دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با قرص سیپرالکس و عوارض آن

  • زهرا خانزاده
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

سیپرالکس از جمله داروهای ضد افسردگی می باشد. برای آشنایی با اطلاعات دارویی قرص سیپرالکس می توانید، با این مطلب از آرگا همراه شوید.

اشکال دارویی سیپرالکس (Cipralex) به صورت قرص می باشد و با دوزهای دارویی ۱۰mg و ۲۰mg در بازار دارویی عرضه می گردد. نام دیگر این دارو اس سیتالوپرام (escitalopram) است.

تداخل دارویی سیپرالکس

اطلاعات دارویی قرص سیپرالکس

این دارو برای درمان افسردگی، سندروم قبل از قاعدگی، گر گرفتی بعد از یائسگی، اضطراب و استرس، بی اشتهایی و یا پرخوری، فوبیا (ترس) از اجتماع، همچنین درمان وسواس از سوی پزشک برای بیماران تجویز می گردد. این قرص با افزایش ترشح ماده سروتونین موجب درمان افسردگی و اختلالات روحی روانی می شود.

میزان مصرف:

مصرف این قرص روزانه یک مرتبه (صبح یا بعداز ظهر) مورد مصرف قرار می گیرد. بیشترین مصرف این دارو  در طول روز ۴۰mg می باشد، که این مقدار باید از سوی پزشک معالج و با توجه به میزان پیشرفت بیماری، سن فرد بیمار، وزن فرد بیمار و واکنش فرد بیمار تجویز گردد. البته در ابتدای درمان با این قرص، مقدار دوز مصرفی آن کم می باشد، سپس به مرور و با تشخیص پزشک ممکن است، این مقدار افزایش یابد.

نحوه مصرف سیپرالکس

مصرف این دارو حتما باید با تجویز پزشک تان باشد، زیرا امکان دارد مقدار و نحوه مصرف قرصها به دلیل دستیابی به نتیجه بهتر تغییر داده شود. حال این دارو را می توانید قبل یا بعد غذا مصرف کنید.

طول درمان سیپرالکس حدوداً یک تا چهار هفته است و در طول درمان باید دارو ها به طور مرتب و به موقع مصرف شوند، بهترین زمان برای مصرف این دارو در شب ها و قبل ا زخواب می باشد، زیرا به دلیل داشتن علائم خواب آلودگی می تواند در طول روز مشکلاتی به وجود آورد.

  •  آرون گروپس

قرصهای سیپرالکس

از قطع خودسرانه داروی سیپرالکس خودداری کنید، زیرا امکان دارد دچار عوارض ترک دارو شوید، برای توقف مصرف دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

عوارض مصرف:

با شروع مصرف این قرص ممکن عوارضی همچون خشکی دهان، لرزش بدن، تهوع، خواب آلودگی، سرگیجه، تعریق، تاری دید، افزایش بزاق دهان، کاهش اشتها، آب ریزش بینی، درد شکم، تب، سینوزیت، اسهال، کاهش میل جنسی، کاهش فشار خون در بیمار ایجاد شود.

توصیه های مهم برای مصرف این دارو:

  • پیش از مصرف این دارو در صورت هرگونه مشکل و سابقه بیماری شخصی و یا خانوادگی نظیر اقدام به خودکشی، ابتلا به افسردگی دو قطبی، گلوکوم، همچنین ابتلا بیمار به مشکلات کبدی، مشکلات گوارشی(خونریزی یا زخم معده و روده)، کاهش سدیم خون، تشنج و خونریزی، موضوع به پزشک معالج اطلاع داده شود.
  • از مصرف این دارو با داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی و آسپرین پرهیز شود.
  • این دارو در دوران بارداری، بدون تجویز پزشک نباید مورد مصرف قرار گیرد، زیرا باعث ایجاد مشکلات جدی برای جنین می گردد. همچنین مصرف این دارو در دوران شیردهی ممنوع می باشد.
  • مصرف این دارو را خودسرانه قطع نکنید و خودسرانه میزان دوز آن را کم و زیاد نکنید.
  • در صورت مصرف همزمان این دارو با داروهای دیگر برای پیش گیری از تداخل دارویی، موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.
  • تحت نظر پزشک دارو را مصرف نمایید، زیرا در هفته های ابتدای مصرف قرص سیپرالکس ممکن است، موجب تقویت افکار منفی در بیمار شود.
  • بیماران مبتلا به دیابت باید، با احتیاط این دارو را مصرف نمایند، زیرا مصرف این دارو ممکن است، باعث افت قند خون گردد.
  • مصرف این دارو برای کودکان و افراد زیر ۱۸ سال ممنوع می باشد.
  • دارو را در جای خنک و خشک و به دور از تابش خورشید نگهداری نمایید.

قرص سیپرالکس

اسامی تجاری داروی اس سیتالوپرام:

اس سیتالوپرام نیز از جمله داروهاتی ضدافسردگی است، که دارای نام های تجاری همچون اس سیتالوپرام ۱۰mg(داروسازی تهران دارو)، اس سیتالوپرام جابر ۱۰mg(جابربن حیان)، اس سیتالوپرام جابر ۲۰mg(جابربن حیان)، اس سیتالوپرام جابر ۵mg(جابربن حیان)، ازیپم ۱۰mg(عبیدی)، لگزوپرام ۱۰mg(تدبیر کالای جم)، اس سیتاور ۱۰mg(اکتوورکو)، سیتاکالم ۱۰mg(کیش مدیفارم)، سیپرالکس، ۱۰mg(دانمارک)، اس ستالوپرام  آوه سینا ۱۰mg(اوه سینا) و اس سیتالوپرام راموز ۱۰mg(پرتغال) می باشد.

هشدار های مهم مصرف دارو

در صورت حساسیت داشتن به سیپرالکس، باید از مصرف آن اجتناب کنید، زیرا ممکن است خطرات و آسیب های جدی به همراه داشته باشد.

در صورت مصرف دارو های MAO در طول دو هفته گذشته، باید از مصرف داروی سیپرالکس خودداری کنید و نیز با پزشکتان مشورت نمایید، زیرا مصرف این دارو ها با هم می تواند عوارض خطرناکی را به دنبال داشته باشد.

مصرف قرص سیپرالکس در بارداری ممنوع می باشد، زیرا در اثر خوردن این دارو توسط مادر امکان انتقال آن به جنین و خطر آسیب جدی برای وی وجود دارد و این دارو از نظر طبقه بندی دارویی در گروه C بارداری قرار گرفته است.

همچنین مادران در دوران شیردهی نیز لازم است از خوردن این قرصها اجتناب کنند، زیرا سیپرالکس از طریق شیر مادر به نوزاد وی منتقل شده و می تواند آسیب جدی به وی وارد کند.

داروی سیپرالکس

افرادی که سابقه بیماری های کبدی و کلیوی دارند، لازم است حتما از خوردن این دارو ها خودداری کنند، زیرا امکان پاک شدن یا برطرف شدن این دارو از بدن بعد از مصرف به راحتی امکان پذیر نیست.

در صورتی که دارای مشکلاتی همچون تشنج، اختلال دو قطبی، گلوکوم و لخته شدن خون هستید، از مصرف این دارو اجتناب کنید و حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

امکان دارد برخی افراد بعد از مصرف سیپرالکس دچار سندرم سروتونین شوند که دارای علائمی همچون لرزش و تشنج، سفتی ماهیچه و سردرگمی شدید می باشد، بنابراین باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *