دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

متن آیت الکرسی به همراه ترجمه و خواص خواندن آیت الکرسی

  • فاطمه میرزایی
  • ۱ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

خواندن آیت الکرسی بارها توسط پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) توصیه شده است. در این آیات قرآن کریم رازها و خواص متفاوتی نهفته است. در ادامه متن آیت الکرسی و ترجمه آن را به همراه بررسی رازهای آن ملاحظه می کنید.

آیت الکرسی نام یک یا چند آیه از قرآن ( آیه ۲۵۵ تا ۲۵۷ سوره بقره) است که خواندن آن ثواب زیادی داشته و نیز شخص را از بلایا محافظت می کند، همچنین خواندن آن در نماز وحشت نیز توصیه شده است. در این مطلب قصد داریم متن آیت الکرسی به همراه ترجمه و فواید خواندن آن را در اختیار خوانندگان این بخش قرار دهیم.

متن آیت الکرسی و ترجمه آن

کرسی از ریشه کرس و به معنی اتصال یافتن اجزای یک ساختمان به هم می باشد و نیز کرسی را تختی که بر روی آن می نشینند نیز می گویند، در این زمینه سه معنی برای کرسی آورده شده است که در زیر به آنها اشاره کرده ایم.

۱- علم الهی : در اینجا کرسی جسم بزرگ کیهانی است که زمین، خورشید، آسمان و نیز دیگر اجزای آسمان را در بر می گیرد.

۲- جسم بزرگ کیهانی : کرسی در واقع یک جسم و جرم بزرگ کیهانی تصور می شود که تمام اجزای آسمان و زمین در آن جای می گیرد. از حضرت علی (ع) نقل شده است که آسمان و زمین و هر آنچه که در آن وجود دارد، درون این کرسی قرار دارد که به اذن خداوند، توسط چهار فرشته حمل می شود.

۳- قدرت و سلطنت الهی : کرسی همان جهان هستی بوده که این جهان به طور کلی تحت سلطه و قدرت خداوند است و هیچ جنبنده ای از دایره قدرت و سیطره او خارج نمی شود و نیز بی اذن خدا هیچ تغییری ایجاد نمی شود.

۴- عرش : عرش در لغت به معنای کرسی بوده و در فارسی در معنی رکن و اساس هر چیز و یا سقف خانه به کار می رود، با توجه به این دو تعریف می توان کرسی را ظاهر و عرش را باطن هر چیز تفسیر کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

متن آیه الکرسی

«بسم الله الرحمن الرحیم»

اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَهٌ وَ لاَ نَوْمٌ

خداست که معبودى جز او نیست؛ زنده و برپادارنده است؛

نه خوابى سبک او را فرو مى‌گیرد و نه خوابى گران

لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است، از آنِ اوست

مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ

کیست آن کس که جز به اذن او در پیشگاهش شفاعت کند؟

آنچه در پیش روى آنان و آنچه در پشت سرشان است مى‌ داند.

وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء

و به چیزى از علم او، جز به آنچه بخواهد، احاطه نمى‌ یابند.

وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا

کرسى او آسمانها و زمین را در بر گرفته، و نگهدارى آنها بر او دشوار نیست

وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ

و اوست والاى بزرگ.

لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ

در دین هیچ اجبارى نیست. و راه از بیراهه بخوبى آشکار شده است.

فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤمِن بِاللّهِ

پس هر کس به طاغوت کفر ورزد، و به خدا ایمان آورد

فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا

به دستاویزى استوار، که آن را گسستن نیست، چنگ زده است.

وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ

و خداوند شنواى داناست.

اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ

خداوند سرور کسانى است که ایمان آورده‌اند.

آنان را از تاریکیها به سوى روشنایى به در مى‌برد

وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ

و [لى‌] کسانى که کفر ورزیده‌اند، سرورانشان [همان عصیانگران=] طاغوتند

یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ

که آنان را از روشنایى به سوى تاریکی ها به در مى‌ برند.

أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ

آنان اهل آتشند که خود، در آن جاودانند.

صدق الله العلی العظیم

برخی از فواید خواندن متن آیه الکرسی

عبد الله بن عوف درباره فواید خواندن متن آیت الکرسی می گوید:

” شبی خواب دیدم که قیامت شده است و من را آوردند و حساب من را به آسانی بررسی کردند. آنگاه مرا به بهشت بردند و کاخ های زیادی به من نشان دادند. به من گفتند: درهای این کاخ را بشمار؛ من هم شمردم ۵۰ درب داشت. بعد گفتند: خانه هایش را بشمار، دیدم ۱۷۵ خانه بود. به من گفتند این خانه ها مال توست. آن قدر خوشحال شدم که از خواب پریدم و خدا را شکر گفتم. صبح که شد نزد ابن سیرین رفتم و خواب را برایش تعریف کردم. او گفت : معلوم است که تو آیه الکرسی زیاد می خوانی. گفتم : بله؛ همین طور است. ولی تو از کجا فهمیدی. گفت برای اینکه این آیه ۵۰ کلمه و ۱۷۵ حرف دارد. من از زیرکی حافظه او تعجب کردم. آنگاه به من گفت : هر که آیه الکرسی را بسیار بخواند سختی های مرگ بر او آسان می شود. “

پیامبر اکرم (ص) فرمود :

” چون خدای متعال خواست سوره ی حمد و آیه های شهدالله (۱۸و۱۹ آل عمران) و قل اللهم (۲۶-۲۷ آل عمران) و سوره توحید و آیه الکرسی را به زمین نازل کند، همگی به عرش الهی چنگ زدند در حالی که بین آن ها و خداوند حجابی نبود.
سپس فرمودند : پروردگارا ما را به خانه پر گناه و به سوی کسانی که عصیان و گناه می کنند می فرستی؛ در حالی که ما پاک و مطهر هستیم.

سپس خدای متعال فرمود:

به عزت و جلال خودم سوگند ، هیچ کس شما را بعد از نماز نخواند مگر این که او را در مرتبه بالای قدس جای دهم که از نعمت های آن استفاده کنند و در هر روز ۷۰ بار به او با نظر رحمت خود بنگرم و در هر روز ۷۰ حاجت او را برآورم هرچند که بسیار گناه کرده باشد که کمترین آن دعاها و حاجت ها و آمرزش گناهان باشد. او را از هر دشمنی پناه می دهم و برای پیروزی بر هر دشمنی یاریش می دهم و مانعی به جز مرگ برای بهشت رفتن او نباشد. ” ( یعنی بعد از مرگ بلافاصله به بهشت می رود)

متن آیت الکرسی

در زیر احادیث و روایاتی از پیامبر اکرم و امامان معصوم گردآوری کرده ایم که در مورد عظمت و بزرگی آیت الکرسی و نیز فضیلت خواندن متن آن می باشد.

پیامبر (ص) در جواب سوالی که در مورد برتری قرآن یا تورات از ایشان سؤال شد، فرمودند :

در قرآن آیه ای است که از تمامی کتاب هایی که خداوند بر پیامبرانش نازل کرده است بهتر، برتر و والاتر می باشد و آن آیت الکرسی است.
پیامبر اکرم (ص) در جای دیگری فرموده اند که با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی می باشد و نیز فرموده اند آیه الکرسی و توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.

رسول اکرم (ص) درباره متن آیت الکرسی می فرمایند:

دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید.

پیامبر اکرم (ص) فرمود :

در شب معراج دو لوح را دیدم، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن می درخشید. پس گفتم ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت : آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می باشد.

متن آیت الکرسی

امام صادق (ع) فرمودند :

همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن درجات استفاده می کنم.

امام صادق (ع) فرمودند :

هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و و به سوی قبله حاجات خود را از خدا بخواهید، حتما حاجاتتان بر آورده خواهد شد، زیرا اسم اعظم هستند.

امام علی (ع) فرمودند:

اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید، در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.

امام محمد باقر (ع) فرمودند:

هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت را از او دور می کند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.

حضرت محمد (ص) در خواب به دختر خویش فرمودند :

ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان. زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان و زمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند. پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند می خواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزش وی در گذرد.

پیامبر اکرم (ص) فرمودند :

هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند، اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.

امام رضا (ع) به نقل از پیامبر فرمودند:

هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد.

ثواب خواندن آیت الکرسی بعد از نماز

رسول خدا (ص) فرمودند:

هر کس آیت الکرسی را بعد از نماز بخواند، هفت آسمان شکافته گردد و به هم نیاید تا خداوند متعال به سوی خواننده آیت الکرسی نظر رحمت افکند و فرشته ای را بر انگیزد که از آن زمان تا فردای آن، کارهای خوبش را بنویسد و کارهای بدش را محو کند.

رسول اکرم (ص) فرمود :

یا علی! بر تو باد به خواندن آیه الکرسی بعد از هر نماز واجب. زیرا به غیر از پیغمبر و صدیق و شهید کسی به خواندن آن بعد از هر نماز محافظت نمی کند و هر کس بعد از هر نماز متن آیت الکرسی را بخواند به جز خداوند متعال کسی او را قبض روح نمی کند و مانند کسی باشد که همراه پیامبران خدا جهاد کرده تا شهید شده است و فرمود : بعد از مرگ بلافاصله داخل بهشت می شود و به جز انسان صدیق و عابد کسی بر خواندن آیت الکرسی مواظبت نمی کند.

متن آیه الکرسی

در باب فضیلت خواندن متن آیت الکرسی در روایتی از امام باقر آمده است:

” هر کس آیت الکرسی را بعد از هر نماز بخواند از فقر و بیچارگی در امان شود و رزق او وسعت یابد و خداوند به او از فضل خودش مال زیادی بخشد.”

رسول خدا (ص) در رابطه با قرائت متن آیت الکرسی فرمودند:

هر کس آیت الکرسی را بعد از هر نماز واجب بخواند، نمازش قبول درگاه حق می گردد و در امان خدا باشد و خداوند او را از بلاها و گناهان نگه دارد.

خداوند به حضرت موسی (ع) وحی فرمود :

کسی که بعد از نماز واجبش آیت الکرسی بخواند خداوند متعال به او قلب شاکرین ، اجر انبیا و عمل صدیقین را عطا فرماید و چیزی جز مرگ از داخل شدن او به بهشت جلوگیری نمی نماید. مداومت نمی نماید به آن مگر پیامبر یا صدیق یا کسی که از او راضی شده ام و یا شخصی که شهادت را روزی او می نمایم.

شآن نزول آیت الکرسی

در قران کریم، هر یک از ایان نازل شده بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و اله و سلم دارای علت و سببی بوده است که به اذن خدا توسط فرشتگان بر پیامبر (ص) نازل می شده است که در مجموعه به آن شان نزول گفته می شود.

حال علت نزول آیت الکرسی که د رسوره بقره و آل عمران آمده است، احتمالا به این دلیل بوده که قوم یهود عقیده داشتند که پروردگار تبارک و تعالی بعد  ازخلقت زمین و آسمان ها خسته شده و برای رفع خستگی بر روی کرسی نشسته است، بنابراین آیه مبارکه آیت الکرسی در رد این عقاید منحرف کننده قوم یهود نازل گردید.

متن پرفضیلت آیه الکرسی

پیامبر اکرم (ص) به هنگام قرائت متن آیت الکرسی تبسم کرده و می فرمودند :

 آیه الکرسی گنج بزرگ و رحمانی است که زیر عرش (همان کرسی) به من نازل شد و نیز در روایت آمده است که هنگام نزول آیه الکرسی هزار فرشته تا رسیدن به حضرت محمد (ص) این آیه مبارک و عظیم را همراهی می کرد.

در واقع این آیات منشا خیر و برکتی است که خداوند بلندمرتبه به وسیله پیامبر عظیم الشان خود در سوره بقره به انسان عطا کرده است و پروردگار می فرماید :

این آیه عظیم الشأن و با برکت را به بندگانم هدیه می کنم و به همین دلیل است که پیغمبر عزیر ما به پیروانش توصیه می کند که آیه الکرسی را مورد توجه خاص قرار دهند و تلاوت کنند تا از منشأ خیر و برکت آن بهره گیرند.

اهمیت دعای آیه الکرسی

درباره فضیلت و اهمیت خواندن آیت الکرسی احادیث زیادی وجود دارد اما در باب فضیلت آن همین کافی است که از رسول خدا نقل گردیده است که ابی بن کعب از ایشان سوال نمود ؛ کدام آیه برترین آیه کتاب الله است ؟ و ایشان عرض کردند :

 اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ، پیامبر (ص) دست بر سینه او زد و فرمود: دانش بر تو گوارا باد، سوگند به کسی که جان محمد ص در دست او است، این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در پایه عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا میگوید.

متن آیه الکرسی

همانطور که اشاره کردیم خواندن متن آیت الکرسی ضمن اینکه پاداش زیادی دارد، موجب برآورده شدن حاجات، زیاد شدن علم، افزایش حافظه و حفظ شدن از بلایا می شود. کسی که در سفر است با خواندن متن آیت الکرسی در هر شب، خودش و همه چیزهایی که همراه وی می باشد در سلامت می باشند.

در صورت تمایل برای آشنایی با فضایل سوره الرحمن و خواص سوره مدثر می توانید مطالب قبلی آرگا در این زمینه را مطالعه کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *