دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آشنایی با تمرینات و تکنیک های افزایش خلاقیت مغز

  • سمیه نیک فرجام
  • ۷ مهر ۱۴۰۱
  • ۰

مغز انسان دارای کاربردهای بی شماری است و یک شگفتی مهم در خلقت انسان است خلاقیت مغز انسان به قدری می تواند زیاد باشد که برخی از روانشناسان به دنبال کشف راهکارهای جدید برای افزایش خلاقیت مغز انسان هستند.

یکی از نکاتی که در تحقیقات مهم در رابطه با ذهن انسان به آن اشاره می شود قدرت تمرکز ذهن است و این تحقیقات نشان می دهد که ذهن انسان نمی تواند در یک زمان معین بر روی چندین کار تمرکز داشته باشد. موضوع جالب دیگری که در این میان باید به آن توجه داشت افزایش خلاقیت مغز و ذهن در هنگام خستگی آن است و این تحقیقات نشان می دهد که ذهن در چنین شرایطی توانایی بیشتری برای خلاقیت دارد.

  افزایش تمرکز مغز

تکنیک های کاربردی برای افزایش خلاقیت مغز

زمان عامل مهمی در ایجاد خلاقیت ذهنی است در طول روز برخی از ساعات روز دارای شرایط بهتری برای ایجاد خلاقیت هستند. به عنوان مثال در زمان صبح و بعد از بیدار شدن وقت مناسبی برای شروع فعالیت های مختلف است و میزان تمرکز شما در این شرایط بیشتر است.

شاید جالب ترین نکته بروز خلاقیت و افزایش خلاقیت ذهن در زمان خستگی باشد. در این زمان فرد با وجود داشتن خستگی می تواند ایده های جدیدی را خلق کند. در حقیقت تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است نشان دهنده فواید و تاثیرات حواس پرتی است. در چنین شرایطی فرد تمرکز خود را بر روی یک موضوع خاص از دست می دهد و همین امر موجب می شود تا فرد به حاشیه بیشتر توجه کند.

تکنیک های افزایش خلاقیت مغز

زمانی که شما بدون هیچ تمرکزی بر روی موارد حاشیه ای تمرکز می کنید و فکر می کنید می توانید سوژه های بیشتری را برای حل مسائل و خلق ایده های جدید بیابید.

علاوه بر این موارد راهکارهایی برای تمرکز و افزایش دادن خلاقیت برای مغز ارائه می شود که به فرد کمک می کند تا با فراهم کردن شرایطی مناسب و ایده آل بهره برداری بیشتری از مغز خود داشته باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

کنترل کردن استرس:

استرس تاثیر مهمی بر روی ذهم و بازدهی آن دارد زمانی که شما استرس زیادی را تحمل می کنید ذهن شما ناخودآگاه تغییر پیدا کرده و اندازه کوچک تری خواهد داشت در نتیجه مانع مهمی برای افزایش خلاقیت ذهن خواهد بود که به همین نسبت بازدهی آن نیز کاهش پیدا می کند.

دیگر تحقیقات مهمی که در زمینه تاثیر استرس بر روی مغز انجام گرفته است حاکی از این است که سلامت روانی مغز را به شدت تحت تاثیر خود قرار می دهد و عارضه های مزمنی ایجاد می کند که در ناحیه هیپوکامپ ایجاد می شود و به آلزایمر و دیگر ضایعات مغزی می انجامد.

اگر فکر می کنید جز آن دسته از افرادی هستید که به دلیل داشتن استرس در معرض ابتلا به آلزایمر هستید می تواند از چند تمرین مهم  برای جلوگیری از آلزایمر استفاده کنید.

خلاقیت پروری مغز

جلوگیری از انجام همزمان چند کار:

همانطور که بیا شد انجام چند کار در یک مدت زمان معین برای ذهندشوار و عملا می توانید مانعی برای افزایش خلاقیت ذهن به شمار آید. زمانی که چند کار به طور همزمان انجام می گیرد ذهن قدرت خود را در میان آن توزیع می کند و فقط این قدرت را پیدا می کند که آن را انجام دهد و کیفیت و خلاقیت آن را تضمین نخواهد کرد.

خوابیدن:

یکی از تکنیک هایی که به افزایش خلاقیت ذهن شما کمک می کند خوابیدن و استراحت در طول روز است که در تحقیقات مختلف نتایج مفید آن اثبات شده است. در این تحقیقات نشان داده شده است که چرت زدن می تواند موجب یادگیری بهتر و دریافت صحیح اطلاعات می شود.

افزایش بازدهی و خلاقیت مغز

توجه به حس بینایی:

یکی از نکات جالب در پرورش و افزایش خلاقیت مغز اولویت دادن به حس بینایی است حس بینایی در به انطباق رساندن مغز و محیط موثر هستند و تصویر سازی های مختلفی را در این زمینه انجام می دهند.

در این زمینه استفاده از تقویت نیمکره راست که نگاه شما به زندگی را تغییر می دهد می تواند موثر باشد و موجب پرورش این خلاقیت شود.

تقویت ذهن با ورزش :

ورزش و استراحت دادن به مغز راهکاری عالی برای تقویت مغز می باشد، گاهی مواقع هر چه قدر به ذهنتان فشار آورید، هیچ فکری به ذهنتان نمی رسد، حتی دریغ از جرقه یک فکر کوچک. از این رو در چنین مواقعی می توانید ورزش هایی همچون پیاده روی، یوگا و … را دنبال کنید و با فکر آرام و آسوده برای دستیابی به ایده هایتان نیز تلاش کنید، انجام این فعالیت ها نوعی استراحت ذهنی بوده و می تواند به شکل غیر مستقیم شما را در مسیر خلاقیت قرار دهد.

بالا بردن خلاقیت مغز

سفر کردن :

سفر کردن و کسب تجربه ذهنتان را خلاق تر و مغزتان را پربارتر خواهد کرد، در واقع از طریق سفر کردن می توانید گنجینه ای از انواع تجربه بدست آورده و با طعم ها و بوهای مختلفی آشنا شوید، این کار انعطاف پذیری شناختی شما را بالا برده و با شناخت نقطه نظرات متفاوت و جدید، خلاقیت مغزتان را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که به هنگام سفر باید در فرهنگ مکان ها و مناطق مختلف دقیق شده و تلاش کنید با دیدگاه های متفاوت آنها آشنایی پیدا کنید، در واقع این توجه و دقت می تواند موجب شکوفایی در خلاقیت شما شود.

از طریق کودک درون :

همانطور که کودکان برای خلاقیت هیچ مرزی را قائل نبوده و بدون هیچگونه فشاری، ایده های جدید خلق می کنند، شما نیز می توانید برای افزایش خلاقیت در خود همچون کودکان عمل کنید.

با بیدار کردن کودک درون خود و بال و پر دادن به وی می توانید ذهن تان را به هر جا که می خواهد پرواز دهید و آن را محدود نکنید. بالا بردن خلاقیت ذهن

از این ویژگی کودکان که به همه چیز به چشم بازی نگاه می کنند، الگو بگیرید و با در نظر گرفتن جنبه مفرح هر کاری، می توانید به جای اینکه هر روز همچون جنازه ای متحرک در سر کار حاضر شوید، بر نقاطی جذاب از کارتان و محیطی که در آنجا فعالیت دارید، تمرکز داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *