دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای هفته ۳۶ بارداری و نکاتی که باید بدانید

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

هفته ۳۶ بارداری فرا می رسد و تغییرات دیگری در مادر و جنین درون رحم او روی می دهد. مادر باردار در این هفته احساس سنگینی بیشتری می کند و تصور می کند هر لحظه کودک به دنیا می آید.

هفته سی و ششم بارداری فرا می رسد و زنان باردار در این هفته, احساس سنگینی بیشتری می کنند. اکنون علاوه بر افزایش وزن جنین، مادر باردار نیز دارای وزن اضافه می باشد. به همین دلیل است که خیلی زود خسته می شوند. در این مطلب با آنچه باید در مورد هفته سی و ششم بارداری, بدانید آشنا می شویم. بنابراین اگر شما نیز در دوران بارداری به سر می برید و در مورد هفته ۳۶ بارداری اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

تغییرات جنین در هفته ۳۶ بارداری

تقویم بارداری

کودک درون رحم, در هفته سی و ششم از بارداری هفته به هفته, بزرگتر شده است. در واقع همه اندام های اصلی و پایه او به طور کامل رشد کرده اند و در این هفته ها تنها وزن جنین افزایش می یابد. این طور که آزمایش ها نشان داده است در این هفته ها, حدود ۳۰ گرم هر روز وزن جنین بیشتر می شود. در هفته سی و ششم بارداری, وزن کودک درون رحم به ۳۲۰۰ گرم هم می رسد و اندازه ی او ۴۸ سانتی متر است.

در این هفته عضلات نوزاد درون رحم, قوی تر از قبل شده است و از این رو محکم تر می تواند هر چیزی را بگیرد. علاوه بر این موهای کرکی او در این هفته به طور کامل ریخته است و جای خود را به موهای واقعی داده است. همچنین در این هفته سر جنین به سمت پایین قرار می گیرد و در واقع برای زایمان و تولد آماده می شود.

هفته 36 بارداری

از دیگر تغییرات جنین در این هفته از بارداری, می توان به ناپدید شدن ماده نسبتا چربی که بر روی پوست جنین درون رحم قرار داشت و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می کرد, اشاره داشت. این ماده ورنیکس نام دارد و جنین آن را به همراه موهای کرک مانند خود, می بلعد و منجر به تشکیل ماده ایی به نام مکونیوم در شکم خود می شود. این ماده پس از تولد, از طریق اولین مدفوع نوزاد, از شکم او خارج می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

جنین در هفته سی و ششم بارداری

یکی از مهمترین تغییرات کودک در این هفته از بارداری, واکنش سریع به نور و صدا می باشد. همچنین اسکلت استخوانی او در این هفته قوی تر از هفته های قبل می شود, با این حال برخی استخوان های بدن او هنوز هم محکم نیستند تا جنین راحت تر از مجرای زایمان عبور کند.

تغییرات مادر در هفته سی و ششم بارداری

هفته 36 بارداری

اولین نکته ایی که زنان باردار باید بدانند این است که در اواخر هفته ۳۶ بارداری, جنین درون رحم کامل می شود. در واقع نوزاد نارس به نوزادی اطلاق می شود که قبل از هفته ۳۷ بارداری به دنیا بیایند. از طرف دیگر به نوزادانی که بعد از هفته ۴۲ بارداری به دنیا بیایند, نوزادان دیررس می گویند. بنابراین بهترین زمان تولد نوزاد, بین هفته ۳۷ بارداری تا هفته ۴۲ بارداری است.

در هفته سی و ششم بارداری, سر جنین به سمت پایین قرار گرفته تا برای تولد آماده شود. با این حال در برخی از زنان در این هفته سر کودک به سمت پایین نمی چرخد و به همین دلیل ممکن است پزشک دستور انجام برخی از تمرینات ورزشی توسط مادر را بدهد. این تمرینات به جنین کمک می کند تا به سمت پایین بچرخد و سرش در ابتدای کانال زایمان قرار گیرد.

یکی از تغییرات زنان در این هفته از بارداری, کم شدن احساس گرسنگی در آن ها می باشد. این مسئله ناشی از بزرگتر شدن جنین می باشد که سبب کوچک تر شدن فضای اندام های داخلی شده است. به منظور رفع نیاز های مادر و جنین در این هفته, توصیه می شود از وعده های غذایی سبک تر با تعداد بیشتر استفاده شود.

بارداری هفته به هفته

برخی از زنان باردار در هفته احساس می کنند که هر لحظه بچه ممکن است از لگن ان ها خارج شود. این مسئله ناشی از پایین آمدن جنین و نزدیک شدن او به لگن می باشد. این امر در برخی از زنان سبب می شود که پیاده روی برای ان ها سخت و آزار دهنده باشد. با این حال باید بدانند که این مسئله کاملا طبیعی بوده و نشانه هایی از تولد نوزاد می باشد.

یکی از مسائلی که در هفته ۳۶ بارداری ممکن است برای زنان رخ دهد, انقباضات شکمی است. در صورتی که این انقباضات هر ۵ دقیقه یکبار تکرار شود و به مدت ۱ ساعت به طول انجامد, به زنان باردار توصیه می شود سریعا به پزشک خود گزارش دهند. این مسئله نشان دهنده زایمان می باشد و در صورتی که قبل از هفته ۳۷ بارداری رخ دهد, خبر از زایمان زودرس می دهد که باید فورا به پزشک اطلاع داده شود.

بررسی نشانه های معمولی هفته ۳۶ حاملگی

با وارد شدن مادر به هفته سی و شش بارداری در بدن او تغییراتی به وجود می آید که در ادامه مطلب به بررسی وضعیت مادر در هفته ۳۶ می پردازیم.

کشیدن شدن شکم :

در این هفته از بارداری شکم مادر به اندازه ای کشیده می شود که احساس خشکی و خارش در پوست خود خواهد کرد از این رو، بهتر است به منظور رفع این مشکل از کرم هایی که دارای ویتامین E و کاکائو هستند استفاده کنید و از همسرتان بخواهید تا این کار را برای تان انجام دهد و با جنین داخل شکم تان صحبت کند تا ارتباط بیشتری بین آن برقرار شود.

همه چیز در مورد هفته ۳۶ بارداری

درد لگنی :

در این دوران به دلیل افزایش انعطاف پذیری مفاصل، رحم سنگین تر می شود و فشار ناشی از سر نوزاد باعث می شود مادر دچار درد لگن شود، که ماساژ با حمام آب گرم و یا تمرینات لگنی کمک زیادی به کاهش درد های لگنی در این هفته خواهد کرد.

احساس سبک شدن :

قرار گرفتن نوزاد در وضعیت سر به پایین سبب کاهش فشار بر روی دیافراگم شده و در نتیجه احساس سبکتری خواهید کرد بدین معنا که معده تان کمتر فشرده شده و شما قادر به راحت نفس کشیدن خواهید شد و راحت تر می توانید غذا میل کنید.

آشیانه سازی :

از دیگر نشانه هایی که مادران باردار در هفته ۳۶ بارداری خود ممکن است آن را تجربه کنند غریزه آشیانه سازی می باشد که احساس خواهید کرد باید برای بچه به دنیا آوردن آماده باشید و در این دوران کارها را بسیار ایمن انجام داده و از فعالیت های خطرناک از جمله : کار زیاد، بلند کردن وزنه های سنگین، بالا رفتن از نردبان و… خودداری نمایید.

وضعیت بدن مادر در هفته سی و ششم بارداری

پلاگ مخاطی :

در این دوران جهت از دست دادن پلاگ مخاطی باید آماده باشید که برای خانم های باردار این نشانه رخ می دهد ولی ممکن است چند روز، چند ساعت و یا چند هفته پیش از زایمان این مسئله اتفاق بیفتد، این ماده مانند یک ترشح زرد رنگ و دارای ته رنگ خونی می باشد.

سوزش معده :

در این هفته جنین به دلیل اینکه به اندازه کافی رشد کرده و در نتیجه داخل شکم فضای بیشتر را گرفته است باعث بروز اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می شود بنابراین، به منظور پیشگیری از بروز سوزش معده بهتر است دقت کافی در برنامه غذایی تان داشته باشید از خوردن غذا های چرب، تند، ترش و سنگین اجتناب نمایید.

کاهش تنگی نفس :

در این هفته با رفتن کودک به قسمت پایین رحم به منظور عبور کردن از کانال زایمان باعث برداشته شدن فشار از اطراف ریه ها می شود در نتیجه فضای زیادتری در درست مادر قرار گرفته می شود و مادر راحت از قبل می تواند نفس بکشد.

آنچه در مورد هفته سی و ششم بارداری باید بدانید

تغذیه مناسب در هفته سی و شش بارداری

یکی از سوالات خانم های بارداری با وارد به این هفته این است که در این دوران چه تغذیه داشته باشند، بهتر است در این هفته ها که به زایمان نزدیک است غذاهای سبک تر مصرف کنید زیرا، در این هفته احتمال شروع درد زایمان افزایش پیدا می کند از این رو، بهتر است در این دوران معده تان را خیلی پر نکنید تا در صورتی که به صورت اورژانسی مجبور به سزارین شدید معده سنگینی نداشته باشید، در مورد نوشیدنی در این دوران از بارداری نیز می توان گفت بهتر است مصرف چای و قهوه را محدود کنید زیرا، با تپش قلب همراه است و همچنین در این هفته نوشیدن هشت تا ده لیوان آب را فراموش نکنید.

لوازم لازم برای بیمارستان

به منظور رفتن به بیمارستان برای زایمان کردن بهتر است برخی وسایل لازم را از قبل آماده کنید که این وسایل عبارتند از :

لباس : یک لباس خواب مرتب، چند لباس زیر، دمپایی و حوله

لوازم ضروری : کارت شناسایی خود و همسرتان، تلفن همراه، دفترچه بیمه

وسایل لازم برای بچه : سه تا چهار دست لباس زیر، یک دست لباس رو و پتو برای رفتن به منزل

نشانه های هفته 36 حاملگی

بررسی نشانه های کلی در هفته سی و ششم بارداری

  • بروز بی اختیاری در دفع ادرار
  • احساس درد در قسمت پایین شکم
  • ترشح شیر از نوک سینه
  • افزایش سطح قند خون و فشار خون
  • افزایش ترشحات واژن
  • ایجاد درد در قسمت لگن
  • بی خوابی های شبانه
  • زیاد شدن تورم در دست ها و پاها
  • احساس خارش در پوست شکم
  • زیاد شدن فرکانس انقباضات کاذب در دیواره رحم

با توجه به مطالب بیان شده در مورد هفته ۳۶ بارداری و نزدیک شدن به زایمان, مادران باردار نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند. هر لحظه ممکن است ترس از زایمان فکر آن ها را مشغول کند, برای رفع این گونه مسائل, مراجعه به ماما و یا پزشک و روان پزشک مفید است، به منظور آشنایی با بارداری هفته به هفته می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *