دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی و نکات طلایی برای آشپزی حرفه ای

  • ندا خوشرو
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

سبزی پلو با ماهی از انواع غذاهای ایرانی محبوب و لذیذ است که در ادامه این مطلب قصد داریم طرز تهیه سبزی پلو با ماهی و نکاتی برای پخت بهتر این غذای ایرانی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم

سبزی پلو با ماهی از انواع غذاهایی است که اغلب کدبانوها آن را به عنوان شام شب عید می پزند و در صورت تمایل شما می توانید برای ساخت سبزی پلو با ماهی از ماهی سالمون و قزل آلا و ماهی سفید و ماهی شیر و … استفاده کنید.

سبزی پلو با ماهی و باقالی پلو با ماهیچه و زرشک پلو با مرغ از انواع غذاهای ایرانی مقوی و پرطرفدار هستند که شما می توانید برای تنوع در برنامه غذایی خود این غذاهای خوشمزه را در منزل بپزید.

تزیین سبزی پلو با ماهی

مواد لازم

  • سبزی پلو : ۱/۳ مقدار برنج
  • برنج به ازای هر یک نفر : یک پیمانه
  • روغن : به مقدار لازم
  • زعفران و نمک : به مقدار لازم
  • ماهی قزل آلا متوسط : دو عدد
  • پیاز : ۲ عدد
  • آبلیمو : ۱/۲ فنجان
  • نمک و فلفل : به مقدار لازم
  • پودر سیر : به مقدار لازم
  • زعفران دمکرده : به مقدار لازم

طرز تهیه سبزی پلو با ماهی در منزل

برای درست کردن سبزی پلو با ماهی ابتدا برنج را از چند ساعت قبل به همراه آب و مقداری کمی نمک خیس کنید.

خیس کردن برنج درون آب

سپس درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد بعد از اینکه آب به دمای جوش رسید برنج خیس خورده را درون آب بریزید و مقداری نمک به آن اضافه کنید و برای خوش طعم شدن برنج نیز وقتی که برنج در حال جوشیدن است مقداری کمی رعفران دمکرده به آن بیفزایید.

سبزی پلو با ماهی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعد از چند دقیقه یکی از دانه های برنج را بردارید و با کمک ناخن آن را از وسط نصف کنید و اگر به اندازه یک نقطه سفید در وسط برنج مشاهده کردید آن را آبکش نمایید.

آبکش کردن برنج
در مرحله بعدی دستور پخت سبزی پلو با ماهی ته دیگ مورد نظر خود را در ته قابلمه قرار دهید سپس برنج و سبزی پلویی را به صورت لایه لایه درون قابلمه بریزید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید و حرارت شعله گاز را زیاد کنید تا برنج بخار بگیرد سپس درب قابلمه را بردارید و مخلوط یک استکان آب و یک قاشق روغن را در دور تا دور برنج بریزید و حرارت شعله گاز را کم کنید.

سبزی پلو
در این مرحله از دستور تهیه سبزی پلو با ماهی روی درب قابلمه دمکنی قرار دهید و درب آن را ببندید و به مدت نیم ساعت صبر کنید تا برنج روی حرارت ملایم شعله گاز دم بکشد.
در فاصله ای که برنج در حال دم کشیدن است ماهی را آماده کنید. برای تهیه ماهی قزل آلا ابتدا ماهی را به خوبی پاک نمایید و تیغ و استخوان های ماهی را جدا کنید سپس پیازها را رنده نمایید و ماهی را به پیاز بیفزایید و نمک و پودر سیر و فلفل و زعفران دمکرده و آبلیمو را به ماهی بیفزایید و اجازه دهید تا ماهی به مدت یک ساعت درون این مخلوط بماند بعد از مدت زمان ذکر شده ماهی را از درون مواد بیرون آورید و پیازهای چسبیده به سطح ماهی را از آن جدا کنید سپس درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و بعد از اینکه روغن داغ شد ماهی را درون روغن سرخ نمایید.

سرخ کردن ماهی
در مرحله آخر طرز تهیه سبزی پلو با ماهی تکه های سرخ شده ماهی را به همراه سبزی پلو درون دیس بریزید و این غذای محبوب را به زیبایی تزیین کنید و سبزی پلو با ماهی را در صورت تمایل با برش های لیمو ترش و جعفری میل نمایید.

تزیین سبزی پلو برای شام عید

نکات طلایی

  1. بهتر است در صورت امکان برای طرز تهیه سبزی پلو با ماهی از برنج شمال یا برنج دودی استفاده نمایید.
  2. برای خوش طعم شدن سبزی پلو می توانید سبزی را در روغن تفت دهید سپس در لا به لای برنج بریزید.
  3. بعد از کشیدن سبزی پلو در دیس یک تکه کره روی برنج قرار دهید تا کم کم ذوب شود و به قسمت های زیری برنج برسد.
  4. برای تهیه ماهی قزل آلا می توانید آن را با آرد سفید یا آرد سوخاری تفت دهید یا اینکه ماهی را درون فر گریل نمایید.

سبزی پلو با ماهی

امیدواریم از طریقه پخت سبزی پلو با ماهی نهایت استفاده را ببرید و بتوانید این غذای سنتی و خوش طعم را در منزل به راحتی و با طعم بی نظیری بپزید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *