دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه تمیز کردن لکه روغن از روی لباس با ۸ روش عالی

  • ندا خوشرو
  • ۱۹ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب ۸ روش کاربردی برای تمیز کردن لکه روغن را به شما کدبانوهای عزیز و گرامی معرفی خواهیم کرد که امیدواریم با کمک این روش ها بتوانید لکه های ایجاد شده روی لباس ها و پارچه های مختلف را به راحتی از بین ببرید.

لکه روغن را نمی توان به راحتی از روی لباس ها از بین برد بنابراین بهتر است شما از مواد خاصی نظیر صابون و نشاسته و مایع ظرفشویی و نوشابه و … برای تمیز کردن لکه روغن از روی لباس ها استفاده کنید و با کمک این روش های آسان و کم هزینه لکه روغن را به راحتی از بین ببرید. 

تمیز کردن لکه روغن با روش های کاربردی و کم هزینه

برای پاک کردن لکه ها باید به نوع لکه توجه داشته باشید سپس با کمک مواد خاص لکه را از روی لباس تمیز کنید. در مطالب قبلی تمیز کردن لکه خون و روش هایی برای شستن پرده را در اختیار شما عزیزان قرار دادیم در ادامه این مطلب نحوه تمیز کردن لکه روغن با ۶ روش آسان را مشاهده خواهید کرد.

از بین بردن لکه روغن با 6 روش آسان

۱. از بین بردن لکه روغن به کمک اتو

اگر لکه روغن تازه باشد می توانید قسمتی از لباس را که به روغن آغشته شده است در بین ۲ تا ۳ دستمال کاغذی قرار دهید، سپس با کمک اتو روی قسمت لکه دار لباس بکشید و لباس را بررسی نمایید که اگر هنوز روی آن لکه روغن باقی مانده است به اتو کشیدن ادامه دهید.

از بین بردن لکه روغن با اتو

۲. پاک سازی لکه های روغنی با بنزین و الکل

برای تمیز کردن لکه روغن از روی لباس ابتدا ۱/۲ لیوان الکل را با ۱/۲ قاشق چایخوری بنزین ترکیب کنید سپس از محلول بدست آمده روی لکه های چربی بریزید و اجازه دهید تا محلول بنزین روی لباس خشک شود. توجه داشته باشید که از این روش می توانید برای تمیز کردن لکه های اساسی چربی استفاده کنید.

تمیز کردن لکه روغن

  •  آرون گروپس

۳. نوشابه دشمن لکه های روغن

اگر لکه روغن به تازگی روی لباس ایجاد شده است می توانید آن را به کمک نوشابه از بین ببرید به این طریق که مقداری نوشابه را درون ظرف با اندازه ای مناسب بریزید سپس قسمتی از لباس که روی آن لکه روغن ایجاد شده است را درون ظرف حاوی نوشابه قرار دهید و اجازه دهید تا لباس به مدت ۱ تا ۲ ساعت درون نوشابه باقی بماند و بعد از مدت زمان ذکر شده لباس را بشویید.

پاک کردن لکه روغن با نوشابه

۴. پاک کردن لکه چربی با پودر لباسشویی

برای پاک شدن لکه روغن مقداری پودر لباسشویی را به همراه آب گرم درون ظرفی مناسب بریزید و پودر را به شکل خمیر در آورید سپس خمیر را روی لکه روغنی بمالید و اجازه دهید تا خمیر به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه روی لکه روغن بماند و بعد از مدت زمان ذکر شده لباس را با کمک آب داغ بشویید و قبل از خشک شدن لباس مجددا آن را بررسی نمایید و اگر لکه ای روی لباس باقی مانده بود این روش را تکرار کنید.

پاک کردن لکه روغن با پودر لباسشویی

۵. تمیز کردن لکه چربی با مایع ظرفشویی و مایع دستشویی

به کمک کف حاصل از مایع ظرفشویی یا مایع دستشویی می توانید لکه روغن را به راحتی از روی لباس ها پاک کنید به این طریق که مقداری از مایع ظرفشویی یا دستشویی را روی لکه روغن بریزید و با کمک دستمال کاغذی مایع را روی لباس بمالید سپس لباس را با آب داغ بشویید و آن را از بند آویزان کنید.

تمیز کردن لکه روغن

۶. از بین بردن لکه روغن با استفاده از جوش شیرین

مقداری پودر جوش شیرین روی لکه روغن بریزید و اجازه دهید پودر جوش شیرین به مدت یک ساعت روی لکه بماند و بعد از مدت زمان ذکر شده جوش شیرین را از روی لباس پاک کنید و لباس را بشویید و اگر لکه از روی لباس پاک نشده بود این روش را مجددا تکرار نمایید.

نحوه از بین بردن لکه روغن از روی لباس شستن لباس ها

۷. پاک کردن لکه چربی با پودر بچه

با استفاده از یک دستمال توالت، باقیمانده چرب روی لباس را بگیرید و تا جایی که می توانید روغن را از روی لباس کاملا برطرف کنید.

سپس به آرامی بر روی لکه روغن، پودر بچه بپاشید و در صورت عدم دسترسی به پودر بچه می توانید از نمک یا نشاسته ذرت استفاده کنید.

در مرحله بعدی، به وسیله یک قاشق یا با استفاده از دستمال توالت، پودر بچه را از روی لکه بردارید، البته باید با دقت این کار انجام گیرد تا ریختن پودر به سایر قسمتهای لباس جلوگیری شود.

سپس مقداری مایع ظرفشویی و آب بر روی لکه ریخته و با انگشت بمالید، بعد از ایجاد کف توسط آب و مایع، با استفاده از مسواکی کهنه به صورت حرکات دایره ای بر روی لکه بکشید و از هر دو سمت پارچه لکه را برطرف کنید.

در پایان لباس را با پودر یا مایع لباس شویی شست و شو دهید و آن را در معرض هوا قرار دهید تا خشک شود، استفاده از دستگاه های خشک کن با حرارت بالا، اگرچه لباس را سریعا خشک می کنند اما ممکن است اثراتی از لکه های روغن همچنان باقی بماند.

تمیز کردن لکه چربی

۸. پاک کردن لکه چربی با گچ

گچ نیز کارکردی مشابه جوش شیرین برای از بین بردن چربی از روی بافت پارچه دارد. گچ از طریق جذب چربی ها به خود می تواند موجب رفع لکه های موجود در پارچه شود.

برای اسفاده از  این روش در ابتدا لازم است بعد از ایجاد لکه، فوراً اضافات روغن را با دستمال تمیز یا حوله کاغذی بردارید، سپس همه سطح لکه را با گچ بپوشانید و چند دقیقه منتظر بمانید تا لکه چربی جذب آن شود، اکنون گچ را از روی پارچه تمیز کنید.

البته توجه داشته باشید که این روش مخصوص لکه های کوچک بوده و برای رفع لکه های بزرگتر توصیه نمی گردد.

پاک کردن لکه روغن

در این مطلب با نحوه تمیز کردن لکه روغن از روی لباس ها با جنس های مختلف آشنا شدید که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید. در صورت تمایل می توانید برای مطالعه انواع مطالب مربوط به خانه داری کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *