دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید و مضرات مصرف بادمجان در بارداری

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲
  • ۰

بادمجان یک نوع سبزی است که در تهیه غذاهایی مانند کشک بادمجان، خورشت بادمجان، دلمه و بادمجان شکم پر استفاده می شود، استفاده از بادمجان در بارداری فواید و مضراتی دارد که در ادامه با خواص این ماده غذایی بیشتر آشنا خواهید شد.

بادمجان حاوی ویتامین A و E بوده و به رشد جنین کمک خواهد کرد، بنابراین خوردن بادمجان در بارداری از مزایای زیادی برخوردار است، مصرف این ماده غذایی در کنار مزایایی که دارد، با عوارضی نیز همراه است. از این رو در اینجا به ارائه برخی از فواید و مضرات مصرف بادمجان در دوران حاملگی پرداخته ایم، برای آگاهی از این موارد می توانید مطلب ما را تا پایان دنبال نمایید.

خوردن بادمجان در بارداری چه مزایایی دارد؟

بادمجان از جمله مواد غذایی با ارزش است که به دلیل غنی بودن از فولات و اسید فولیک برای سلامت جنین مفید بوده و همچنین خطر نقص مادرزادی را کاهش می دهد و نیز مصرف آن در رشد گلبول های قرمز نقش دارد.

بادمجان در بارداری

بادمجان دارای ویتامین c، نیاسین، B کمپلکس، ویتامین A و ویتامین E می باشد که این مواد مغذی برای رشد جنین بسیار ضروری می باشند و نیز وجود پتاسیم، مس، آهن و منگنز موجود در بادمجان به حفظ تعادل الکترولیت ها کمک کرده، همچنین موجب افزایش ذخیره خون و هموگلوبین می شود.

از دیگر مزایای بادمجان می توان به درمان یبوست و اختلالات گوارشی اشاره کرد، زیرا مصرف این ماده غذایی موجب هضم آسان شده و نیز برای جذب مواد مغذی در سیستم گوارشی مؤثر می باشد. بادمجان سرشار از فیبر بوده که به منظور حرکات منظم روده و کاهش یبوست در دوران حاملگی بسیار مفید می باشد.

به طور کلی سبزیجات تاثیر فراوانی در کاهش کلسترول بد خون و افرایش کلسترول خوب دارند، بنابراین مصرف آن، خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و گرفتگی عروق نیز کاهش می یابد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خوردن بادمجان همچنین از بروز دیابت بارداری جلوگیری می کند، به این صورت که میزان قند خون را کنترل خواهد کرد. بنابراین قرار دادن بادمجان در برنامه غذایی خانم حامله باعث تنظیم دیابت حاملگی و نیز جلوگیری از افزایش سطح خون می شود.

بادمجان در طول بارداری

همچنین خواص آنتی اکسیدانی که در بادمجان وجود دارد، در خنثی کردن رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و در نتیجه موجب می شود تا جنین از خطر آسیب سلولی در طی دوران حاملگی در امان باشد.

خوردن بادمجان، مقدار فشار خون بالا را تنظیم می کند. بیوفلاونویید موجود در بادمجان فشار خون را کاهش داده و حرکات قلب را تنظیم می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

یکی دیگر از فواید بادمجان بر سلامت بدن در دوران بارداری تقویت سیستم ایمنی بدن است زیرا، دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که کمک زیادی به افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری ها و تقویت سیستم ایمنی بدن می کند از این رو، می توانید در حد اعتدال از بادمجان در این دوران استفاده کنید و همچنین با دور نگه داشتن مادر از مشکلات سلامتی جنین رشد مناسبی خواهد داشت.

درمان فشار خون

بادمجان دارای تیامین، بیوفلاونوئید و ریبوفلاوین می باشد که کمک زیادی به تنظیم سطح فشار خون و تضمین سلامت قلب خانم های حامله می کند و همچنین سبب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از عوارض و مشکلات سلامتی می شود.

رشد مناسب جنین

از دیگر فواید بی نظیر بادمجان تقویت رشد مناسب جنین است زیرا، دارای ویتامین A، E، ب کمپلکس و نیاسین می باشد و این منابع غنی کمک زیادی به رشد مناسب جنین می کند.

درمان مشکلات گوارشی

بادمجان دارای مقادیر فراوانی فیبر است و کمک زیادی به هضم غذا، جذب مواد مغذی از دستگاه گوارش و کاهش اختلالات گواشی خانم های حامله می کند و همچنین با افزایش حرکات طبیعی روده سبب تسهیل اجابت مزاج شده و در نتیجه یبوست را نیز درمان می کند.

مضرات خوردن بادمجان در دوران حاملگی

حال بعد از آشنایی با مزایای خوردن بادمجان در دوران حاملگی، لازم است بدانید که مصرف بادمجان می تواند مضراتی برای مادر داشته باشد که در این قسمت به ذکر این موارد پرداخته ایم.

مصرف زیاد بادمجان در دوران حاملگی مضر بوده و می تواند موجب سقط جنین شود. فیتوهورمون های موجود در بادمجان قاعده آور است و به درمان مشکلات قاعدگی کمک خواهد کرد، اما مصرف آن در دوران حاملگی موجب سقط جنین خواهد شد.

خوردن بادمجان به مقدار زیاد در طول حاملگی، انقباضات رحم را تحریک کرده و در نتیجه موجب زایمان زودرس و یا سقط جنین می شود.

بادمجان دارای طبیعت خشک است، بنابراین مصرف آن احساس سردی و خشکی را در بدن و مغز ایجاد کرده و می تواند موجب بروز توهم و سودا در مادر حامله شود.

بادمجان در دوران بارداری

بادمجان به دلیل داشتن خاصیت اسیدیته باعث بروز مشکلاتی برای مادر باردار می شود. همچنین ممکن است برخی خانم های باردار به خوردن این نوع سبزیجات آلرژی داشته باشند که در این صورت باید از خوردن آن پرهیز نمایند.

دلایل دیگر برای پرهیز مصرف بادمجان در حاملگی

همانطور که گفتیم، بادمجان سودا زا است، از این رو خوردن آن برای خانوم های حامله می تواند ضرر های زیادی داشته باشد. در طب سنتی سودا چیزی مشابه خاک است، یعنی سرد و خشک می باشد از این رو مصرف سبزیجات و غذا هایی همچون بادمجان که دارای طبیعت خشک هستند، موجب ایجاد سردی و خشکی در بدن و مغز می شوند.

از این رو فرد دچار توهم خواهد شد، ضمن اینکه سودا می تواند موجب ایجاد افکار منفی همچون شک و دو دلی در فرد شود؛ مثلا امکان دارد شما حرفی بزنید که از گفتنش هیچ منظور خاص و بدی نداشته باشید، ولی کسی که سودا در بدنش وجود دارد، با شنیدن سخنان تان دچار سوء تفاهم شود.

از دیگر مضرات مصرف زیاد بادمجان می تواند به بروز کک و مک در صورت خانوم ها اشاره کرد، ضمن اینکه مصرف این نوع سبزی موجب فساد چهره شده و پوست را خراب می کند. از این رو خوردن بادمجان برای خانوم های حامله، می تواند موجب تیره شدن پوست نوزاد آنها شود، بنابراین مصرف بادمجان در این دوران خیلی توصیه نمی شود.

بادمجان در دورران حاملگی

از آنجا که مصرف بادمجان می تواند فواید زیادی نیز داشته باشد، بنابراین می توانید آن را در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم حاملگی مصرف کنید و از خوردن این نوع سبزیجات در سه ماهه اول اجتناب شود، زیرا خطر بروز سقط جنین به دلیل وجود هورمون گیاهی موجود در آن در این دوره از حاملگی زیاد است.

اگرچه محدودیت مصرف بادمجان در دوران حاملگی دارای دلایل بسیاری می باشد, اما تنها فرهنگ هندی ها، مصرف آن را  دراین دوران منع کرده است.

البته ناگفته نماند؛ بادمجان دارای مقادیری از ویتامین های مختلف A، فیبر و آهن بوده و وجود این مواد در دورارن حاملگی برای مادران حامله ضروری است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *