دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با بهترین مکان های دیدنی مشهد برای گردشگران ایرانی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

شهر مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته می شود و از شهرهای زیارتی مهم است که بیشتر گردشگران جاذبه ها و مکان های دیدنی مشهد را با وجود حرم امام رضا(ع) می شناسند. این شهر در کنار این زیارتگاه دارای جاذبه های توریستی مهم دیگری نیز می باشد.

از جمله شهرهای مذهبی ایران که هر ساله گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به خود جذب می کند می توان به شهر زیبای مشهد اشاره کرد. در این شهر جاذبه ها و دیدنی های متنوعی وجود دارد که برای زائران جالب و دیدنی است. مکان های دیدنی مشهد شامل جاذبه های مذهبی و طبیعی زیادی است همچنین گردشگران از امکانات مختلفی که برای آن ها در هتل ها و رستوران های مجلل در نظر گرفته شده است می توانند استفاده نمایند.

  جاذبه های مذهبی مشهد

معرفی مکان های دیدنی مشهد و جاذبه های گردشگری این شهر مقدس

شاید اولین جاذبه و قطب گردشگری در شهر مشهد حرم مطهر امام رضا (ع) باشد و بیشتر گردشگرانی که برای مقاصد مختلفی به این شهر سفر می کنند در ابتدا به زیارت امام رضا (ع) می روند و بعد از زیارت و مناجات در ادامه سفر به دنبال جاذبه های دیدنی دیگر در این شهر می باشند.

جاذبه ها و مکان های دیدنی مشهد

پارک طبیعی هفت حوض:

این جاذبه یکی از مکان های گردشگری مشهد است که دارای طبیعتی زیبا و چشم نواز است در این منطقه ۷ حوضچه که از رودخانه بینالود سرازیر می شود وجود دارد. وسعت این حوضچه ها به قدری بزرگ است که مانند یک استخر است اطراف آن نیز دارای طبیعت زیبا است که توجه گردشگران را به خود جلب می کند.

نمایی از شمهد

موزه نان مشهد:

از جمله جاذبه های فرهنگی که در این شهر وجود دارد و بازدیدکنندگان را با جاذبه ها و فرهنگ مردم مشهد آشنا می کند این موزه نان است. معماری سنتی و زیبای این بنا توجه گردشگران را جلب می کند و در آن مراحل مختلفی از تهیه نان به نمایش گذاشته می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مناطق فرهنگی مشهد

موزه نادری:

در گذشته و در زمان حکومت نادرشاه افشار در این منطقه مشهد دارای اهمیت زیادی بوده است و به همین دلیل آثار تاریخی زیادی از آن دوران در این شهر وجود دارد که در این موزه نگهداری می شود. همچنین آرامگاه نادری نیز در این منطقه قرار دارد.

موزه نادری مشهد

کلات نادری:

این کلات قصر نادرشاه است و یک منطقه ییلاقی برای نادرشاه بوده است این منطقه علاوه بر جاذبه های تاریخی دارای جاذبه های طبیعی بی شماری است. تفرجگاه ارتکند که یکی از جاذبه ها و مکان های دیدنی مشهد است در این منطقه قرار دارد و دارای آبشاری مرتفع با طبیعتی بی نظیر است.

دیدنی تاریخی شهر مشهد

پارک علمی پروفسور بازیما:

این پارک علمی نه تنها برای کودکان برای بزرگ تر ها نیز جالب و دیدنی است در این پارک شبیه سازی های علمی زیادی صورت گرفته است که در زمینه ها علمی مختلفی مانند زیست شناسی و نجوم شناسی است. در این پارک این امکان برای کودکان وجود دارد که از طریق بازی مسائل علمی را کشف و شناسایی کنند.

پارک پیشرفته مشهد

پارک و شهربازی پارک ملت:

این پارک که دارای وسعت زیادی است و از یک مجموعه شهربازی مجهز و جالب برخوردار است محل بازدید و گشت و گزار بسیاری از گردشگران است.

شهر بازی مشهد

بند گلستان مشهد:

این بند که یک بند تاریخی در مشهد است متعلق به دوران تیموریان است و در فاصله ۸ کیلومتری از شهر مشهد قرار گرفته است. این منطقه با قدمت طولانی ۵۰۰ ساله خود از مکان های توریستی و تفریحی در مشهد محسوب می شود.

دیدنی های طبیعی مشهد

پارک کوهسنگی:

این پارک از شناخته شده ترین جاهای دیدنی مشهد است و علاوه بر جاذبه های طبیعی و امکانات تفریحی که در این پارک وجود دارد در اطراف آن نیز می توان به یک بازارچه بزرگ و سنتی سر زد که دارای مجموعه اشیا سنتی ارزشمند و بسیار زیبا هستند.

پار کوه سنگی مشهد

طرقبه:

طرقبه یک منطقه تفریحی با چشم اندازهای فوق العاده و سفره خانه های سنتی از مناطق توریستی است که در اطراف شهر مشهد قرار دارد. علاوه بر این جاذبه های زیبای دیگری در اطراف مشهد وجود دارد که از معروف ترین مکان های گردشگری در مشهد هستند.

دیدنی های طرقبه مشهد

آرامگاه فردوسی، غار زیبای مغان، گنبد هارونیه، سد چالیدره، شاندیز و روستاهای سر سبز اطراف مانند اخلمد و ارتکند از جاذبه های اطراف این شهر هستند که دارای طبیعتی بی نظیر و دور از آلودگی می باشند و از مناطق تفریحی مشهد به شمار می رود.

موج های آبی:

از تفریحات مفرح و مکان های دیدنی  و خاص مشهد که دارای هیجان و جذابیت خاص به مجموعه پارک های آبی می توان اشاره کرد که بسیار پر طرفدار هستند.

دیدنی های مهم مشهد

کلیسای مسروپ قدس:

این کلیسا در مشهد متعلق به ارامنه است و دارای معماری بی نظیری است همچنین در کنار آن مدارس ارامنه وجود دارد که دارای برج ناقوسخانه است.

مکان های دیدنی شمهد را بشناسید

باغ خونی:

این باغ گردشگرتن زیادی را پذیرا است و از مجموعه باغ هایی است کعه در دورتن قاجار بنا شده است و بر جای مانده است وجود عمارت های مختلف در این باغ با معماری باشکوه قاجاری آن مورد توجه حجمی از بازدیدکنندگان است.

باغ تاریخی مشهد

رستوران معلق مشهد:

این رستوران با طراحی جالی که دارد به صورت معلق طراحی شده است که امکانات مختلفی را برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته است و شما می تواند در طول یک ساعت از غذاها و امکانات دیگر استفاده کنید. این رستوران که یکی از مکان های دیدنی مشهد است در مجموعه شاندیز بهره برداری شده است.

رستوران معلق مشهد

خانه ملک مشهد

خانه ملک از جمله جاذبه های گردشگری مشهد و معروف ترین خانه تاریخی در این شهر می باشد. این خانه در واقع محل سکونت حاج حسین ملک، خیر نیکوکار و ثروتمند مشهدی بوده است.

این خانه در قدیم وسعت زیادی داشت اما امروزه بخش بیرونی خانه شهرت بیشتری دارد، امروزه این مکان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت جهانی رسیده است و بعد از مرمت در سال ۱۳۷۹، در حال حاظر مرکز هنر های سنتی میراث فرهنگی خراسان رضوی می باشد. این بنا از نمونه خانه های تاریخی با معماری زیبا در اواخر دوران قاجاریه می باشد.

مکان های دیدنی مشهد +تصاویر

شاندیز

این منطقه زیبا به دلیل قرار گرفتن در مسیر اصلی مشهد، از قدیم مکانی برای استراحت و تفریح گردشگران بوده و از جمله جاهای دیدنی مشهد به شمار می رود.

اختلاف دما در منطقه شاندیز با مشهد حدوداً ۴ تا ۵ درجه بوده و وجود طبیعت زیبا و باغ های میوه آنجا را به مکانی دیدنی در مشهد تبدیل کرده است.

مناطق دیدنی مشهد

همچنین وجود رستوران های زیادی که در شاندیز وجود دارد، لذت سفر به این منطقه زیبا را در کنار گشت و گذار در طبیعت زیبای آن, دو چندان می کند، بنابراین با کمی دقت می توانید بهترین مکان را برای صرف غذا انتخاب کرده و سفر به مشهد را به خاطره ای بیاد ماندنی تبدیل کنید.

گنبد هارونیه

این گنبد تاریخی، تنها اثر باقیمانده از شهر توس می باشد که قدمت آن به دوره قبل از اسلام بر می گردد. معماری این اثر تاریخی در سبک آذری می باشد و این گنبد از نظر عامه مردم به زندان هارون نیز شهرت دارد، البته برخی شواهد تاریخی این نظر را رد کرده اند.

در بخش بیرونی این گنبد، سنگ یادبود امام محمد غزالی قرار گرفته است، از این رو برخی افراد این مکان را محل تدریس این فیلسوف بزرگ ایرانی می دانند.

مکانهای دیدنی مشهد

جاذبه های توریستی واقع در شهر مشهد بسیار متنوع هستند و در سال های اخیر امکانات تفریحی، خدماتی و رفاهی زیادی برای گردشگران در این شهر در نظر گرفته شده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *