دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش های تکثیر دیفن باخیا و پرورش این گیاه

  • سحر بهرامی
  • ۸ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

روش های تکثیر دیفن باخیا و پرورش این گیاه خانگی و محبوب را به صورت مفید و مختصر در مقاله ما بخوانید و از آن برای پرورش این گیاه استفاده کنید.

گیاه دیفن باخیا، از جمله گیاهان آپارتمانی و محبوب در بین ایرانیان است  که هر کسی می تواند در منزل به تکثیر این گیاه بپردازد. علت پرطرفدار بودن این گیاه وجود برگ های پهن و زیبایی است که دارد  این گیاه همیشه سبز گونه های زیادی دارد. تکثیر این گیاه را با  استفاده از مطالب این مقاله به راحتی انجام دهید.

معروفیت گیاه دیفن باخیا بیشتر برای سمی بودن آن است به نوعی از این سم برای محافظت از خود استفاده می کند و این سم را زمانی که آسیبی ببیند از خود ترشح می کند توصیه می شود اگر کودک در منزل دارید آن را در جایی دور از دسترس قرار دهید.

وش های مختلف تکثیر دیفن باخیا و پرورش این گیاه

طریقه تکثیر گیاه دیفن باخیا

روش های زیادی برای تکثیر این گیاه وجود دارد، این گیاه با مسن شدن برگ های خود را از دست می دهد و کوچک تر می شود به این ترتیب با قلمه زدن می توان به تکثیر این گیاه پرداخت. بهترین زمان  قلمه زدن در اوایل تابستان است. ما در این قسمت معمول ترین و ساده ترین روش قلمه زدن  را آموزش می دهیم.

برای تکثیر کردن گیاه دیفن باخیا، ابتدا باید از دستکش استفاده کرد سپس ساقه گیاه را با چاقو می بریم جوری که از جایی که ساقه به برگ ها متصل می شود اگر طول ساقه زیاد بود تقریبا ده الی پانزده سانت از آن را نگه می داریم برای کاشت دوباره آن در خاک و  ،سپس آن قسمت از ساقه دیگر که  باقی ماند را برمی داریم در روی ساقه این گیاه دایره های کوچکی می بینیم که مانند جوش به بیرون زده اند که قابلیت جوانه زنی و ریشه دادن را دارند و مناسب برای قلمه زدن هستند سپس ساقه را  از  قسمت ریشه  چندین تکه می کنیم هر قسمت از قلمه باید دارای یک جوانه مطلوب باشد هر چه قلمه به ریشه نزدیک تر باشد عمل ریشه دادن هم زودتر اتفاق می افتد.

زمانی که قلمه ها را برش زدیم باید یک روز در هوای آزاد بمانند تا شیره ان خشک شود سپس به سراغ کاشت آن در گلدانی مناسب می رویم برای کاشت آن باید از خاک کمی مرطوب که حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه است استفاده شود، سپس قلمه ها را به صورت عمودی طوری  که ان دایره های کوچک رو به بالا باشند و بعد ان را در خاک فرو می کنیم طوری که دو الی سه سانت داخل خاک برود البته قلمه ها را هم می توان به صورت افقی کاشت در این صورت باید نیمی از آن داخل خاک برود.

  •  آرون گروپس

روش قلمه زدندیفن باخیا از طریق ساقه  قطعه ای از قلمه جداشده از ساقه

بعد از این که قلمه ها را در گلدان قرار دادیم روی ان را با سلفون یا کیسه پلاستیکی می پوشانیم این کار را برای حفظ رطوبت داخل گلدان انجام می دهیم و سپس گلدان ها را به جایی دور از تابش مستقیم نور خورشید قرار می دهیم قلمه ها ممکن است یک الی تا دو ماه عمل ریشه دادن را انجام ندهند پس باید صبوری کرد در طی این مدت باید هر از گاهی کیسه پلاستیکی را برداریم تا تهویه مطلوب انجام شود. زمانی که قلمه ها ریشه دادن و به اندازه کافی رشد کردند باید کیسه پلاستیکی را برداریم  و مانند یک گیاه معمولی به ان رسیدگی کنیم.

استفاده از گلدان مناسب برای کاشت قلمه ها

جوانه زدن و ریشه دادن قلمه های کاشته شده

تکثیر دیفن باخیا با آب: تکثیر آن را  می توان به صورت ریشه دادن در آب هم انجام داد به این صورت که قلمه ها در آب می گذاریم تا ریشه دهد و سپس به گلدان منتقل کرد.

اموزش قدم به قدم روش های تکثیر دیفن باخیا در اب تکثیر

تکثیر دیفن باخیا از طریق پاجوش : به این صورت است که در ساقه اصلی پاجوش هایی وجود دارند که دارای ریشه هستند با جدا کردن آن ها از ساقه مادر و قرار دادن آن در خاک یکی از راه های ساده برای تکثیر  این گیاه است. پاجوش ها باید به اندازه کافی رشد کرده باشند تا بتوانیم آنها را ها جدا کنیم.

نیاز های اساسی دیفن باخیا

  • خاک: باید خاکی که برای این گیاه استفاده می کنیم خاکی باشد با زهر کشی خوب، استفاده از خاک معمولی همراه با شن گزینه مناسبی برای این گیاه است.
  • آب: این گیاه به آبیاری  زیاد حساس است آبیاری ان باید با ابی سبک و بدون کلر انجام شود .در تابستان هفته ای دو الی سه بار آبیاری شود در صورت خشک بودن خاک دفعات آبیاری بیشتر شود، در زمستان هم هفته ای یکبار آبیاری شود. آبیاری بیش از اندازه باعث زرد شدن برگ ها می شود.
  • دما: این گیاه به دمای معتدل رو به گرم احتیاج دارد اما گرمای زیاد ممکن است  به گیاه آسیب برساند.
  • نور: نیاز به نور ملایم و غیر مستقیم  دارد  نور شدید باعث سوختن برگ ها نور کم باعث بی جان شدن گیاه می شود.
  •  کود:از کود حیوانی  در ترکیب خاک این گیاه می توان استفاده کرد.

پرورش دیفن باخیا

آفات و بیماری های گیاه دیفن باخیا

  • اگر گیاه دارای برگ های زرد بوده و تار عنکبوت زیر آنها مشاهده شود، مبتلا به کنه ریز قرمز است، بنابراین باید هر دو هفته یکبار آن را با سم کنه کش گیاه سمپاشی کرده تا علائم برطرف شوند.
  • خشک شدن برگ ها و افتادن آنها، یعنی هوا بیش از حد گرم و خشک است، بنابراین رطوبت خاک را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز آن را آبیاری کنید، غبار پاشی گیاه را نیز انجام داده و گیاه را به مکان خنک تری انتقال دهید.
  • مشاهده لکه های سوخته بر روی گیاه نیز به معنای غبار پاشی در آفتاب است، بهترین زمان برای غبار پاشی گیاه, در صبح و عصر بوده یعنی زمانی که سایه وجود دارد.
  • علت پوسیدگی برخی برگ ها و ساقه ها, وجود قارچ است، بنابراین باید غبارپاشی را کمتر کرده و گیاه را در درجه حرارت ۱۶ درجه سانتیگراد نگهداری کرده و آن را با سم قارچ کش سمپاشی کنید.
  • مشاهده زخم های سفید پنبه ای شکل بر روی برگ ها و قاعده آن ها نیز به نشانه وجود حشره آفت می باشد، بنابراین هر دو هفته یکبار گیاه را با استفاده از سم کش نفوذی سمپاشی کنید.

قلمه زدن دیفن باخیا

  • در صورتی که برگ ها به حالت رنگ پریده و سفید درآمده باشند، به این دلیل است که یا نور زیاد بوده و یا اینکه گیاه نیاز به کوددهی دارد.
  • اگر برگ های پایین گیاه زرد و لکه های قهوه ای در حاشیه برگ ها دیده شوند، یعنی آبیاری گیاه بیش از اندازه بوده و باید اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک شود، سپس آبیاری گیاه را کمتر انجام دهید.
  • در صورتی که برگ های پایین به طرف داخل می پیچند و خشک می شوند، این علت طبیعی بوده و با بالا رفتن سن گیاه, برگ های پایین شروع به ریزش می کنند، حال لازم است گیاه را به محل خنک تری انتقال دهید.
  • اگر برگ های گیاه رنگ پریده بوده و می افتند، یعنی هوا سرد است و باید گیاه را به مکان گرم تری انتقال دهید.

باید بدانید که تکثیر دیفن باخیا همچون بسیاری از گیاهان زینتی دیگر همچون گل بنجامین، گل برگ انجیری و گل پدیلانتوس راحت انجام می گیرد و با استفاده از این گیاهان می توانید محیط زیبایی در منزلتان به وجود آورید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *