دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی فردوس

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۱ دی ۱۳۹۷
  • ۰

فردوس یک شهر باستانی در خراسان جنوبی است بعد از جنگ و زلزله این شهر به یک مخروبه تاریخی تبدیل شد. امروز این جاذبه های تاریخی جزئی از مکان های دیدنی فردوس هستند که نشان دهنده شهر تون باستانی می باشند.

در گذشته شهر فردوس را با نام تاریخی تون می شناخته اند و با تخریب شدن این شهر در زمین لرزه بیشتر خانه زیر آوار ماند. این شهر در دوران اشکانیان بسیار دارای اهمیت بوده است و در تاریخ نگاری های یونانی نیز اشاراتی به آن شده است. یکی از مناطق دیدنی فردوس که متعلق به دوران اسماعیلیه است قلعه فردوس می باشد که از جاذبه های تاریخی محسوب می گردد.

       مکان های تاریخی فردوس

معرفی بهترین مکان های دیدنی فردوس:

در دوران ساسانیان این شهر با نام ساکارتیا شناخته می شده است و محلی مهم در نفوذ مادها به شمار می رفته است. پارت ها نیز با زندگی در مرزهای جنوبی این منطقه بر اهمیت سیاسی آن افزودند و به تدریج این منطقه تحت اختیار پارس ها درآمد.

مکان های مهم فردوس

حمام جهانیار:

در گذشته تاریخی تون و در منطقه عنبری حمامی باستانی با نام جهانیار قرار دارد که معماری آن به معماری دوران صفویه نزدیک و آن را به عنوان یکی از جاهای دیدنی فردوس به شهرت رسانده است. قنات سعدآباد آب مورد نیاز این حمام را تامین می کند.

جاذبه معروف فردوس

حمام خیروز:

این حمام یک موزه مردم شناسی است و متعلق به دوران صفویان است با بازدید از این حمام می توانید آداب و رسوم و فرهنگ گذشته مردم این مرز و بوم را مشاهده کنید. معماری این بنا در مقابل زلزله دارای مقاومت بالایی بوده است.

  •  آرون گروپس

زیبایی های فردوس

قلعه حسن آباد:

این قلعه که به قلعه دختر شهرت دارد از قلعه های تاریخی اسماعیلیان بوده است این قلعه یک شاهکار تاریخی است و با وجود تونل درونی آن دو قلعه به یکدیگر متصل می شوند.

دیدنی های شهر فردوس

قنات بلده فردوس:

در دوران ساسانی قنات تاریخی بلده بخش مهمی از کشاورزی این منطقه را تامین می کند و جالب است بدانید که این قنات به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این قنات از ۱۵ مجموعه قنات تشکیل شده است.

فردوس و مکان های آن

مسجد جامع تون:

از بناهای تاریخی فردوس که در دوران سلجوقیان بنا شده است مسجد جامع تون است. که بعد از تخریب شدن مجدد بازسازی شده است این بنا به لحاظ معماری آن دارای اهمیت است.

مناطق خاص فردوس

حوض انبار و مسجد سیدی:

کتیبه موجود در این حوض انبار نشان دهنده اهمیت تاریخی این بنا است و نشان می دهد که در زمان قاجار بنا شده است.

مکان های دیدنی فردوس

کویر پلوند:

از جاذبه های طبیعی فردوس می توان به کویر زیبای پلوند اشاره کرد تپه های ماسه ای و شن زارهای نمکی که در این منطقه قرار دارد چشم اندازی بسیار ویژه را محیا می کنند.

چشم انداز فردوس

از دیگر مکان های دیدنی در شهر فردوس می توان به چشمه های آب گرم، سنگ سوراخ، کوه قلعه فردوس، مدرسه علمیه و دیگر جاذبه ها اشاره کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *