دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت سبزه عید نوروز برای ۶ بذر متفاوت

  • ندا خوشرو
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب با ۶ روش مختلف برای کاشت سبزه عید آشنا خواهید شد که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید مهارت لازم را در زمینه کاشتن سبزه بدست آورید و سبزه های زیبا و شادابی را برای شروع سال جدید در منزل بکارید.

سبزه یکی از مهم ترین اجزای سفره هفت سین است و شما می توانید برخی از دانه های حبوبات نظیر عدس و گندم و ماش و ذرت و … را برای کاشت سبزه عید درون ظرفی مناسب بریزید سپس اجازه دهید تا این دانه ها مراحل رشد خود را طی کنند و به سبزه های زیبا و شادابی تبدیل شوند.

ایرانیان باستان معتقد بودند که وجود سبزه در سفره هفت سین می تواند شادابی و خرمی را برای آن ها تا پایان سال به همراه داشته باشد و از زمان های گذشته تا به امروز این رسم همچنان پابرجاست و سبزه عید تا روز ۱۳ نوروز نگهداری می شود سپس در روز سیزده به در سبزه دور انداخته می شود بنابراین کاشتن سبزه برای سفره هفت سین از اهمیت زیادی برخوردار است و شما می توانید با کاشتن انواع سبزه های شاداب تزیین سفره هفت سین تان را به زیباترین شکل ممکن انجام دهید.

کاشت سبزه برای عید نوروز

کاشت سبزه عید با ۶ روش مختلف و ساده

یکی از انواع روش های رایج برای کاشتن سبزه استفاده از عدس و گندم و ذرت و ماش و خاکشیر و خرفه و … است و شما می توانید با توجه به سلیقه شخصی تان یکی از این دانه ها را برای کاشتن سبزه عید انتخاب نمایید. در ادامه ۶ روش کاربردی برای کاشت سبزه عید را به شما همراهان عزیز و گرامی معرفی می کنیم.

سبزه عید نوروز

۱. کاشتن سبزه عدس برای عید

برای کاشتن سبزه عدس می توانید ۱۰ تا ۱۲ روز قبل از شروع سال جدید اقدام نمایید توجه داشته باشید که رشد عدس سریع است و اگر زودتر از زمان ذکر شده اقدام به کاشتن این نوع سبزه نمایید ممکن است تا آغاز سال جدید سبزه شما رشد زیادی داشته باشد و طراوت و زیبایی خودش را از دست بدهد.

تزیین سبزه عدس

مواد لازم 

  • عدس : به مقدار لازم
  • ظرف مناسب برای کاشت سبزه
  • پارچه نخی
  • کاسه برای خیس کردن عدس ها

روش کاشتن سبزه عدس 

توجه داشته باشید که میزان عدس باید به اندازه ظرفی باشد که برای کاشتن این نوع سبزه در نظر گرفته اید و در صورت کم بودن مقدار عدس ها سبزه شما کم حجم می شود.
برای کاشتن این نوع سبزه، عدس ها را درون ظرفی مناسب به همراه مقداری آب به مدت دو یا سه روز خیس نمایید تا پوسته عدس ها نرم شوند و شروع به جوانه زدن کنند توجه داشته باشید که در طول این مدت باید روزانه آب ظرف را عوض نمایید و بعد از گذشتن دو تا سه روز مشاهده خواهید کرد که عدس ها جوانه می زنند.

خیس کردن عدس درون آب
عدس های کاشته شده را با دقت و به آرامی به ظرف مخصوص کاشت سبزه انتقال دهید سپس روی ظرف را با کمک دستمال تمیز و نخی بپوشانید و دستمال روی عدس ها را همیشه مرطوب نگه دارید و در صورت خشک شدن دستمال دوباره آن را خیس نمایید و روی سبزه قرار دهید.

قرار دادن پارچه روی سبزه

این مرحله را تا زمانی که جوانه ها به اندازه یک سانت برسند ادامه دهید و بعد از مدت زمان ذکر شده دستمال نخی از روی سبزه عدس بردارید و مقدار کمی آب به صورت مستقیم روی سبزه بریزید.

سبزه عدس

توجه داشته باشید که سبزه عدس به مقدار زیادی آب نیاز ندارد و مقدار آب باید در حدی باشد که ریشه عدس درون آن قرار بگیرد و آب دادن زیاد به سبزه باعث خراب شدن آن می شود.

سبزه عدس برای عید
سبزه عدس را بعد از برداشتن دستمال در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید تا رشد کند و زیبا و سبزتر شود.

سبزه عدس

۲. سبزه خاکشیر برای عید

برای کاشتن سبزه خاکشیر باید ۵ یا ۶ روز مانده به عید اقدام نمایید و اگر شما خیلی دیر به فکر تهیه سبزه برای عید افتاده اید بهتر از خاکشیر برای کاشت سبزه عید استفاده نمایید.

مدل سبزه زیبا عید نوروز

مواد لازم 

  • پنبه
  • خاکشیر : ۱ استکان
  • تنظیف
  • آب : ۵ استکان

روش کاشتن سبزه خاکشیر

ابتدا خاکشیر را به همراه ۵ استکان آب درون ظرفی مناسب به مدت ۵ تا ۶ ساعت خیس کند تا لعاب بیندازد.

سبزه خاکشیر

سطح مورد نظر خود را با لایه ای نازک از پنبه بپوشانید و لایه ای تنظیف را روی آن بکشید سپس یک لایه نازک خاکشیر روی سطحی که آماده کرده اید بکشید و روی یک نایلون چند حفره ایجاد نمایید و نایلون را به مدت ۲ تا ۳ روز روی سطح مورد نظر خود بکشید و سبزه خاکشیر را آبیاری کنید.

سبزه عید نوروز

بعد از اینکه خاکشیرها جوانه زدند نایلون را از روی آن بردارید و هر روز به سبزه خاکشیر آب دهید.

مدل سبزه با خاکشیر

۳. سبزه گندم درون تنگ ماهی

کاشتن گندم درون تنگ ماهی به ۱۰ روز زمان نیازمند است و این سبزه برای خانه های آپارتمانی و کوچک مناسب است.

سبزه عید درون تنگ

روش کاشتن سبزه گندم درون تنگ ماهی 

ابتدا مقداری گندم با توجه به اندازه تنگ تهیه نمایید و گندم ها را به مدت ۲۴ ساعت درون آب خیس کنید و بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده گندم ها را درون دستمال نخی بریزید و دستمال را درون آبکش قرار دهید و روزی یک بار به گندم ها آب دهید و با کمک دست دانه های گندم چسبیده به هم را از یکدیگر جدا کنید توجه داشته باشید که اگر این کار را انجام ندهید ریشه ها درون هم فرو می روند و حالت تکه ای شکل پیدا می کنند.
در مرحله بعدی کاشتن سبزه گندم بعد از گذشت ۳ تا ۴ روز کف تنگ را به ضخامت ۶ سانتی متر سنگریزه بریزید و بطری آبی را از وسط نصف کنید سپس بطری را در وسط تنگ و روی سنگریزه ها قرار دهید و دانه های گندم آماده شده را روی لایه سنگریزه ها و در اطراف بطری پهن نمایید توجه داشته باشید که ضخامت دانه های گندمی که روی سنگریزه ها قرار داده می شوند باید ۳ تا ۴ سانت باشد و اگر ضخامت دانه های گندم کمتر از این مقدار باشد سبزه کم پشت می شود و اگر بیشتر از این مقدار باشد سبزه گندم کپک می زند.

سبزه درون تنگ ماهی
در مرحله بعدی کاشت سبزه گندم درون تنگ ماهی روی بذرها مقداری آب بریزید و روی سطح نایلون دو سوراخ ایجاد نمایید و نایلون را به مدت یک روز روی سطح سبزه بکشید و بعد از مدت زمان ذکر شده نایلون را از روی سطح سبزه بردارید.
سبزه گندم به دلیل اینکه درون تنگ کاشته می شود نیاز به آبیاری زیادی ندارد و علاوه بر این سبزه گندم را باید در مکانی خنک نگهداری نمایید در غیر این صورت سبزه شروع به کپک زدن می کند.
برای آبیاری کردن این نوع سبزه ۳ تا ۴ روز اول سبزه را به کمک آب افشان آبیاری نمایید و بعد از گذشت ۳ تا ۴ روز ریشه ها درون یکدیگر فرو می روند و ثابت می شوند و بعد از این مدت هر ۲ تا ۳ روز یک مرتبه به سبزه آب دهید و آب اضافی را به کمک کج کردن تنگ از آن خارج نمایید و بعد از اینکه سبزه به صورت کامل رشد کرد در قسمت میانی سبزه گل طبیعی مورد نظر خود را قرار دهید.

کاشت سبزه درون تنگ ماهی

۴. سبزه به شکل درختچه با بذر شاهی

اگر تمایل دارید سبزه هفت سین ظاهری بی نظیر و زیبا داشته باشد می توانید سبزه را به شکل درختچه بکارید و از آن برای تزیین سفره هفت سین استفاده نمایید.

کاشتن سبزه به شکل درختچه

مواد لازم 

  • اسفنج قالبی
  • جوراب نازک زنانه
  • چسب حرارتی
  • چوب برای تنه درخت به قطر ۱.۵ سانت
  • گلدان سفالی
  • گچ
  • تخم شاهی

نحوه کاشتن سبزه عید به شکل درختچه 

ابتدا اسفنج را به صورت دلخواه خود و به شکل کروی یا تخم مرغی برش بزنید. توجه داشته باشید که اگر اسفنج قالبی از اندازه کره کوچکتر است می توانید با چسباندن تکه های دیگر اسفنج مکعب را بزرگتر نمایید سپس آن را برش بزنید و برای متصل کردن اسفنج ها نیز می توانید چسب حرارتی را در مرکز اتصال بزنید و بعد از آماده سازی اسفنج تنه یا همان چوب را درون آن فرو نمایید و با کمک چسب محکم نمایید.
با کمک جورابی نازک همه سطح کرده را به خوبی بپوشانید و در انتها نیز با کمک سوزن ته گرد یا چسب حرارتی آن را بچسبانید سپس کره را به مدت چند ساعت درون آب قرار دهید تا مرطوب شود و تخم های شاهی را که به مدت ۳ تا ۴ ساعت خیسانده اید روی سطح کره بمالید سپس تنه درخت را درون گلدان قرار دهید و با کمک مخلوط آب و گچ گلدان را پر کنید و هر روز با آبفشان سبزه را آبیاری کنید.

سبزه عید به شکل درخت

۵. سبزه عید دو رنگ

برای کاشتن سبزه عید به صورت دو رنگ می توانید از بذرهای خرفه و خاکشیر استفاده نمایید که برای کاشتن این مدل سبزه بهتر است ابتدا وسایل لازم را تهیه نمایید سپس اقدام به کاشت سبزه دو رنگ نمایید.

سبزه عید به صورت دو رنگ

مواد لازم 

  • خرفه : یک قاشق غذاخوری
  • منداب : سه قاشق غذاخوری
  • خاکشیر : دو قاشق غذاخوری
  • یونالیت
  • تور

طریقه کاشتن سبزه دو رنگ 

یونالیت را به صورت مورد نظر تهیه نمایید و سطح آن را با کمک فویلی ضخیم بپوشانید سپس روی فویل یک لایه اسفنج یا پنبه نازک بکشید و پارچه توری را روی آن بیندازید و از قسمت پشت یونالیت به کمک سوزن یا سنجاق تور را محکم کنید و بذر را به مدت ۴ ساعت خیس نمایید و بعد از گذشت ۴ ساعت خاکشیر و خرفه را با یکدیگر ترکیب کنید و روی قالب بریزید و منداب را هم به صورتی که با خرفه و خاکشیر ترکیب نشود روی قالب ریخته و با کمک آبپاش سبزه را به صورت کامل آبیاری نمایید سپس سبزه را به کمک نایلکس و به صورت کله قندی بپوشانید و در قسمت بالایی نالاکس چند عدد سوراخ ایجاد نمایید تا سبزه هوا بخورد و بعد از گذشت ۴۸ ساعت نایلکس را بردارید و سبزه را در دو نوبت صبح و عصر آب دهید. توجه داشته باشید که گیاه منداب به رنگ قرمز است و خاکشیر و خرفه نیز به رنگ سبز هستند.

کاشت سبزه دو رنگ

۶. سبزه کنجد سفید یا سیاه

سبزه عید نوروز را می توان با بذرهای دیگری نیز کاشت. یکی از متفاوت ترین بذرها که می توان برای این منظور مورد استفاده قرار داد دانه کنجد می باشد که این نوع بذر رشد سریعی دارد و شما می توانید دقیقه نودی از این بذر استفاده نمایید. در ادامه با نحوه کاشتن آن آشنا می شوید.

کاشت سبزه کنجد

نحوه کاشتن سبزه کنجد

یک هفته پیش از عید می توانید این سبزه ی زیبا را بکارید و به این ترتیب تا روز ۱۳ فروردین، سبزه ای شاداب و با طراوت خواهید داشت. توجه داشته باشید برای کاشتن این سبزه باید از دانه های کنجد خام که بو داده نباشند استفاده نمایید.

برای گذاشتن سبزه کنجد باید دانه های کنجد را چند ساعتی درون آب بخیسانید. مدت زمان لازم برای این کار حدودا ۷ تا ۸ ساعت می باشد.

پس از خیساندن کنجد، درون ظرفی را که برای گذاشتن سبزه در نظر گرفته اید را با استفاده از پارچه نخی نازک بپوشانید و بعد دانه های کنجد که خیس خورده اند را روی آن بریزید.برای اینکه کنجدها به اصطلاح سبز شوند و جوانه بزنند چند روزی زمان نیاز است.

چنانچه علاقمندید سبزه کنجد دارای شکل و شمایل بخصوصی باشد شما می توانید اطراف کوزه، بطری، ظرف خاص سفالی یا گلی را با پارچه بپوشانید و کنجدهای خیس خورده و لعاب دار را روی آن قرار دهید.

به دلیل لعاب دار و خیس بودن دانه های کنجد به راحتی به پارچه می چسبند و از این جهت مشکلی نخواهید داشت و روی ظرف مورد نظر می توانید سبزه ای زیبا داشته باشید.

در تهیه این سبزه می توانید از کنجد سفید و یا کنجد سیاه خام و بو نداده شده استفاده نمایید.

کاشتن سبزه کنجد سیاه

در این مطلب روش هایی برای کاشت سبزه عید آشنا شدید که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید سبزه ای زیبا و شاداب را برای سفره هفت سین تان بکارید. ضمن اینکه برای اطلاع از کاشتن انواع دیگر سبزه عید و همچنین چیدمان و تزئین متفاوت آن ها روی سفره هفت سین می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *