دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه قهوه عربی خوشمزه و ایده آل با روش سنتی

  • زهرا خانزاده
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در این بخش از مطالب آشپزی آرگا، برای علاقمندان به تهیه نوشیدنی های گرم طرز تهیه قهوه عربی را به اشتراک گذاشته ایم، این نوشیدنی را باید با استفاده از قهوه جوش عربی(دله) تهیه نمایید.

قهوه را می توان به روش های مختلفی همچون قهوه ترک، قهوه فرانسه، قهوه اسپرسو و… آماده کرد، قهوه عربی از روش های سنتی تهیه قهوه می باشد، که بیشتر در کشورهای عربی و همچنین در جنوب ایران مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می توانید، با طرز تهیه قهوه عربی آشنا شوید.

مراحل تهیه قهوه عربی

طرز تهیه قهوه عربی خوش طعم و جذاب

برای دم کردن قهوه عربی در ابتدا باید دانه های قهوه را با حرارت زغال برشته نمایید و بعد آن ها را درون هاون خوب بکوبید.

سپس داخل ظرفی شبیه دله به نام «قم قم یا گم گم» آب بریزید و بر روی حرارت زغال قرار دهید، تا به نقطه جوش برسد. بعد پودر قهوه را به آن اضافه کنید، البته نباید آن را به هم بزنید.

در مرحله بعد باید پس از گذشت ۲۰ دقیقه، زمانی که آب به جوش آمد، آن را  کاملا به هم بزنید و از روی حرارت بردارید و قهوه را داخل داله بریزید و پس از مدت ۱۰ دقیقه، زمانی که خنک شد، براساس آداب سرو قهوه عربی در مراسم پذیرایی اعراب، آن را میل نمایید.

طرز تهیه قهوه عربی

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معمولا در تهیه این نوع قهوه از شکر یا شیر استفاده نمی کنند و به صورت تلخ سرو می شود، البته برخی برای ایجاد طعم در قهوه عربی، در فرآیند تهیه آن، مقداری دارچین، هل و … به آن اضافه می کنند.

در ادامه طرز تهیه قهوه عربی در صورتی که تمایل دارید، آن را بر روی اجاق گاز تهیه کنید. باید در ازای هر نفر یک لیوان آب(۳۵۰ میلی لیتر آب) داخل دله بریزید و روی حرارت قرار دهید، پس از رسیدن آب به نقطه جوش، دله را برای چند ثانیه از از روی حرارت بردارید و بعد مقداری قهوه آسیاب شده یعنی برای هر لیوان یک قاشق غذا خوری به آن اضافه نمایید و دوباره روی حرارت بسیار کم بگذارید. زمانی که قهوه شروع به کف کردن کرد و کمی قبل از جوشیدن قهوه، آن را از روی حرارت بردارید، پس از گذشت ۳۰ ثانیه، دوباره آن را به مدت ۱ دقیقه روی شعله قرار دهید و زمانی که قهوه در حال بالا آمدن بود، دله را از روی حرارت بردارید. حال قهوه عربی آماده سرو کردن می باشد.

روش سنتی تهیه قهوه عربی

قهوه، نوشیدنی نشاط آور و آرام بخش می باشد، که برای تسکین سردرد و کمک به سوخت و ساز قند موجود در بدن مفید می باشد، خاصیت ضد افسردگی دارد و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می کند، همچنین درمان بسیاری از بیماری ها از خواص قهوه به شمار می آید.

نکات مهم برای تهیه این نوشیدنی عربی

  • در ترکیب قهوه عربی از شکر و شیر استفاده نمی شود.
  • در تهیه آن می توان از افزودنی های مختلفی همچون بادام، کارامل و … استفاده کرد، اما اغلب این قهوه بدون افزودنی سرو می شود.
  • در صورت عدم دسترسی به دله می توانید از جَذوه یا قهوه جوش مسی استفاده کنید. جالب است بدانید که روش کار با جذوه نیز همانند دله است و هر دو می توانند حرارت را به شکل نسبتا یکنواختی به ترکیب آب و پودر قهوه منتقل کرده و موجب دم کشیدن قهوه شوند.
  • برای تهیه یک قهوه عربی با طعم سنتی لازم است از قهوه ای با درصد عربیکای بالا استفاده کنید.

روشی از تهیه قهوه عربی

  • قهوه عربی ارتباطی با دانه های قهوه ندارد و یکی از روش های دم کردن آن همچون قهوه فرانسه و قهوه ترک می باشد.
  • این نوع قهوه را باید به اندازه قهوه ترک آسیاب کنید، در واقع در اندازه ای مشابه پودرکاکائو و کمی درشت تر از آن باشد.
  • به دلیل طولانی شدن زمان دم کشیدن این نوع قهوه، می توان آن را جزو سنگین ترین انواع قهوه ها دانست.
  • در صورتی که بیشتر از یک دقیقه بیشتر به قهوه استراحت دهید، دمای مناسب آب به منظور آزاد کردن رنگ، عطر و خواص ادویجات موجود مانند میخک و زعفران را از دست می دهد.
  • توجه داشته باشید که بعد از افزودن قهوه نباید آب به جوش آید، زیرا موجب سوختن قهوه و ایجاد طعم بد خواهد شد.
  • برای طرز تهیه قهوه عربی نباید از پودر قهوه های ترکیب شده با ادویه و طعم دهنده استفاده کنید و بهتر است حین تهیه قهوه به آن ادویه بیفزایید.

دستور تهیه قهوه عربی

معمولا اغلب مردم به دنبال قهوه های خاصی هستند که دارای طعم متفاوتی باشند و به گونه ای متفاوت سرو شوند، از این رو قهوه عربی که یک نوشیدنی اصیل، جذاب و تلخ است، می تواند برای این منظور پیشنهادی عالی باشد، اخیراً استفاده از این نوع قهوه به دلیل سلیقه نسل جوان و طعم دوست داشتنی قهوه عربی در عربستان گسترش زیادی پیدا کرده است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *