دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پنج ترفند برای چیدمان منزل بر اساس فرم و ابعاد خانه

  • یلدا محمدی
  • ۲۰ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

هر خانه‌ای هویت مستقل خودش را دارد؛ هویتی که صاحب آن می‌تواند پرورشش دهد. برای اینکه بتوانید منزلتان را به زیباترین شکل خودش دربیاورید، نیاز دارید نکاتی اساسی راجع به چیدمان منزل بدانید که به جذابیت بیشتر آن کمک می‌کند. در این مقاله با این نکات آشنا خواهید شد.

هر خانه‌ای هویت مستقل خودش را دارد؛ هویتی که صاحب آن می‌تواند پرورشش دهد. برای اینکه بتوانید منزلتان را به زیباترین شکل خودش دربیاورید، نیاز دارید نکاتی اساسی راجع به چیدمان منزل بدانید که به جذابیت بیشتر آن کمک می‌کند. در این مقاله با این نکات آشنا خواهید شد.

آشنایی با تعریف فضای مثبت و منفی در دکوراسیون

به کار بردن شیک ترین وسایل تزیینی و لوازم دکوری منزل زمانی معنی پیدا می‌کند که بدانید آن‌ها را چطور در خانه بچینید و برای این کار بهتر است با مفاهیم فضا و خطوط آشنا شوید.

 فضای منزل یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که باید نسبت به آن دقت داشته باشید. فضا به طور کلی به دو بخش زمینی و هوایی تقسیم می‌شود. فضای زمینی همان فضای کف است که شامل دو بعد طول و عرض می‌شود. فضای هوایی شامل فضای بالا کف است که شامل طول، عرض و ارتفاع است. هر فضایی که بتوانید آن را با جدیدترین مبلمان راحتی، کلاسیک و استیل یا سایر وسایل مورد علاقه‌تان پر کنید، فضای مثبت است. فضای منفی یا به اصطلاح پِرتی همان چیزی است که معمولا خالی می‌ماند.

یکی از مهم‌ترین اصول دکوراسیون تعادل بین فضای مثبت و فضای منفی است. بنابراین قرار نیست گوشه گوشه خانه را وسایل پر کنید و یک فضای شلوغ و بی‌نظم بسازید؛ بلکه قرار است فضایی برای استراحت چشم بیننده قرار دهید که در نهایت باعث شیک شدن محیط منزلتان هم خواهد شد.

شناسایی انواع خطوط و تاثیر آن‌ها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

طراحی دکوراسیون خانه های کوچک

اگر از یک دکوراتور حرفه‌ای بپرسید چه مواردی در دکوراسیون داخلی نقشی کلیدی بازی می‌کنند، احتمالا در کنار قوانین متعدد، به سه مورد هارمونی(هماهنگی)، تضاد و پیوستگی هم اشاره خواهد کرد. برای رسیدن به این سه اصل، خطوط نقشی اساسی ایفا می‌کنند. خطوط به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ خطوط عمودی، افقی و پویا یا Dynamic.

خطوط افقی یا Horizontal lines شامل تاثیری است که وسایلی مثل میز، تخت و صندلی‌ها روی محیط می‌گذارند. این خطوط احساس امنیت بیشتری به فضای داخلی منزل می‌دهند. خطوط عمودی فضایی آزاد و وسیع ایجاد می‌کنند و خطوط پویا می‌توانند خلاقیت شما را به کار بگیرند؛ برای مثال اگر همه چیز هم ساده باشد، راه پله می‌تواند با خطوط داینامیک به طرز جالبی طراحی شده باشد. اگر بتوانید رابطه خطوط را با هم پیدا کنید و بین آن‌ها تعادل برقرار کنید، قدم بزرگی در چیدمان منزلتان برمی‌دارید.

برای مثال ممکن است برای ایجاد خطوط افقی از جدیدترین مبلمان راحتی، استیل و کلاسیک در منزلتان استفاده کرده باشید، اما ارتفاع خطوط عمودی مثل در و پنجره‌ها را در نظر نگرفته باشید و در نهایت باعث شوید فضای خانه‌تان تخت یا Flat به نظر برسد. در عین حال اگر ارتباط مناسبی بین خطوط عمودی و افقی وجود داشته باشد؛ اما خبری از خطوط پویا نباشد، خانه خشک و مقرراتی به نظر خواهد رسید. به همین دلیل سعی کنید بین استفاده از این سه نوع خط ارتباط و تعادل برقرار کنید یا بر حسب سلیقه‌تان یکی از آن‌ها را پررنگ‌تر از بقیه کنید.

مدیریت ابعاد خانه؛ منزلتان بزرگ است؟

بعد از آشنایی با دو مفهوم کلیدی خطوط و فضا تصویری کلی از باید و نبایدها در چیدمان منزل به دست آورده‌اید. اینجا نوبت به مدیریت ابعاد خانه می‌رسد. به طور کلی فضای خانه‌ها یا باز هستند و یا بسته. فضای باز، فضایی است که بتوانید فاصله را در آن تشخیص دهید؛ در حالی که فضای بسته شما را با دیوار یا سایر مواردی که حائل هستند، رو به رو می‌کند.

فضای خانه را در دسته‌بندی کوچک و بزرگ هم قرار می‌دهند. چه کوچک و بزرگ و چه باز و بسته، یک قانون عمومی وجود دارد که رعایت کردن آن به مراتب بهتر از رعایت نکردنش است؛ در فضای کوچک سراغ وسایل بزرگ نروید و در فضای بزرگ از وسایل نقلی استفاده نکنید. وسایلی که در منزلتان می‌چینید باید با هویت خانه هماهنگی داشته باشند. در بین نکاتی که برای دکوراسیون فضاهای کوچک وجود دارد، مهم است که سراغ مبلمان بزرگ و پفکی نروید و رویکرد مینیمالیستی داشته باشید؛ در حالی که در فضای بزرگ این کار جایز است و اتفاقا نتیجه خوبی هم به دنبال خواهد داشت.

چیدمان فضای هندسی زاویه‌دار

طراحی دکوراسیون و چیدمان پذیرایی

بیشتر خانه‌های ایرانی شامل فضاهای گوشه دار هستند. برای اینکه بتوانید این فضاها را به زیباترین شکل ممکن دکور کنید، بهتر است از مبلمان زاویه‌دار استفاده کنید. فرض کنید سالن پذیرایی‌تان یک مستطیل طولانی است. برای دکور کردن این فضا اگر از مبلمان گرد یا میز ناهار خوری گرد استفاده کنید، قطعا فضای زیادی را از دست می‌دهید؛ ضمن اینکه ممکن است باعث ایجاد اشکال در رفت و آمد هم بشوید. در حالی که قرار دادن مبلمانی به شکل L در این محیط نتیجه بهتری به دنبال خواهد داشت. از مبلمان یا میز ناهار خوری گرد یا بیضی در صورتی استفاده کنید که قصد دیزاین فضایی گرد دارید. البته در شرایط خاص در این فضا می‌توانید از مبلمان زاویه‌دار هم استفاده کنید؛ اما بر عکس این قضیه اغلب مجاز نیست؛ مگر اینکه محیطی بسیار وسیع در دسترستان باشد.

به طور کلی به خاطر داشته باشید مبلمان زاویه دار معمولا کاربری بهتری دارند؛ به خصوص اگر فضای کوچکی داشته باشید.

استفاده از فضاهای منفی

گاهی ممکن است وسایل زیادی داشته باشید و به همان نسبت هم فضای منفی منزلتان زیاد باشد. در چنین شرایطی بهتر است از اشکال هندسی غیر متعارف استفاده کنید. برای مثال اگر منزلتان فرو رفتگی خاصی دارد که به شما امکان قرار دادن اشکال هندسی معمول را نمی‌دهد، برای پر کردن این فضا یک قفسه سه کنج تهیه کنید یا سراغ هر شکل دیگری بروید که در این فضا به خوبی جا می‌گیرد. با استفاده از این روش می‌توانید فضای بیشتری برای استفاده مفید داشته باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *