دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پیامدهای ازدواج نکردن و ازدواج دیر هنگام را بهتر بشناسید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۲ بهمن ۱۳۹۷
  • ۱

ازدواج یک پیوند عاطفی و عقلانی مهم در بین دختران و پسران است که به تعبیر بسیاری از بزرگان این امر نوعی تکامل برای انسان ها محسوب می شود. به عقیده بسیاری از روانشناسان یکی از پیامدهای ازدواج نکردن ایجاد مشکلات روحی و اجتماعی فراوان است.

برای مسلمانان ازدواج امری بسیار مقدس است و به گفته پیامبر اکرم: این امر موجب تکمیل شدن دین و کمال آدمی است این جمله به خوبی اهمیت ازدواج کردن را نشان می دهد و از سوی دیگر نیز نشان دهنده عواقب و پیامد های ازدواج نکردن است. امر ازدواج در هر فرهنگ و جامعه ای شرایطی خاص را می طلبد و همین عوامل سن ازدواج را در میان فرهنگ های گوناگون تغییر می دهند.

عواقب و پیامدهای ازدواج نکردن

ازدواج نکردن و مجرد ماندن چه پیامدهایی دارد؟

در سال های اخیر آمار ازدواج رو به کاهش است و این نشان می دهد که تعداد افراد مجرد که به دلایل گوناگونی ازدواج نکرده اند رو به افزایش خواهد بود. این آمار می تواند جای نگرانی داشته باشد و دلیل آن کاهش کیفیت زندگی افراد مجرد خواهد بود.

ازدواج با وجود مشکلاتی که در برخی از موارد خواهد داشت به لحاظ روانی انگیزه بیشتری را در افراد برای زندگی کردن ایجاد می کند اما در میان افراد مجرد این انگیزه با بالا رفتن کاهش پیدا کرده و همچنان خلایی در زندگی آن ها وجود خواهد داشت.

در رابطه با پیامدهای ازدواج نکردن باید ابتدا به این موضوع اشاره کرد که منظور از ازدواج نکردن دیر ازدواج کردن نیست بلکه این مشکل متوجه افرادی است که قصد ازدواج نکردن تا پایان زندگی را دارند و یا در سنین بسیار بالا ازدواج می کنند که هر یک با معضلاتی رو به رو خواهد بود.

پیامد ازدواج نکردن

پیدا شدن ترس:

یکی از معضلاتی که بیشتر افراد مجرد با آن مواجه می شوند همراه داشتن ترس هایی غیر قابل کنترل است این افراد به طور کلی عرفی را زیر پا می گذارند و همین امر ناخود آگاه در آن ها ترس ایجاد می کند. و زمانی که فرد وارد سنین بالاتر زندگی می شود این ترس به دلیل پر رنگ تر شدن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و روحی بیشتر او را تهدید می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

از سوی دیگر تنهایی ناگزیر همراه با ترس است و یکی از پیامدهای ازدواج نکردن است که شما به عنوان یک انسان اجتماعی حق دارید که ادامه مسیر زندگی خود را با فردی همراه باید تا مشکلات را با یکدیگر حل کرده و بار این مشکلات کمتر شود. از مهم ترین نیازهایی که در ازدواج وجود دارد نیاز عاطفی است که در صورت تامین نشدن و ازدواج نکردن شما ممکن است فردی افسرده و گاهی منزوی باشید.

پیامد ازدواج نکردن در فرد

شکننده شدن:

شاید این دسته از افراد به دلیل روحیه پایینی که دارند افرادی شکننده تر نسبت به بقیه باشند و در برخورد با مسایل در برخی از مواقع دوست دارند تا کسی آن ها را همراهی کند و بار این مشکلات را از دوش آنها بکاهد.

پشیمان شدن:

یکی از پیامدهای ازدواج نکردن سری دشن از زندگی مجردی است و این امری طبیعی است که شما تا حدی می توانید در جمع های دوستانه و خانوادگی خود را سرگرم کنید و از زندگی لذت ببرید اما زمانی که به دوران تنهایی خود نزدیک تر می شوید از تصمیم نادرست خود پشیمان شده و در این دوران به افسردگی و پوچی می رسید.

پیامدهای روانی ازدواج نکردن

بالا رفتن گناه:

افرادی که ازدواج نکرده اند تعهدی نسبت به فردی ندارند و به مرور زمان برای برطرف کردن نیازهای خود دست به گناه می زنند و این امر در صورت گسترش دارای عواقب بد اجتماعی برای یک جامعه خواهد بود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *