دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش کاشت درخت نارنج و پرورش آن در منزل

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

درخت نارنج از جمله درختان شکوفه داری است که دارای گل های معطر و خوش بو است. برای کاشت درخت نارنج می توانید آن را به روش کاشت بذر بکارید که در اینجا نحوه کاشت در گلدان را نیز توضیح خواهیم داد.

روش هایی که برای تکثیر و رشد درختان نارنج مورد استفاده قرار می گیرد روش کاشتن بذر و پیوند زدن است. بهمن ماه زمان مناسبی برای کاشت درخت نارنج است که بیشتر کشاورزان در این ماه شروع به بذر افشانی و کاشتن می کنند. اگر می خواهید از روش کاشتن نهال برای این کار استفاده کنید باید توجه داشته باشید که نهال های بدون آفت و سالم را انتخاب کنید.

  شیوه کاشت درخت نارنج

روش کاشت درخت نارنج:

اگر می خواهید از روش پیوند زدن برای این کار استفاده کنید باید فصل بهار را برای کاشتن انتخاب کنید همچنین فصل پاییز نیز می تواند زمان بسیار مناسبی باشد. در اینجا باید بدانید که برای کاشتن درخت نارنج نباید آن را در پلاستیک پرورش دهید.

کاشت نارنج در گلدان نیز روش دیگری است که بیشتر افراد ترجیح می دهند تا از آن استفاده کنند در این روش باید از کاشت بذر استفاده کنید. ابتدا هسته های بزرگ و سالم را از میوه نارنج جدا کرده و آن را به مدت دو روز در لیوان آب نگه دارید.

دانه ها راز آب بیرون آوررید و در یک دستمال نرم و مرطوب قرار دهید تا خشک شود زمانی که دانه تمیز شد و پوست روی آن کاملا کنده شد می توانید آن را در خاک بستر گلدان قرار دهید.

کاشتن درخت نارنج

هسته ها را به فاصله ۲ سانتی متری از یکدیگر قرار داده و آن را در عمق سطحی از خاک فرو ببرید. توجه داشته باشید که خاک لومی و زهکشی شده برای کاشتن درخت نارنج یک بستر مناسب است.

  •  آرون گروپس

در مرحله آخر بعد از اینکه هسته را در فاصله مناسبی از خاک گلدان قرار دادی باید آن را آبیاری کرده و کیسه پلاستیکی را بر روی سطح گلدان قرار داده این کیسه پلاستیکی باید شفاف باشد تا نور را به خوبی از خود عبور دهد.

استفاده از این کیسه موجب می شود تا مرحله جوانه زنی دانه زودتر صورت بگیرد و بعد از مشاهده جوانه گیاه این درخت می توانید پلاستیک را از روی گلدان بردارید تا آب، هوا و نور کافی به آن برسد.

گلدان خود را در محلی مناسب که دارای نور مستقیم و کافی باشد قرار دهید همچنین در پرورش این درخت نباید از آبیاری زیاد استفاده کنید.

پرورش درخت نارنج

دمای مناسب برای محیط نگهداری این درخت باید ۱۲ – ۳۷ درجه سانتی گراد باشد و قرار دادن آن در زیر سایه موجب از بین رفتن این درخت خواهد شد.

بعد از کاشت درخت نارنج باید به نکات مراقبتی مهمی برای پرورش آن توجه کنید مهمترین این نکات رسیدگی به درخت در هنگام مشاهده آفات است که رشد آن را کند خواهد کرد.

شرایط پرورش نارنج در منزل

انتخاب مکان مناسب : یک اشتباه رایج به هنگام کاشت مرکباتی همچون درخت نارنج در گلدان اینکه؛ در زمستان ها به اندازه کافی به آن نور نمی رسد، از این رو لازم است اتاقی پر نور و بسیار روشن انتخاب کنید و نیز آن را دور از حرارت قرار دهید.

آب دهی منظم یا رطوبت مداوم : خشکی طولانی مدت گیاه منجر به افتادن میوه می شود، البته نباید زیاد از حد نیز آب دهید، زیرا موجب زرد شدن و پژمرده شدن گیاه خواهد شد، در صورت نیاز گیاه، خود را در آب فرو می برد که آب را از داخل گلدان کشیده و سپس خاک به طور کامل آن را تخلیه می کند، مطمئن شوید که پایه گلدان به هیچ وجه در آب نرفته باشد.

کاشت نارنج

کمک به گرده افشانی : مرکبات اغلب در زمستان شکوفه می دهند، حال زمانی که گیاه در محیط منزل بوده و حشرات گرده افشانی آن را برعهده ندارند، زمان گلدهی گیاه می توانید از ابزار گرده افشانی الکتریکی برای انتقال گرده از گلی به گل دیگر استفاده کنید.

انتقال گل به فضای بیرون در تابستان : در طی تابستان، بهتر است گیاهان خود را داخل پاسیو، تراس و در فضای باز قرار دهید به طوری که از صبح تا حدوداً ساعت یک بعد از ظهر بتواند نور خورشید را دریافت کند، همچنین گیاه را در داغ ترین بخش روز در جای سایه گذاشته تا از سوختگی و پژمردگی ناشی از حرارت و گرما حفظ شود، ضمن اینکه به طور منظم آن را آبیاری کرده و از خشک شدن گیاه جلوگیری کنید.

کود دهی : در فصل رشد گیاه یعنی از اواخر اسفند تا اوایل مرداد ماه؛ از مایع و کود آلی همچون جلبک دریایی و یا امولسیون ماهی هر دو یا سه هفته یکبار برای گیاه مرکبات خود استفاده کنید.

از دادن کود به گیاه در زمستان خودداری کنید، می توانید در اواخر اسفند کمی کود دانه ای ارگانیک برای افزایش رشد تازه در شروع فصل استفاده کنید.

پرورش درخت نارنج

در فصل پاییز و زمانی که دمای شب کاهش پیدا می کند، باید گیاه مرکبات خود را به داخل خانه انتقال دهید و دوباره بهترین مکان را انتخاب کرده و از قرار دادن آن در جای سرد خودداری کنید.

ضمن سپاس از همراهیتان در مطالعه مطالب آرگا، امیدواریم این مطلب برای شما سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی با روش کاشت هسته پرتقال و کاشت لیمو ترش می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *