دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

آشنایی با خواص زرده تخم مرغ و فواید متفاوت آن

  • زهرا خانزاده
  • ۲۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰

زرده تخم مرغ دارای ارزش غذایی بسیار بالایی می باشد و میزان پروتئین های موجود در آن نسبت به سایر مواد غذایی بیشتر است. از این رو در این نوشتار به معرفی خواص زرده تخم مرغ می پردازیم.

زرده تخم مرغ سرشار از ویتامین های همچون A ،B ،B6 ،B12 ،D ،E ،K می باشد و تجمع ویتامین ها در زرده تخم مرغ بیشتر از سفیده تخم مرغ است، همچنین بخش اعظم مواد معدنی تخم مرغ در زرده ذخیره شده است. بنابراین خواص زرده تخم مرغ در مقایسه با خواص سفیده تخم مرغ بیشتر می باشد، که در ادامه می توانید، با این خواص آشنا شوید و اگر شما نیزاز آن دسته افرادی هستید که در مورد فواید زرده تخم مرغ اطلاعی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

خواص زرده تخم مرغ

مهمترین خواص زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ به دلیل دارا بودن مواد معدنی نظیر منیزیم، کلسیم، آهن، سلینیوم، سدیم، پتاسیم و … دارای فواید بی شماری می باشد، که برخی از این خواص تخم مرغ شامل موارد زیر می باشد.

تقویت دستگاه گوارش

زرده تخم مرغ به دلیل فسویتین سبب کاهش التهاب در بدن و دستگاه گوارش می شود و کمک زیادی به کاهش مشکلات گوارشی می کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از دیگر فواید زرده تخم مرغ تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد زیرا، ترکیبات خاص غشای زرده تخم مرغ سبب تولید ماکروفاژ ها می شوند که این سلول کمک زیادی به محافظت از بدن ذر برابر بیماری ها و عفونت ها می کند.

پایین آوردن فشار خون

از دیگر فواید زرده تخم مرغ کاهش فشار خون است زیرا، طبق تحقیقاتی که بر روی موش انجام شده است زرده تخم مرغ به دلیل داشتن ترکیبات پپتیدی به طور قابل توجهی سبب کاهش فشار خون موش ها می شود.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

جلوگیری از سرطان سینه

کولین یکی از مواد مغذی مهم در زرده تخم مرغ می باشد که طبق تحقیقات انجام شده مصرف بالایی کولبین در خانم ها سبب کاهش ۳۴ درصدی احتمال ابتلا به سرطان سینه می شود.

حفظ سلامت چشم:

زرده تخم مرغ حاوی گاروتنوئید می باشد و مصرف آن به سلامت چشم بسیار کمک می کند، زیرا این رنگدانه ها (گاروتنوئیدها) در کاهش خطر ابتلا به بیماری آب مروارید مؤثر می باشند و با مهار رادیکال های آزاد از آسیب به بخش شبکیه چشم جلوگیری می کنند.

حفظ سلامت قلب:

یکی دیگر از خواص زرده تخم مرغ به دلیل داشتن کولین می باشد، که عملکرد قلب و عروق را تنظیم می کند و باعث حفظ سلامت قلب می گردد. همچنین طبق تحقیقات صورت گرفته زنانی که میزان کولین مصرفی آن ها زیاد می باشد، خطر ابتلا آنان به سرطان پستان بسیار کمتر می باشد.

فواید درمانی زرده تخم مرغ

افزایش رشد نوزادان و کودکان:

زرده تخم مرغ حاوی A ،D ،E ،K می باشد، که این نوع ویتامین ها در تقویت و استحکام استخوان به ویژه برای نوزادان و کودکان بسیار می باشند. همچنین زرده به دلیل داشتن ویتامین B12، ریبوفلاوین، تیامین، مس، روی، سلنیوم، فولات، پروتئین، کربوهیرات و اسید های چرب امگا۳ در رشد طبیعی نوزادان و کودکان بسیار تاثیرگذار می باشد و سبب افزایش بهره هوشی و تقویت عملکرد مغز آنان می گردد.

تقویت و رشد مو:

از دیگر خواص زرده تخم مرغ تقویت و رشد طبیعی مو است. که مصرف آن به دلیل دارا بودن بیوتین ، فولات، ویتامین های A و E برای درخشش، رشد و مقاوم شدن مو موثر می باشد.

سلامت پوست:

ترکیبات زرده تخم مرغ شامل چربی و آب می باشد و مصرف آن به صورت خوراکی و همچنین به صورت ماسک باعث حفظ رطوبت پوست و ایجاد نرمی و لطافت پوست می گردد. بنابراین زرده تخم مرغ به درمان پوست های خشک و حفظ سلامتی پوست کمک می کند. ماسک زرده تخم مرغ همچون ماسک سفیده تخم مرغ اثر بخشی موثری دارد.

خواص بی شمار زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ برای کبد :

تصور عامه مردم بر این است که مصرف زرده تخم مرغ به دلیل کلسترول موجود در آن، چربی کبد را افزایش می دهد، اما با مصرف به اندازه و منظم تخم مرغ و زرده آن می توان از تاثیرات منفی این ماده غذایی جلوگیری کرد، البته افرادی که کبد آنها چرب است، باید در مصرف تخم مرغ احتیاط کنند.

مضرات مصرف زرده تخم مرغ

به طور کلی زیاده روی و افراط در مصرف هر ماده غذایی می تواند مشکلات زیادی ایجاد نماید. بنابراین مصرف تخم مرغ به صورت به اندازه و طبیعی نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه به دلیل مواد مغذی زیادی که در آن وجود دارد، می تواند مفید باشد. در ادامه می توانید با برخی مضرات مصرف این ماده غذایی آشنا شوید.

فواید زرده تخم مرغ

زرده تخم مرغ نباید زیاد حرارت ببیند و سفت شود، زیرا مصرف آن به شکل سفت برای افرادی که دچار غلظت خون هستند، می تواند خطرناک باشد، از این رو برای این قبیل افراد بهتر است زرده به شکل عسلی پخته و مصرف شود.

در طب سنتی؛ مصرف زرده خام یا زرده سفت تخم مرغ برای افراد سالم معتدل توصیه نمی شود و افرادی که غلظت خون نیز دارند، به هیچ وجه نباید تخم مرغ سفت شده مصرف کنند، زیرا مصرف تخم مرغ به این شیوه پخته شده، موجب غلیظ تر شدن خون خواهد شد.

تخم مرغ یک منبع غذایی با ارزش و سرشار از مواد مغذی است که بدن خیلی از افراد امکان دارد با کمبود این منابع مواجه باشند، اما با این حال مصرف این ماده غذایی می تواند در بدن برخی افراد ایجاد حساسیت کند، مثلا زمانی که پروتئین تخم مرغ حرارت می بیند، تبدیل به ماده ای می شود که موجب ایجاد حساسیت در فرد خواهد شد.

در صورتی که بدن شما به تخم مرغ حساسیت نشان می دهد، می توانید آن را به صورت خام مصرف کنید و بعد نتیجه را مشاهده نمایید، اما مصرف تخم مرغ خام نیز به دلیل وجود باکتری سالمونلا که موجب ایجاد عفونت خطرناک در بدن می شود، مضر بوده و توصیه نمی شود.

خاصیت زرده تخم مرغ

همانطور که گفتیم؛ مصرف بیش از اندازه هر نوع ماده غذایی، در نهایت برای انسان ایجاد مشکل می کند، بنابراین در مصرف زرده تخم مرغ نیز نباید زیاده روی کنید. امیدواریم این مطلب برای شما خوانندگان این بخش، سودمند بوده باشد و در صورت تمایل برای آشنایی با خواص تخم ها می توانید در اینجا کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *