دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نام رودهای ایران و مشخصات هر کدام

  • ندا خوشرو
  • ۶ دی ۱۳۹۷
  • ۰

در این مطلب نام رودهای ایران و مشخصات کلی هر یک از این رودها را در اختیار شما همراهان عزیز و همیشگی مجله آرگا قرار داده ایم که امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار بگیرند.

ایران جزء کشورهای خشک و گرم محسوب می شود ولی با این وجود دارای رود های زیادی است که در اطراف برخی از این رودها مناظر زیبا و قابل توجهی وجود دارند. اگر شما تمایل دارید اطلاعاتی در زمینه جغرافیای کشور ایران بدست آورید بهتر است با نام رود های ایران و مشخصات هر کدام از این رودها آشنا شوید.

نام رودهای ایران و ذکر مشخصات هر یک از رودها

در بیشتر استان های ایران رودها با چشم انداز زیبا و دلنشینی وجود دارند که هر یک از این رودها دارای نام و مشخصات متفاوتی هستند. در ادامه این مطلب به معرفی نام رود های ایران خواهیم پرداخت که امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را ببرید.

رودخانه های ایران

اسامی همه رودهای ایران

۱. آب باریک 

این رود در استان کرمانشاه قرار گرفته است و حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و از کوهای کره جوب سرچمشه می گیرد و به رود قره سو می ریزد.

۲. آب شاهینی 

آب شاهینی در کشور کردستان قرار دارد و دارای ۳۵ کیلومتر طول است. این رود زیبا از کوه های تخت زنگی سرچمشه می گیرد و به رود سیروان می ریزد.

  •  آرون گروپس

۳. آب زرشک 

رود آب زرشک در استان کرمانشاه واقع شده است و دارای ۸۰ کیلومتر طول است. آب زرشک از رود زیمکان سرچشمه می گیرد و در نهایت به دریاچه سد دربندی خان می ریزد.

۴.  اترک 

رود اترک دارای ۶۶۹ کیلومتر طول است و در استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی و گلستان قرار داد. رود اترک از کوه های هزار مسجد سرچشمه می گیرد و به دریای خرز می ریزد.

۵. آغ چای 

رود آغ چای در استان آذربایجان غربی قرار دارد و دارای ۱۱۰ کیلومتر طول است. این رود از ارتفاعات شهرستان چالدران سرچشمه می گیرد و در نهایت به رود قطور چای می ریزد.

۶. اهوران 

رود اهوران در استان ایلام و کرمانشاه قرار دارد و این رود دارای ۳۰ کیلومتر طول است که از ارتفاعات آهوران سرچشمه می گیرد و محل ریزش این رود به جزمان رود است.

۷. آب نفت 

رود آب نفت دارای ۱۴۰ کیلومتر طول است و در استان کرمانشاه واقع شده است این رود از کوه های گیلان غرب سرچمشه می گیرد و به رود هران می ریزد.

۸. ارس

رود ارس دارای ۱۰۷۲ کیلومتر طول است و این رود در آذربایجان شرقی واقع شده است و از منطقه آرپا چای در آناتولی ترکیه سرچشمه می گیرد و به رود کورا می ریزد. رود ارس همچنین به طولانی ترین رود ایران معروف است. طبیعت سرسبز جزیره ها و کوه های زیبا و سر به فلک کشیده در اطراف رود ارس از جاذبه های مهم این رود به شمار می روند همچنین در رود ارس ماهیان زیادی زندگی می کنند.

رود ارس

۹. اسبه ریز 

رود اسبه ریز یکی از رودهای استان آذربایجان غربی است که از باسمنج چای سرچشمه می گیرد و به مهرانه رود می ریزد.

۱۰. اروند رود 

اروند رود دارای ۲۰۰ کیلومتر طول است و محل ریزش این رود به آب های خلیج فارس است.

۱۱. الوند 

الوند رود یکی از رودهای استان کرمانشاه است که دارای ۱۳۰ کیلومتر طول است و این رود از ارتفاعات داربادام سرچشمه می گیرد و به رود دیاله می ریزد.

۱۲. بابا رمضان 

بابا رمضان یکی دیگر از نام رودهای ایران است که در خراسان رضوی واقع شده است. رود بابا رمضان از ارتفاعات هزار مسجد سرچشمه می گیرد.

نام رودخانه های ایران

۱۳. بابلرود 

بابلرود در استان مازندران قرار دارد و این رود دارای ۷۸ کیلومتر طول است و از کوهای البرز و رود لفور سرچشمه می گیرد و به دریای خرز می ریزد.

۱۴. رودخانه بار 

رودخانه بار دارای ۴۵ کیلومتر طول است که این رود در خراسان جنوبی قرار داد و از رشته کوه های بینالود سرچشمه می گیرد.

۱۵. باراندوز چای 

باراندوز چای در استان آذربایجان غربی قرار دارد و از ارتفاعات مرزی جمال الدین و ارتفاعات ککوداغ و الوق سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

۱۶. بهمنشیر 

رود بهمنشیر دارای ۹۰ کیلومتر طول است و از رود کارون سرچشمه می گیرد و به آب های خلیج فارس می ریزد.

۱۷. رود تجن 

تجن یکی دیگر از نام رودهای ایران است که این رود در خراسان رضوی قرار داد و دارای ۱۱۰۰ کیلومتر طول است. رود تجن از کشف رود و هریرود سرچشمه می گیرد و به صحرای قره قوم می ریزد.

رود تجن در سرخس

۱۸. جاجرود 

جاجرود یکی از مهم ترین رودهای تهران و ایران است. این رود زیبا دارای ۴۰ کیلومتر طول است و حاشیه این رود به عنوان یکی از مهم ترین تفریحگاه های تهران به شمار می رود. جاجرود همچنین بخش بزرگی از آب شرب تهران را تامین می کند. در جاجرود ماهی های زیادی نظیر قرل آلا و کپور و سالمون زندگی می کنند و درختانی نظیر زالزالک و زرشک و انجیر و گوجه وحشی در اطراف جاجرود وجود دارند که این درختان زیبا باعث شده اند مناظر اطراف جاجرود تماشایی تر به نظر برسد.
جاجرود از رشته کوهای کلون بستک و خرسنگ کوه و رشته کوه البرز سرچشمه می گیرد و به رود کرج و دریاچه نمک می ریزد.

۱۹. جامیشان 

جامیشان یکی دیگر از نام رودهای ایران است که دارای ۹۰ کیلومتر طول می باشد و این رود در استان کرمانشاه قرار دارد و از ارتفاعات سطر و ارتفاعات آجین سرچشمه می گیرد و به گاماسیاب می ریزد.

۲۰. رود جراحی 

رود جراحی در استان های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و این رود دارای ۴۳۸ کیلومتر طول است.

۲۱. جزمان رود 

جزمان رود یکی از رودهای استان ایلام و کرمانشاه است که دارای ۴۰ کیلومتر طول است و از رود آهوران سرچشمه می گیرد و محل ریزش آن سیمره است.

مشخصات رودهای ایران

۲۲. جیکا 

جیکا یکی دیگر از نام رودهای ایران است که در استان کرمانشاه قرار دارد و از ارتفاعات گواور سرچشمه می گیرد و به رود چرداول می ریزد.

۲۳. رود چالوس 

یکی از مهم ترین رودهای ایران برای پرورش ماهی رود چالوس است که دارای ۷۲ کیلومتر طول می باشد و این رود در استان های البرز و تهران و مازندارن قرار دارد و از ارتفاعات کندوان و طالقان سرچشمه می گیرد و به دریای خرز می ریزد.

۲۴. رود چرم گران 

چم گران یکی دیگر از نام رودهای ایران است که دارای ۱۲۰ کیلومتر طول است و در استان کردستان قرار دارد. این رود زیبا از دریاچه زریوار و کوه های آویهنگ سرچشمه می گیرد و به رود سیروان می ریزد.

۲۵. حبله رود 

حبله رود در استان گرمسار قرار دارد و از شمال رشته کوه های البرز سرچشمه می گیرد.

رود هراز

۲۶. رود خوش 

رود خوش دارای ۹۰ کیلومتر طول است و در استان ایلام قرار دارد. رود خوش از ارتفاع های حاجی بختیار سرچشمه می گیرد و به نمکزار ترساق می ریزد.

۲۷. رود دالکی 

رود دالکی در استان های کازرون و دشستان و بوشهر قرار دارد.

۲۸. رود دز 

این رود در شمال خوزستان قرار دارد و از کوهای زاگرس میانی جنوب استان لرستان سرچشمه می گیرد و به رود کارون می ریزد.

۲۹. رود زاب 

رود زاب یگی دیگر از نام رودهای ایران است و در استان کردستان قرار دارد.

۳۰. رود زهره 

رود زهره در سه استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد و دارای طول تقریبی ۲۷۵ کیلومتر است. این رود از هندیجان سرچشمه می گیرد و محل ریزش آن خوزستان است.

رود زهره

۳۱. رود زاب کوچک 

رود زاب کوچک دارای ۴۴۲ کیلومتر طول است و در استان های کردستان و آذربایجان غربی قرار دارد.

۳۲. زاینده رود 

نام زاینده رود هر فردی را به یاد شهر زیبای اصفهان می اندازد. زاینده رود همچنین به زنده رود نیز معروف است و بزرگترین رودخانه فلات مرکزی کشور ایران را تشکیل می دهد. زاینده رود از آب کوهرنگ در بخش بالایی رود کارون قرار دارد سرچشمه می گیرد و محل ریزش این رود باتلاق گاوخونی است، زاینده رود همچنین دارای ۳۹۰ کیلومتر طول است.

۳۳. رود زرآور

رود زرآور دارای ۸۵ کیلومتر طول است و در استان کرمانشاه و کردستان واقع شده است. رود زرآور از کوه های تخت زنگی سرچشمه می گیرد و به قره سو سرازیر می شود.

۳۴. زرینه رود 

زرینه رود یکی دیگر از نام رودهای ایران است که دارای ۲۳۰ کیلومتر طول است و این رود زیبا در آذربایجان غربی قرار دارد و از کوه های چهل چشمه سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

زاینده رود

۳۵. رود زولا چای

زولاچای از رودهای استان آذربایجان غربی است که از کوه های اطراف کهنه شهر سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

۳۶. رود زیمکان 

رود زیمکان یکی دیگر از نام رودهای ایران است که در استان کرمانشاه قرار داد و این رود دارای ۷۰ کیلومتر طول است و از کوه شاهان سرچشمه می گیرد و به دریاچه سد دربندی خان می ریزد.

۳۷. سفید رود 

سفید رود در استان های کردستان و زنجان و آذربایجان شرقی و گیلان قرار دارد و این رود دارای ۷۰ کیلومتر طول است و به دریای خرز سرازیر می شود.

۳۸. سیروان 

رود سیروان دارای ۴۴۵ کیلومتر طول است و این رود در استان کرمانشاه و کردستان قرار دارد و از رود قشلاق سرچشمه می گیرد و به دریاچه سد دربندی خان می ریزد.

نام رودهای ایران

۳۹. سیمره 

رود سیمره در استان های کرمانشاه و لرستان و ایلان و خوزستان قرار دارد و این رود زیبا دارای ۲۱۰ کیلومتر طول است و از قره سو و گاماسیاب سرچشمه می گیرد و به دریاچه سد کرخه سرازیر می شود.

۴۰. سیمینه رود 

سیمینه رود یکی دیگر از رودهای ایران است که در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

۴۱. رود شهرچای 

رود شهرچای دارای ۵۵ کیلومتر طول است و در استان آذربایجان شرقی قرار دارد این رود از کوه های گرگ درق سرچشمه می گیرد و به قرنقوچای سرازیر می شود.

۴۲. صوفی چای

صوفی چای یکی دیگر از رودهای آذربایجان شرقی است که از کوه سهند سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

رود صوفی چای

۴۳. قرنقوچای 

قرنقوچای یکی دیگر از نام رودهای ایران است.

۴۴. قره سو

رود قره سود در استان کرمانشاه قرار دارد و دارای ۱۷۰ کیلومتر طول است. قره سو از سراب روانسر سرچشمه می گیرد و به رود سیمره سرازیر می شود.

۴۵. رود قطور چای 

قطور چای دارای ۲۰۰ کیلومتر طول است و این رود در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار دارد و از رود نذرآباد سرچشمه می گیرد و به رود ارس می ریزد.

۴۶. رود کارون 

رود کارون دارای ۹۵۰ کیلومتر طول است و این رود در استان چهارمهال بختیاری قرار دارد و از کوه های زردکوه و دنا و ارتفاعات لرستان سرچشمه می گیرد و در نهایت به اروند رود سرازیر می شود. رود کارون همچنین تنها رود ایران است که به آب کشورهای دیگر راه دارد همچنین در بخش کشتیرانی ایران از این رود استفاده می شود و آب آشامیدنی اهوازی ها نیز از رود کارون تامین می شود.

رود کارون

۴۷. رود کر 

رود کر دارای ۲۸۰ کیلومتر طول است و این رود در استان فارس قرار دارد و از ارتفاعات زاگرس در شهرستان اقلید سرچشمه می گیرد و به دریاچه نی ریز سرازیر می شود.

۴۸. رود کرند 

رود کرند از رودهای استان کرمانشاه است که دارای ۱۰۰ کیلومتر طول است و این رود از ارتفاعات ورگنبد سرچشمه می گیرد و به چرداول می ریزد.

۴۹. رود کرج 

رود کرج در استان های البرز و تهران قرار دارد و این رود از کلون بستک سرچشمه می گیرد و به جاجرود می ریزد.

۵۰. رود کرخه 

رود کرخه دارای ۹۰۰ کیلومتر طول است و در استان خوزستان قرار دارد این رود همچنین از رود سیمره سرچشمه می گیرد و  محل ریزش آن هورالعظیم است.

رودهای زیبا ایران

۵۱. کشف رود 

کشف رود یکی دیگر از نام رودهای ایران است که دارای ۲۸۰ کیلومتر طول است و این رود زیبا در استان خراسان رضوی قرار دارد و از کوه های هزار مسجد و بینالود سرچشمه می گیرد و به هریرود می ریزد.

۵۲. رود کن 

رود کن از رودهای استان تهران است که از توچال سرچشمه می گیرد و دارای ۳۳ کیلومتر طول است.

۵۳. رود کن گیر 

رود کن گیر دارای ۱۴۰ کیلومتر طول است و در استان های کرمانشاه و ایلام قرار دارد و این رود زیبا از ارتفاع های سراب سرچشمه می گیرد و به رود هران می ریزد.

رود کن گیر

۵۴. رود کنگاگوش 

رود کنگاگوش دارای ۸۰ کیلومتر طول است و در استان کرمانشاه قرار دارد، این رود از ارتفاعات نیان سرچشمه می گیرد و به دشت بعقوبه سرازیر می شود.

۵۵. رود گاماسیاب 

رود گاماسیاب یکی دیگر از رودهای ایران است که دارای ۱۹۰ کیلومتر طول است و در استان های همدان و کرمانشاه قرار دارد. گاما سیاب از کوهای گرین نهاوند سرچشمه می گیرد و به رود سیمره می ریزد.

۵۶. گدار چای 

رود گدار چای که به قادررود نیز معروف است در استان آذربایجان غربی قرار دارد و دارای ۹۰ کیلومتر طول است. گدار چای از ارتفاعات مرزی گریوه داغ سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

۵۷. گنبر چایی 

این رود در آستان آذربایجان شرقی قرار دارد و دارای ۴۰ کیلومتر طول است. گنبر چای از بلندی های روستای گنبر و کوهای سهند سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

گنبر چای

۵۸. رود گیلان غرب 

رود گیلان غرب دارای ۱۳۰ کیلومتر طول است و در استان کرمانشاه قرار دارد این رود از کوه های قمر علی سرچشمه می گیرد و به رود دیالا سرازیر می شود.

۵۹. رود لیله 

رود لیله یکی دیگر از رودهای ایران است که دارای ۸۰ کیلومتر طول می باشد و این رود در استان کرمانشاه قرار دارد. رود لیله از کوه شاهو سرچشمه می گیرد و به دریاچه سرد دربندی خان سرازیر می شود.

۶۰. مردق چای 

مردق چای دارای ۱۰۰ کیلومتر طول است و این رود در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و از بلندی های کوه سهند سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

۶۱. رود مند 

مند یکی دیگر از رودهای استان بوشهر است که دارای ۷۳۰ کیلومتر طول می باشد و این رود جزء پنجمین رودهای طولانی کشور ایران محسوب می شود که از ارتفاع های فارس سرچشمه می گیرد و به خلیج فارس سرازیر می شود.

رود مند

۶۲. مهابارود 

مهابارود در استان آذربایجان غربی قرار دارد و به دریاچه ارومیه می ریزد.

۶۳. رود مهران 

مهران یکی دیگر از نام رودهای ایران است که در جنوب کشور قرار دارد و از نقاط دیدنی استان هرمزگان به شمار می رود.

۶۴. رود میناب 

رود میناب از بلندهای زیارت علی سرچشمه می گیرد و به تنگه هرمز می ریزد و این رود در استان هرمزگان قرار دارد.

۶۵. نازلی چای 

رود نازلی چای از ارتفاعات مرزی ایران و ترکیه سرچشمه می گیرد و به دریاچه ارومیه می ریزد و این رود در استان آذربایجان غربی قرار دارد.

مهران رود

۶۶. رود هراز 

رود هراز دارای ۱۸۵ کیلومتر طول است و در استان مازندران قرار دارد، این رود از دره لار سرچشمه می گیرد و به دریای خزر سرازیر می شود.

۶۷. هری رود 

هری رود یکی از رودهای استان خراسان رضوی است که دارای ۱۱۰۰ کیلومتر طول است و از کوه های هندوکش سرچشمه می گیرد و به رود تجن می ریزد.

۶۸. هلیل رود 

هلیل رود یکی دیگر از رودهای ایران است که دارای ۳۹۰ کیلومتر طول است که از کوه شاه سرچشمه می گیرد و به جازموریان سرازیر می شود.

۶۹. رود تجن 

این رود از کوه های چهاردانگه و دودانگه و هزار جریب سرچشمه می گیرد و بعد از عبور از شهر ساری به دریای خرز سرازیر می شود.

نام رودهای ایران

در این مطلب با اسامی رودهای ایران آشنا شدید که امیدواریم به کمک این مطلب بتوانید اطلاعات لازم را در خصوص نام و مشخصات هر یک از رودهای کشور ایران بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *