دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم مصرف شیشه و نشانه های اعتیاد به این ماده مخدر صنعتی

  • زهرا خانزاده
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

شیشه(Crystal) یک نوع ماده مخدر صنعتی است، که نام علمی آن متیل آمفتامین می باشد، شیشه پودری سفید رنگ، تلخ و بی بو است، که با تاثیر مستقیم بر مغز و اعصاب(دستگاه عصبی)، مشکلات جدی و زیان باری را برای فرد مصرف کننده به بار خواهد آورد. از این رو در این مطلب می توانید، با علائم مصرف شیشه آشنا شوید.

وابستگی یا اعتیاد به انواع مخدر، تبعات نامطلوبی را برای سلامت ذهنی و جسمی فرد به دنبال خواهد داشت و نه تنها زندگی شخصی و خانوادگی وی را به مخاطره خواهد انداخت، بلکه باعث ایجاد یک معضل اجتماعی می شود و در محیط مدرسه، کار، روابط دوستانه و بطور کلی در جامعه آثار سوئی را در پی خواهد داشت. یکی از این مواد اعتیاد آور بسیار خطرناک شیشه می باشد، که بی اشتهایی و بی خوابی شدید، رفتارهای جنون آمیز، توهمات شنوایی و بینایی، کاهش حافظه از جمله علائم مصرف شیشه می باشد، که در ادامه به معرفی دیگر نشانه های اعتیاد به این ماده مخدر صعنتی می پردازیم.

ترک مصرف شیشه

نشانه ها و علائم مصرف شیشه را بهتر بشناسید

نشانه ها و علائم اعتیاد در فرد مصرف کننده شیشه بسیار قابل مشهود می باشد و به شکل علائم جسمی و رفتاری در شخص به وجود می آید. در واقع روال عادی زندگی این گونه افراد دستخوش تغییرات مخربی می گردد. که در این بخش می توانید، علائم مصرف شیشه را بشناسید.

نشانه های جسمی اعتیاد به شیشه

  • نشانه های جسمی:

ایجاد اختلال و مشکلات در عملکرد سیستم گوارشی، بی خوابی و کم اشتهایی شدید، سردردهای شدید، تعریق بیش از حد، احساس سرگیجه، افزایش تنفس و حرارت بدن، تپش قلب، خشکی دهان، گشادی مردمک ها، لرزش دست ها، افزایش فشار خون، خرابی و پوسیدگی دندان ها، کاهش وزن، گود رفتن چشم، سیاه شدن اطراف چشم، درد قفسه سینه، انقباض عروق خونی، افزایش بیماری های عفونی(هپاتیت B و c، اندوکاردیت، ایدز)، حالت تهوع، ایجاد مشکلات قلبی، سکته مغزی، افزایش جوش صورت، کوچک شدن بیضه ها و احساس درد شدید، بوی بد دهان، زایمان زودرس، بروز مشکلات جدی برای جنین و … از جمله نشانه های جسمی فرد مصرف کننده شیشه می باشد.

علائم مصرف شیشه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • نشانه های رفتاری:

شیشه یا کریستال از اعتیاد آورترین روان گردان های می باشد، که پس از مصرف آن برای اولین بار، احتمال مصرف مجدد این مخدر صنعتی ۸۰ درصد است و موجب بروز رفتارهای نظیر بدبینی و پارانویا، سوء ظن، افت حافظه، افسردگی، خشم، عدم آرامش، بی تابی، توهم کرم زدگی،حواس پرتی، هیجان زدگی، تنبلی و بی خیالی، بی توجهی های ظاهری، احساس سرخوشی، پرحرفی، عدم تمرکز، توهمات شنوایی و بینایی، همچنین رفتار های جنون آمیز نظیر خودزنی، همسر آزاری، همسر کشی و غیره می گردد.

سوء مصرف شیشه

ترک مصرف شیشه

برای کنار گذاشتن این ماده محرک عصبی نباید به صورت خودسرانه عمل کنید، با مراجعه با مراکز ترک اعتیاد و با مشاوره گرفتن از متخصصان مراکز معتبر ترک اعتیاد می توانید، اقدام به ترک مصرف شیشه کنید. متادون، دی اس تی و ماتریکس سه روش درمانی است که به منظور از بین بردن وابستگی های جسمی و روانی در مصرف کنندگان این ماده مخدر، مورد استفاده قرار می گیرد. البته در نظر داشته باشید که علاوه بر این روش های درمانی، حمایت و تشویق خانواده و طرز رفتار و برخورد آنان با فرد مصرف کننده بسیار حائز اهمیت می باشد، زیرا افرادی که به شیشه اعتیاد دارند، باورشان این است که اعتیادی به شیشه ندارند. بنابراین خانواده با گرفتن مشاوره از پزشک و متخصصان می توانند، در زمینه ترک اعتیاد فرد مصرف نقش بسزایی داشته باشند.

روش ساخت شیشه

این ماده به دلیل اینکه ماده مصنوعی می باشد بر خلاف دیگر مواد مانند هروئین، کوکائین، تریاک و …فاقد منبع طبیعی می باشد و به شکل مصنوعی در آزمایشگاه های غیر مجاز ساخته می شود  که امکان دارد این آزمایشگاه در کارگاه ها، مسافر خانه ها، هتل ها، زیرزمین منازل و …باشد و نحوه ساخت آن ها نیز در هر آزمایشگاه با دیگری متفاوت می باشد و ترکیب های شیمیایی موجود در آن دارای تنوع بالایی است.

علایم مسمومیت به شیشه

استفاده از شیشه به مقدار زیاد منجر به اوردوز یا مسمومیت می شود که باعث به وجود آمدن خطرات جدی خواهد شد و برخی از نسانه های مسمومیت با شیشه عبارتند از :

  • تنفس سریع
  • افزایش دمای بدن
  • لرزش عضلان بدن
  • افشار فشار خون
  • احساس سردرگمی
  • تعریق زیاد
  • بی قراری
  • غش یا کما
  • ادرار تیره رنگ

نشانه های مسمومیت به شیشه

بهترین روش برای ترک شیشه

شیشه به دلیل اینکه یک نوع وابستگی شدید در فرد به وجود می آورد از این رو، حتما ترک این ماده مصنوعی باید در مرکز ترک اعتیاد زیر نظر روانپزشکان و روانشناسان و همچنین پرستار شبانه روزی و درمانگران  انجام شود تا فرد بتوانید سلامت روانی و جسمانی اش را به شکل کامل به دست آورد همچنین، بیمار باید از هر گونه درمان خودسرانه و خارج از تجویز پزشک خودداری نماید.

علایم ترک اعتیاد به شیشه

افراد اعتیاد به شیشه  در صورتی میزان مصرف را نسبت به دفعات گذشته کاهش می دهند و یا اقدام به ترک آن می کنند مشکلات روانی و جسمی در آن ها ایجاد می شود  که در برخی موارد به منظور رهایی از این مشکلات جسمی و روانی دوباره شیشه مصرف می کنند اما  در صورتی که فرد مصرف مجدد شیشه را آغاز نکند مشکلات جسمی و روانی پس از گذشت یک هفته برطرف می شوند اگرچه علایم افسردگی امکان دارد برای مدت طولانی ادامه داشته باشد که علایم اصلی ترک شیشه شامل : بازگشت اشتها و پرخوری، سردرگمی و گیجی، خستگی و نیاز به خواب و احساس افسردگی می باشد.

نشانه های ترک اعتیاد به شیشه

امیداریم مطالعه گفته شده برای دوستان مفید و سودمند بوده باشد، جهت آشنایی بیستر با مواد مخدر کمیکال و ماده مخدر دی ام تی میتوانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *