دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چند روش درمان طبیعی گلودرد که سوزش گلوی شما را رفع می کنند

  • زهرا خانزاده
  • ۱۲ دی ۱۳۹۷
  • ۰

در این نوشتار به معرفی روش های درمان طبیعی گلودرد می پردازیم، هر یک از این روش ها راهکاری موثر برای تسکین گلو درد و درمان التهاب گلو می باشند.

گلودرد یا سوزش گلو از علائم بیماری های مختلفی همچون سرماخوردگی، آنفولانزا و غیره می باشد، متخصصان طب سنتی روش های زیادی برای درمان خانگی گلودرد توصیه کرده اند، از این رو پیشنهاد می کنیم، با همراه شدن با این مطلب از آرگا با این روش های خانگی برای درمان گلو درد آشنا شوید.

روش های موثر برای درمان گلودرد

درمان طبیعی گلودرد

هر چند برای بهبود گلودرد استفاده از داروهای ضدالتهابی، غیر استروئیدی، استامینوفن و همچنین داروهای استروئیدی می تواند موثر واقع شود، اما نباید عوارض استفاده از این داروها را فراموش کرد، بنابراین با استفاده از روش های خانگی زیر می توان به درمان گلودرد کمک کرد.

  • لیمو ترش:

لیمو ترش منبع غنی از ویتامین C است، که میوه ای موثر برای بهبود سرماخوردگی می باشد و به دلیل داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی و آنتی بیوتیکی برای کاهش التهاب و تورم گلو و تسکین گلودرد مفید می باشد. همچنین با افزایش تعداد گلبول های سفید، موجب تقویت عملکرد دفاعی بدن می گردد. بنابراین برای این منظور باید، مقدار کمی آب لیمو ترش را با یک لیوان آب گرم ترکیب نمایید و ترکیب حاصل را روزانه چند مرتبه قرقره نمایید. بهتر است تا مشاهده علائم بهبودی این عمل را تکرار کنید. مصرف چای لیمو نیز می تواند اثر بخش باشد.

مصرف زنجبیل و لیمو برای درمان گلودرد

  • آویشن:

گیاه معطر آویشن به دلیل خاصیت ضد التهابی، یکی دیگر از روش های درمان خانگی گلودرد است، که برای تقویت سیستم دفاعی بدن و درمان سرفه نیز مفید می باشد، همچنین مزایای درمانی بی شماری دیگری نیز دارد. روش مصرف آن برای بهبود گلودرد به این صورت است که، آویشن(۱ قاشق چایخوری سرپر) را داخل ظرفی در دار بریزید و آب جوش(۱۵۰ میلی لیتر) را نیز به آن اضافه کنید، بعد در ظرف را ببندید، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به آن زمان دهید، تا دم بکشد. سپس بعد از صاف کردن آن، در طول روز ۳ لیوان از محلول آماده شده را میل نمایید. باید بعد از غذا از این محلول مصرف نمایید.

نکته:

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  1. در صورت داشتن حساسیت به آویشن بهتر است، از مصرف آن اجتناب نمایید.
  2. حداکثر طول درمان با آویشن نباید بیشتر از ۳ هفته متوالی باشد.
  3. همچنین مصرف روغن آویشن برای کودکان زیر ۳ سال و زنان در طول بارداری و شیردهی حتما باید تجویز پزشک باشد.

درمان گلودرد با طب سنتی

  • اسطوخودوس:

در طب سنتی برای درمان طبیعی گلودرد مصرف اسطوخودوس که دارای خاصیت ضد التهابی و ضد درد می باشد، توصیه می شود. برای این منظور باید، مقداری اسطوخودوس به میزان ۲۰ گرم را داخل ۱ لیتر آب در حال جوش بریزید، تا ۱۰ دقیقه بجوشد. سپس جوشانده اسطوخودوس را از صافی عبور دهید و روزانه ۳ لیوان از محلول بدست آماده را بنوشید. حداکثر این عمل را می توانید تا  ۵ الی ۷ روز تکرار نمایید.

  • عسل:

عسل نیز به عنوان یک تقویت کننده طبیعی به درمان گلودرد و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. برای این کار بهتر است، عسل را داخل آب داغ مخلوط شده با چند قطره آب لیمو ترش بریزید و نوش جان کنید. روشی دیگر برای تسکین گلودرد و بهره مندی از خواص عسل ، مخلوط کردن ۲ قاشق غذاخوری عسل با آب گرم به مقدار ۲۵ میلی لیتر می باشد، که پس از سرد شدن محلول، می توانید در طور روز چند مرتبه آن را قرقره نمایید.

درمان گلودرد با عسل

  • سرکه سیب:

خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی سرکه سیب سبب تحریک سیستم دفاعی بدن می شود و علاوه بر آن برای درمان گلودرد نیز مفید می باشد. ۱ لیوان آب گرم را با سرکه سیب به مقدار ۱ قاشق چای خوری مخلوط کنید و از این محلول در طول روز، ۲ الی ۳ بار قرقره نمایید. در صورتی که گلودردتان حاد می باشد، بهتر است هر یک ساعت، یک بار این عمل را انجام دهید.

علاوه بر موارد ذکر شده، استفاده از پوست درخت بلوط، چای ریشه شیرین بیان، گیاه مریم گلی، درخت چای، نارون، چای ریشه گل ختمی، چای نعناع فلفلی، چای ریشه زنجفیل، چای سبز، چای دارچین و چای بابونه نیز برای درمان خانگی گلودرد مفید می باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *