دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با نحوه عملکرد صفحه کلاچ در خودروها

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۴ بهمن ۱۳۹۷
  • ۰

کلاچ به معنی انتقال چرخش از شفتی به شفت دیگر است و در سیستم ها و مکانیزم های انتقال نیرو به منظور اینکه نیروی تولید شده در بخش دیگری مصرف شود، استفاده از صفحه کلاچ گزینه بسیار مناسبی است و همینطور به وسیله آن می توان هر زمان که نیاز به قطع نیرو باشد، این کار به راحتی صورت گیرد. در ادامه این بخش با عملکرد صفحه کلاچ آشنا می شوید.

کلاچ یا دبریاژ یک واژه آلمانی و به معنای اتصال بوده و معنی رایج آن نیز به وسیله ای اطلاق می شود که عمل وصل یا قطع کردن را انجام می دهد و نیز یک قطعه از خودرو است که به وسیله آن، راننده هر زمان که بخواهد می تواند اتصال موتور از جعبه دنده را جدا کند، یعنی بدون اینکه چرخ دنده ها در جعبه دنده بچرخند، موتور روشن باشد و خودرو حرکت نماید؛ کلاچ دارای قطعاتی مانند نرم کننده، صفحه کلاچ، دیسک کلاچ، پدال، دوشاخه کلاچ و بلبرینگ می باشد که در ادامه قصد داریم شما را با عملکرد صفحه کلاچ آشنا کنیم.

آشنایی با عملکرد صفحه کلاچ

همانطور که گفتیم کلاچ وسیله ای است که برای اتصال و یا قطع کردن در سیستم های انتقال نیرو به کار می رود و این سیستم ها به منظور استفاده از توان و نیروی تولید شده در موتور به شکل دیگر و یا در محلی دیگر مورد نیاز می باشد. بنابراین استفاده از صفحه کلاچ بهترین وسیله برای کنترل انتقال نیرو می باشد تا در زمان های مورد نیاز برای توقف یا برقراری دوباره نیرو مورد استفاده قرار گیرد. از موارد استفاده کلاچ می توان به استفاده ار آن در اتومبیل ها و وسایل نقلیه اشاره داشت که بارزترین نوع کاربرد این وسیله می باشد. در زیر توضیح بیشتری از عملکرد صفحه کلاچ در اختیار شما دوستان گرامی قرار داده ایم.

نقش صفحه کلاچ

جلوبندی و موتور خودروها از قطعات بسیاری تشکیل شده است که یکی از آنها کلاچ نام دارد و دارای نقش مهمی می باشد، صفحه کلاچ یکی از قسمت های کلاچ است که به وسیله آن، هر زمان که نیاز به قطع عمل انتقال نیرو باشد، این کار به سادگی انجام می پذیرد؛ خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، قطعه ای به نام صفحه کلاچ دارند که این امکان را به راننده خواهد داد تا خودرو را به حرکت در آورده و نیز عمل تعویض دنده را انجام دهد، صفحه کلاچ معمولا بعد از مدتی ساییده می شود و لازم است که تعویض شود، البته زمان تعویض صفحه کلاچ خودرو به نوع رانندگی افراد بستگی دارد.

وظایف صفحه کلاچ

وظیفه و عملکرد صفحه کلاچ به منظور به حرکت در آوردن قسمت های دیگر کلاچ می باشد و این صفحه به همراه رویه هایش به یک ورقه فولادی پرچ شده است که کار ورق فولادی به همراه فنر پیچشی انتقال حرکت دورانی می باشد.

  •  آرون گروپس

عملکرد و وظیفه صفحه کلاچ

برخی از نشانه های صفحه کلاچ معیوب، لرزیدن خودرو در هنگام رها کردن کلاچ می باشد، این لرزش ممکن است به دلیل خارج شدن فنر از توپی صفحه کلاچ رخ داده باشد که برای رفع آن، لازم است تا هر چه سریعتر صفحه کلاچ به طور کامل تعویض شود، یکی دیگر از معایب این وسیله بکسواد (لغزش) کلاچ است که به دلیل چرب شدن لنت یا تمام شدن لنت صفحه کلاچ صورت می گیرد و یکی از دلایل چرب شدن لنت، خراب بودن کاسه نمد می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *