فوق تخصصی و بزرگ ترین مرکز تحقیقات علوم مغز و اعصاب در تهران در حال ساخت می باشد پروفسور سمیعی علت همکاری خود را با این پروژه خیریه بودن آن دانسته است و چون این پروژه با کمک های مردمی ساخته شده است در نتیجه به بخش خصوصی یا دولتی سپرده نخواهد شد و توسط مردم نگهداری خواهد شد مساحت این مرکز ۸۰ هزار متر مربع است و در ۱۱ طبقه ساخته خواهد شد امکانات و تیم پزشکی این مجموعه درجهان بی نظیر می باشند و ۲/۵ برابر بزرگتر از مرکز مغزو اعصاب هانوفر آلمان است.

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی

حضور پروفسور سمیعی در برنامه دورهمی

وی در سال ۱۳۹۵ در گفتگو با مهران مدیری مجری برنامه دورهمی که از شبکه نسیم پخش می شد، ضمن صحبت های گرم و صمیمی پیرامون خود، از تاسیس یک بنیاد به نام علی بن موسی الرضا (ع) پیشواری هشتم شیعیان خبر داد که در بالا به این موضوع اشاره شده است، وی در این باره اذعان کرد؛ “با وجود اینکه بعضی از دوستان تصور می‌کردند نام من را بر روی این بنیاد بگذارند باید بگویم وقتی نام چنین انسان بزرگی می‌آید نام کسی مثل من محو می‌شود.”

بیوگرافی جدید پروفسور مجید سمیعی

وی همچنین دو بار با بی بی سی فارسی مصاحبه کرده است و در گفتگوی دومش با این رسانه با آوردن نام سید محمود هاشمی شاهرودی موجب انتقادات زیادی علیه خود شد.

کلید طلایی رشت

در سال ۱۳۹۶ و در شهریور ماه، طی مراسمی کلید طلایی رشت به پروفسور سمیعی اهدا گردید؛ وی در زمان دریافت این جایزه سخنان زیر را بر زبان آورد :

امروز شهردار رشت کلید طلایی شهر را از طرف شما مردم عزیز به من دادند و این جمله آقای روحانی را به من یادآوری نمودند که ما با کلیدهایمان می‌خواهیم درها را باز کنیم، و من نیز با دریافت این کلید طلایی می‌گویم: ما با این کلید می‌خواهیم درهای علم و دانش را برای تمام کشور عزیزمان ایران باز کنیم و اسم این کلید را در آینده باید کلید طلایی شهر رشت برای بازکردن درهای علم و دانش در گیلان بلکه سراسر ایران بگذاریم.

ریاست بیمارستان  جراحی مغز و اعصاب هانور

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۵۶ ریاست بیمارستان جراحی مغز و اعصاب در شهر هانور را بر عهده گرفتند و در همان سال کرسی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه لیدن هلند در اختیارشان قرار گرفت و در سال ۶۶ نیز از سوی دانشگاه ماینتس، مسئولیت کرسی جراحی مغز و اعصاب به ایشان پیشنهاد شد.

زندگی نوشته پروفسور مجید سمیعی

وبگاه رسمی آقای سمیعی

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۹۵ طی مصاحبه ای که با شبکه تلویزیونی باران در رشت انجام داد، انتشار هر گونه سخنان و جملات منتسب به خودش در سایت ها و صفحه های اجتماعی مختلف را تکذیب نمود و حضورش در اینترنت را تنها محدود به تایید یک صفحه در یوتیوب که زیر نظر نوه ۱۲ ساله اش مدیریت می شود و نیز ایمیل رسمی خود برای ارتباطات پزشکی عنوان کرد.

زندگینامه و جوایز و افتخارات پروفسور مجید سمیعی

پروفسور سمیعی صدها مقاله و ۱۷ جلد کتاب را نوشته اند و شاگرد های زیادی زیر دست پروفسور سمیعی آموزش دیده اند و در کشور های مختلف در زمینه جراحی  مغزو اعصاب فعالیت دارند، ایشان در طول فعالیت خود به طور موفقیت امیز ۱۲۰۰۰ بیمار را عمل کردند.

در زندگینامه پروفسور مجید سمیعی سال ۱۳۶۷ رئیس جمهور آلمان غربی برای تجلیل از مقام علمی و تجربیات ارزنده و همچنین گام های بلندی که در پیشرفت جراحی مغز و اعصاب برداشته است نشان خدمت درجه ۱ دولت آلمان به ایشان اهدا کردند.

در همین سال جازه ی علمی ایالت نیدرزاکسن آلمان به پاس قدر دانی از فعالیت های پروفسور سمیعی در راه پیشرفت جراحی مغز واعصاب به ایشان اهدا کردند.

در مهرماه سال ۱۳۸۶ عالی ترین نشان افتخاری دولت چین نیز به پاس تلاش های فراوان پروفسور  سمیعی به جامعه پزشکی توسط معاون نخست وزیر چین ژنگ پی یان یه وی اعطا شد.

زندگینامه پروفسور مجید سمیعی +عکس

آکادمی بین المللی جراحان مغز و اعصاب درسال ۲۰۱۴ پروفسور مجید سمیعی را برنده جایزه برترین دانشمند و جراح مغزو اعصاب دانستند و این جایزه هرسال به یکی از پزشکان این رشته اهدا می شود.

در آبان سال ۱۳۸۵ در ششمین همایش جزو ۲۴ شخصیت علمی و فرهنگی بودند که مورد تجلیل قرار گرفتند و در شهریور ۱۳۹۳ نخستین کلید طلایی رشت توسط شهرداری رشت به ایشان اهدا شد.

امیدواریم از مطالب گفته شده در مورد زندگینامه پروفسور مجید سمیعی لذت برده باشید، در صورت تمایل جهت  آشنایی با زندگینامه مریم میرزاخانی و دکتر حسابی نیز می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *