دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چرا بعد از گریه کردن احساس بهتری داریم؟

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۲ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

احتمالاً هر فردی در زندگی تجربه گریه کردن داشته است. عده ای از افراد گریه کردن را نشانه ضعف می دانند. حال ان که گریه تخلیه احساسی است که در بعضی مواقع باید وجود داشته باشد. 

گریه کردن در دوران کودکی بخش اعظمی از زندگی روزمره ما بوده و به طور طبیعی با بزرگ شدن، گریه کردن کاهش می یابد. نتایج نشان می دهد که یک زن بالغ در هر ماه ۲ تا ۳ بار و هر مرد بالغ یک بار در ماه گریه می کند. 

البته در میزان گریه کردن عوامل بسیاری چون عناصر اجتماعی، فرهنگی، باورها و تصور فرد دخیل هستند. تقریباً تمام افراد بعد از گریه یک احساس خوب  یا بد را تجربه کرده اند. بعد از گریه چه اتفاقی برای فرد رخ می دهد و چرا فرد آرام تر می شود؟

گریه کردن تغییرات شیمیایی در بدن را به دنبال دارد و به همین دلیل استرس را کم می کند. در این صورت احساسات مثبت به طور طبیعی افزایش می یابند.

گریه برای ذهن خوب است

گریه کردن در بیشتر اوقات حال روحی را بهتر می کند. البته گاهی نیز اوضاع را بدتر می کند. تاثیر منفی یا مثبت گریه را پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی گریه کرده اید یا دلیل آن چه بوده است، روشن می سازد.

دلیل احساس بهتر پس از گریه کردن

افرادی که با دیدن فیلم غمگین شروع به گریه می کنند، گریه برایشان در حکم یک تسکین دهنده است. گریه در حکم یک سیگنال درونی می باشد و سبب کاهش استرس می گردد. از این منظر شبیه به یک مراقبه عمل می کند.

محققین گریه کردن را به مثابه اعلام یک اتفاق تلخ در درون و بیرون شما می دانند و در واقع شما با گریه کردن نیاز به آرامش و کمک را بازگو می کنید. دیدن چهره های گریان بیش از چهره های غمگین افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

وقتی گریه می کنید، چه می شود؟

گریه در حالت مناسب تغییری به دنبال ندارد اما در بدترین شکل ممکن سبب افزایش هیجان فیزیولوژیکی می گردد. نتایج نشان داده که گریه تاثیری بر میزان استرس ندارد و فقط کنترلی بر ریتم تنفسی فرد می باشد. این ریتم تنفسی مکانیزمی برای آرام کردن است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زنان بیش از مردان گریه می کنند

اگر چه همیشه استثنائات قابل احترام هستند اما به طور کلی زنان بیش از مردان گریه می کنند. این اختلاف از سن ۱۱ سالگی خود را نشان می دهد. گریه کردن بعد از سن ۱۱ سالگی در پسران کاهش اما در دختران خیلی تغییر نمی کند و البته در بعضی افراد بیشتر نیز می شود.

دلیل احساس بهتر پس از گریه کردن

گریه کمتر در مردها ریشه در باورهای جامعه دارد. البته تجربه نشان داده مردانی که در مواقع خاصی گریه می کنند، نه تنها رفتار زنانه وار ندارند، بلکه در نگاه بقیه محبوب تر نیز می باشند.

دلایلی که گریه مردها را به دنبال دارد می تواند مرگ یک عزیز، خداحافظی، جدایی عاطفی و مرگ یک حیوان خانگی باشد.

هر فرد چه قدر گریه می کند؟

گریه کردن به موارد مختلفی چون جنسیت، بیان احساس و فرهنگ بستگی دارد. تاثیر مثبت یا منفی گریه بسته به دیدگاه و نظر شما درباره گریه کردن دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *