دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

خواب کمتر از ۶ ساعت با ابتلاء به بیماری قلبی چه ارتباطی دارد؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

خواب بی کیفیت و نامطلوب بسیاری از زوایای زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله تاثیر این موضوع بر میزان ابتلا به بیماری قلبی و عروقی بررسی شده است. 

جوزی ام اردواس در این رابطه گفته است:

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که فقدان خواب خطر بیماری قلبی‌عروقی را با مشارکت عوامل خطرسازی نظیر سطوح گلوکز، فشار خون، التهاب و چاقی افزایش می‌دهد.

بنابراین با کمبود خواب احتمال تولید پلاک در سرخرگ های بدن افزایش می یابد. در طی مطالعه ای بر روی کارمندان اسپانیایی، برای تشخیص و بررسی میزان ضایعات عروقی متوسط سن ۴۶ سال در نظر گرفته شد. این شرکت کنندگان مبتلا به بیماری قلبی شناخته شده ای نبودند و حدود دو سوم آن ها مشمول مردان می شدند. تمام شرکت کنندگان تا هفت روز دارای یک اکتی گراف بودند که این نمودار وضعیت فعالیت، خواب و حرکات آنان را بررسی می کرد. کمبود خواب و بیماری قلبی

شرکت کنندگان شامل ۴ گروه بودند. گروه اول کسانی که کمتر از ۶ ساعت می خوابیدند، گروه دوم آن هایی که ۶ تا ۷ ساعت خواب داشتند، گروه سوم ۷ تا ۸ ساعت می خوابیدند و گروه آخر بیش از ۸ ساعت می خوابیدند.

نتایج نشان داد که احتمال عارضه آترواسکلروز در افرادی که کمتر از ۶ ساعت می خوابیدند، ۲۷ درصد بیش از افرادی بود که ۷ تا ۸ ساعت می خوابیدند. به طور کلی میزان ابتلا به این عارضه قلبی در افرادی که دارای کسری خواب بودند، حدود ۳۴ درصد بیشتر بود.

کمبود خواب و بیماری قلبی

کیفیت خواب متناسب با دفعات بیداری و فراوانی حرکات در حین خواب در نظر گرفته می شود. فاستر می گوید:

  •  آرون گروپس

باید بدانیم خواب کوتاهی که دارای کیفیت خوبی باشد، می‌تواند بر اثرات مضرر مدت کم خواب غلبه کند.

کیفیت خواب بر حسب تعداد دفعات بیداری و حرکات فرد تعبیر می گردد. مصرف کنندگان الکل و کافئین خواب بی کیفیت را تجربه می کنند. اردواس در این باره گفته است:

بسیاری از افراد براین باورند که الکل موجب بهتر شدن خواب می‌شود اما اینجا یک تاثیر معکوس وجود دارد. اگر شما الکل بنوشید ممکن است پس از زمان کوتاهی از خواب برخیزید و خوابیدن دوباره‌ی شما سخت خواهد بود و اگر بتوانید دوباره بخوابید، احتمالا خواب بی‌کیفیتی خواهید داشت.ا ین مطالعه با دیگر مطالعاتی که درمورد ارتباط خواب و بیماری قلبی انجام شده‌اند، تفاوت دارد. اندازه نمونه‌ی این مطالعه بیشتر بوده و روی افراد سالم انجام شده است.

در بسیاری از مطالعات قبلی، افرادی که مبتلا به آپنه خواب یا دیگر مشکلات سلامتی بوده‌اند، در نظر گرفته شده‌اند. علاوه‌بر این، در دیگر مطالعات برای اندازه‌گیری خواب از پرسش‌نامه‌هایی استفاده شده اما در این مطالعه برای اندازه‌گیری خواب و تعیین ویژگی‌های آن از اکتی‌گراف استفاده شده است. اغلب، آنچه مردم گزارش می‌کنند با آنچه واقعا انجام می‌دهند، متفاوت است.

این مطالعه همچنین با استفاده از تکنولوژی پیشرفته‌ی اولتراسوند سه‌بعدی برای اندازه‌گیری آترواسکلروز در کل بدن و نه فقط در قلب انجام شده است. پژوهشگران می‌گویند برای تعیین اینکه آیا تغییر رفتار در زمینه‌ی خواب می‌تواند موجب بهبود سلامت قلبی شود، باید مطالعات بیشتری انجام داد. تاثیرات احتمالی کمبود خواب و اختلالات خواب روی سلامت که توسط مطالعه‌ی حاضر نیز تقویت شده، علاوه‌بر اینکه توجیه‌کننده‌ی لزوم انجام مطالعاتی بیشتر در این زمینه است، نشان می‌دهد که باید خواب را نیز به‌همراه رژیم غذایی و ورزش به‌عنوان ارکان اصلی سبک زندگی سالم درنظر گرفت.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *