دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انجام چه کارهایی باعث تقویت دندان ها می شود؟

  • زهرا خانزاده
  • ۱۶ دی ۱۳۹۷
  • ۰

روش های زیادی برای تقویت دندان وجود دارد، که با انجام آن ها می توان دندان های سالمی داشت و از بروز مشکلات دندان پیشگیری کرد.

در این مطلب برای استحکام دندان روش های موثری را ارائه نموده ایم، که در ادامه می توانید با این راهکارها آشنا شوید. البته در کنار استفاده از این روش ها باید از خوردن برخی خوراکی های مضر که سبب آسیب دیدن به دندان می شود، باید پرهیز نمایید.

تقویت دندان

چه روش هایی برای تقویت دندان وجود دارد؟

همانطور که می دانید لثه و مینای دندان به عنوان عامل پوششی و نگهدارنده، نقش موثری در استحکام و محافظت از دندان ایفا می کنند و در صورتی که هر یک از آن ها آسیب ببیند، مسلما سلامت دندان ها به خطر می افتد. اما با برخی راهکارها می توان از ایجاد این آسیب ها جلوگیری کرد، که این راهکارها عبارتند از:

  • لبنیات و غذاهای کلسیم دار

مصرف لبنیاتی همچون شیر، ماست و همچنین غذاهای حاوی کلسیم برای استحکام مینای دندان بسیار مفید می باشد و سبب خنثی شدن اسید دهان می شود.

تقویت مینای دندان با مصرف شیر

  • کاهش مصرف نوشیدنی ها و غذاهای دارای قند(کربوهیدرات)

استفاده از مواد دارای قند همچون شکلات ها، نوشیدنی ها و … موجب می شود، تا باکتری های دهان از قند یا کربوهیدرات موجود در نوشیدنی ها و غذاها تغذیه نمایند و در نهایت اسید تولید می کنند، که منجر به سایش و آسیب مینای دندان می گردد. بنابراین بهتر است، از مصرف مواد حاوی قند پرهیز کنید و یا میزان مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

  •  آرون گروپس
  • مسواک زدن صحیح

یکی دیگر از روش های موثر برای مستحکم کردن دندان ها مسواک زدن به روش صحیح می باشد. که باید حداکثر یک ساعت پس از مصرف آب میوه های اسیدی و انواع غذاهای حاوی قند و شیرینی ها با استفاده از یک مسواک نرم و به آهستگی دندان ها را تمیز نمایید، زاویه قرار گرفتن مسواک نسبت به لثه باید ۴۵ درجه باشد و باید از طرف لثه به سمت لبه دندان، آن را به حرکت در آورید.

روش صحیح مسواک زدن

  • اسید معده

یکی از دلایلی که ممکن است، باعث از بین رفتن مینای دندان شود، رفلاکس معده یعنی بالا آمدن اسید معده و وارد شدن آن به دهان می باشد(در اصطلاح به آن ترش کردن می گویند). بنابراین توصیه می کنیم، درمان رفلاکس معده را جدی بگیرید و با مراجعه با پزشک و همچنین با استفاده از درمان های خانگی این مشکل را برطرف نمایید.

  •  استفاده از فلوراید

براساس تحقیقات صورت گرفته توسط انجمن دندانپزشکان در آمریکا، فلوراید ماده طبیعی موثر برای جلوگیری از آسیب به مینای دندان می باشد، بنابراین استفاده از خمیر دندان، دهانشویه و همچنین نخ دندان های حاوی فلوراید می توانند برای پیش گیری از پوسیدگی دندان ها بسیار اثر بخش باشند.

نخ دندان حاوی فلوراید

  • آب استخر

سایش مینای دندان ممکن است در اثر اسید موجود در آب استخر نیز به وجود بیاید، زیرا گاهی آب استخر به میزان مناسبی با مواد ضدعفونی کننده ای همچون کلر تمیز نمی شوند. بنابراین بهتر است، به هنگام شنا کردن در استخر دهان را بسته نگهدارید، تا دندان هایتان آسیب نبینند.

  • بزاق دهان

یک عامل دیگر برای تقویت دندان ها بزاق دهان می باشد، چرا که آب موجود در دهان باعث شست و شوی دندان می شود و تاثیرات اسیدی انواع غذاها را برطرف می نماید، بنابراین سعی کنید قبل از این که دهانتان خشک شود، در طول روز به مقدار کافی آب و مایعات بدون قند بنوشید، همچنین برای افزایش بزاق دهان می توانید، آدامس بدون قند بجوید.

 تقویت لثه و دندان

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف گیاهان دارویی نظیر ریشه شیرین بیان، چای سبز، یاس بنفش هند، برگ گواوا، انگور فرنگی هندی و زردچوبه به تقویت لثه و دندان کمک می کند و همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک و جرم گیری دندان ها می تواند، موجب استحکام دندان ها گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *