دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

غذای ماهی قرمز چیست؟ و چگونه از ماهی قرمزهای سفره هفت سین نگه داری کنیم؟

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۷ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

ماهی قرمز یک نوع ماهی زیبا و دوست داشتنی است که مهمان سفره هفت سین بسیاری از ایرانیان در عید نوروز می باشد، برای آشنایی با نحوه نگهداری و غذای ماهی قرمز پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان دنبال نمایید.

ماهی قرمز که در ایران به نام ماهی گلی نیز معروف است به صورت طبیعی در آب های شیرین و پوشیده از گیاهان آبزی زندگی می کند، همچنین این نوع ماهی اغلب به همراه ماهیان برکه ای دیده می شود. در ادامه اطلاعاتی در مورد غذا ماهی قرمز و روش نگهداری آن در اختیارتان قرار داده ایم.

غذای ماهی قرمز چیست؟

استفاده از ماهی قرمز در سفره هفت سین عید نوروز از جمله سنت های ایرانیان، از قدیم تا به الان می باشد. اما در گذشته به دلیل بزرگ بودن خانه ها و وجود حوض در حیاط منازل، مردم ماهی های قرمز را در طول سال درون حوض ها می انداختند و از این رو به این نوع ماهی ها، ماهی حوضی نیز گفته می شود. از آنجا که حوض ها دارای آب راکد می باشند، بنابراین این حوض ها مرکز تجمع حشرات بوده و در نتیجه تخم های آنها، یک منبع مناسب تغذیه برای ماهی قرمز محسوب می شود.

غذای ماهی حوضی

امروزه نگهداری از ماهی قرمز در تنگ صورت می گیرد، بنابراین نگهداری آنها از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بهترین روش برای تهیه غذای این نوع ماهیها استفاده از غذا آماده و مخصوص آنها می باشد. توجه داشته باشید که غذای ماهیهای قرمز باید در ظروف در بسته و در محیط خشک، خنک و تاریک نگهداری شود و همچنین در هنگام خرید حتما به تاریخ مصرف آن دقت شود، زیرا غذاهای تاریخ گذشته برای سلامت ماهیها مضر می باشد.

تغذیه ماهیها باید به صورت دوبار در روز و در مدت یک یا دو دقیقه صورت گیرد، دادن غذا به مقدار بیشتر موجب انباشته شدن مواد آلی و دفعی شده  که در نهایت منجر به مسموم شدن ماهیها می گردد. شما همچنین می توانید از خرده های ریز نان و نیز حبوبات پخته شده و یا زرده تخم مرغ برای تغذیه ماهیهای قرمز استفاده نمایید. حال بعد از آگاهی از تغذیه ماهیهای قرمز شما را با روش نگهداری آن آشنا می کنیم.

غذای ماهی قرمز

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

روش نگه داری از ماهی قرمز

همانطور که می دانید ماهی ها برای ادامه زندگی خود به آب سالم ، هوا و محیط مناسب نیاز دارند، استفاده از آب شهری خطر چندانی برای سلامتی ماهی های قرمز ندارد، بنابراین می توانید ظرفی را پر آب کرده و به مدت یک شبانه روز در جایی قرار دهید تا کلر آب از بین برود، همچنین در هنگام قرار دادن ماهی در آب دقت داشته باشید که دمای آب تازه با دمای آبی که ماهی در آن قرار دارد، یکسان باشد، تعویض آب ظرف ماهی لازم است که یک یا دوبار در طول هفته انجام شود و نیز مقدار آب مورد نیاز برای هر ماهی حداقل یک لیتر می باشد.

لازم است تنگ و یا ظرفی که برای ماهی گلی انتخاب می کنید از فضای کافی برخوردار بوده و نیز دارای دهانه گشاد باشد، زیرا ماهی ها به اکسیژن موجود در سطح آب نیاز داشته و این اکسیژن می تواند از طریق سطح هوایی که با آب در تماس است تامین شود. دقت داشته باشید که ظرف نگهداری از ماهی را هر دو هفته یکبار با نمک طعام و یا دیگر مواد ضدعفونی کننده شست و شو دهید. همچنین دمای مناسب برای زندگی ماهی ها در حدود ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد.

تغذیه ماهی قرمز

روش انتخاب ماهی قرمز سالم

به منظور انتخاب ماهی قرمز سالم باید ماهی هایی که از تحرک مناسبی برخوردار بوده، پولک های سالم و بدون هر گونه ضایعه از جمله زخم و … هستند، انتخاب کنیم، ضمن اینکه باله های شنای ماهی باید به شکل قائم و دم آن کشیده بوده و دارای تحرک لازم باشد.

بدن ماهی سالم اصلا برآمدگی ندارد و چشم های ماهی نیز فاقد بیرون زدگی و یا توررفتگی است، حال به هنگام خرید ماهی بهتر است از ماهی های قرمز چابک با رنگ روشن انتخاب نمایید.

تغذیه مناسب ماهی

همانطور که گفتیم؛ تنها یکبار در روز و یک روز در میان به ماهی گلی غذا داده و از غذای مخصوص گیاهی و حیوانی استفاده نمایید، در صورتی که ماهی غذای خود را در عرض ۵ دقیقه نخورد باید آن را از روی سطح ظرف خارج نمایید.

در صورت فراموش کردن غذای ماهی گلی در یک یا دو روز، نباید نگرانی بابت آن داشته باشید، زیرا این نوع ماهی ها تا یک هفته بدون غذا دوام می آورند.

دادن غذای زیاد به این ماهیها می تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی شدید شده و حتی پرخوری آنها می تواند موجب مرگ ماهی شود، بنابراین نباید بیش ازحد مجاز به این ماهیها غذا بدهید.

غذای ماهی گلی

نکات مهم دیگر در نگهداری از ماهی قرمز

در صورت هر گونه تغییراتی در ظاهر و رفتار ماهی های قرمز باید با دامپزشک مشورت نمایید.

مواظب مشکلات انگلی همچون بیماری سفیدک در این نوع ماهی ها باشید.

از دست زدن کودکان و افرادی که دارای سابقه حساسیت و آلرژی به ماهی هستند، جلوگیری شود.

در صورت دست زدن به ماهی، حتما دست های خود را با آب و صابون خوب بشویید.

در صورت ترک خانه و رفتن به مسافرت، ماهی ها را در داخل رودخانه و مکان های محصور مجاز و مشخص شده رها کنید و یا اینکه به اقوام و آشنایانتان بسپارید و نیز می توانید تحویل آکواریوم دار ها دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *