دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش کاشت گل کلم و نکاتی برای رشد بهتر آن

  • فاطمه میرزایی
  • ۲ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

گل کلم یکی از انواع سبزیجات خوراکی است و همینطور که از اسمش پیداست، از گل آن استفاده شده و برگها و ساقه هایش دور ریخته می شود. روش کاشت گل کلم از طریق بذر آن صورت می گیرد، در ادامه اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

گل کلم از جمله گیاهان فصل خنک می باشد که نیاز به مراقبت بیشتری دارد و عواملی مانند هوای خنک و طولانی مدت، رطوبت بالا، نبودن سرما و یخبندان و خاک حاصلخیز و مرطوب که دارای مقدار زیادی مواد آلی باشد، تاثیر زیادی در کاشت گل کلم به شیوه مؤثر خواهد گذاشت.

روش کاشت گل کلم

گل کلم از جمله سبزی های خوراکی و مفید می باشد که حاوی فیبر، انواع ویتامین B، آب، ویتامین C است و نیز مقدار چربی و کربوهیدرات در آن کم است. از این رو مصرف این ماده غذایی با ارزش از ابتلا به برخی از سرطان ها پیشگیری می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با روش کاشتن گل کلم آشنا نماییم، بنابراین می توانید در ادامه همراه ما باشید.

روش کاشتن گل کلم

کاشتن گل کلم از طریق بذر آن صورت گرفته و زمان آن نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مناطق سردسیر، زمان کاشت گل کلم ، فصل بهار می باشد و در نتیجه بوته ی آن در طول فصل بهار ، پاییز و زمستان رشد خواهد کرد. به منظور حافظت از گل کلم در برابر سرما می توانید برای آن، خزانه تهیه کنید. برای این کار می توانید از فضای گلخانه ها و یا شاسی های گرم استفاده نمایید. مدت زمان خزانه گیری ۶ تا ۸ هفته بوده و توجه داشته باشید که به محض مساعد بودن هوا، لازم است نشاها را به مکان اصلی انتقال دهید. (بهتر است انتقال نشا به مکان اصلی در روزهای ابری صورت گیرد)

کاشت گل کلم

به هنگام کاشتن گل کلم، آنها را در فاصله های حدود ۹۰ سانتی متر قرار داده و فاصله دو بوته آن بر روی خط، حدود ۶۰ سانتی متر باشد. در صورتی که زمین به اندازه کافی در اختیار نداشته باشید، می توانید فاصله های بین آنها را از هر طرف به مقدار ۱۵ سانتی متر کمتر در نظر بگیرید.

  •  آرون گروپس

کاشتن گل کلم

در محل اصلی کاشتن نشا، عمق آن باید حدود ۳ تا ۴ سانتی متر نسبت به عمق کاشتن در خزانه بیشتر باشد. فراموش نکنید که بعد از کاشتن گل کلم، باید فورا آن را آبیاری نمایید.

کاشت و برداشت گل کلم

در مناطق گرمسیری، فصل پاییز زمان مناسبی برای خزانه گیری گل کلم می باشد و همچنین در این مناطق، می توان به روش مستقیم اقدام به کاشتن گل کلم کرد؛ کلم بروکلی یکی از انواع کلم می باشد که روش کاشت و برداشت آن مانند گل کلم می باشد که می توان کشت آن را به صورت مستقیم و یا از طریق نشا انجام داد. شرایط آب و هوایی برای کاشتن کلم بروکلی نیز مانند گل کلم بوده ولی مقاومت آن نسبت به یخبندان کمی بیشتر است. در مورد زمان برداشت آن نیز، بهتر است هنگامی که غنچه ها باز نشده و سخت و محکم می باشد، انجام شود. در حالی که برای گل کلم باید کمی سخت تر و محکم تر باشد. به طور کلی زمان برداشت کلم بروکلی می تواند ۵۰ تا ۸۵ روز بعد از نشا صورت گیرد.

نکاتی مهم درباره پرورش گل

گل کلم نسبت به آب و سله بستن خاک حساسیت زیادی دارد، بنابراین لازم است برای آن از خاک های سنگین با مواد آلی کافی که از ظرفیت آبی خوبی هم برخوردار باشند، استفاده شود.

کاشتن آن در زمین های خشک و آبگیر موجب می شود تا بخش خوراکی گیاه زودتر از زمان مقرر عمل آید و در نتیجه به دلیل عدم دریافت مواد غذایی کافی به شکل کوچک و تحلیل رفته شکل می گیرد.

برای انواع زودرس این گیاه، می توایند از خاک های سبک یا هوموسی با آب کافی مورد استفاده قرار دهید. همچنین انواع پاییزه و تابستانه آن را نیز بهتر است در خاک های رسی و باتلاقی کشت دهید. سطح آب زیرزمینی به منظور کشت این گیاه حدوداً ۶۰ الی ۱۰۰ سانتی متر می باشد و ph خاک بیشتر از ۶ است، آبیاری در زمین های خشک بر روی عملکرد محصولات تاثیر زیادی دارد و کیفیت گیاه را افزایش خواهد داد.

پرورش گل کلم

علل بی کیفیت شدن محصول گل کلم

کیفیت محصول تحت تاثیر اختلالات فیزیولوژیکی زیادی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، از جمله این اختلالات می توان به موارد زیر اشاره داشت :

جدا شدن گل های خوراکی گیاه از هم و یا ایجاد تعداد زیادی برگ جدید در قسمت خوراکی آن، این مشکل می تواند در اثر افزایش دمای محیط (در اواخر تابستان) اتفاق بیفتد.

زرد شدن و بنفش شدن گل کلم با توجه به انواع مختلف آن متفاوت می باشد و می تواند به دلیل عدم پوشش کافی بخش خوراکی آن و قرار گرفتن گیاه در معرض نور خورشید ایجاد شود.

به وجود آمدن گل های خوراکی کوچک ناشی از وجود اختلالاتی در رشد و نمو برگ ها می باشد و هنگامی ایجاد می شود که از نشا های بزرگ استفاده شده باشد، ضمن اینکه عواملی همچون خشکی، سله بستن خاک و یا کمبود موادغذایی می توانند موجب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شوند.

کاشتن گل کلم

رنگ قهوه ای گل کلم بعد از برداشت محصول نیز می تواند در اثر تابش اشعه ماورء بنفش ایجاد شده باشد، بنابراین پس از برداشت محصول، از نگهداری آنها در مزرعه و بدون پوشش اجتناب کنید، چون تابش ۲ تا ۳ ساعته نور خورشید می تواند موجب بروز چنین خسارتی شود. برای آشنایی با انواع پرورش گل و تکثیر گیاهان مختلف می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *