دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص کلم بروکلی و فواید شگفت انگیز آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

کلم بروکلی یکی از سبزیجات شناخته شده است که فواید زیادی برای بدن دارد. یکی از مهمترین خواص کلم بروکلی, بهبود بافت های پوست می باشد. این سبزی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیاری می باشد.

کلم بروکلی یکی از مشهورترین سبزیجات در سراسر جهان می باشد. این سبزی که از خانواده کلم ها می باشد, در عین حال که کم کالری است اما مواد مغذی بسیاری دارد. از آن جایی که مصرف میوه ها و سبزیجات و قرار دادن آن ها در رژیم غذایی, خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می دهد, توصیه می شود از آن ها به میزان بیشتری استفاده شود. در این مطلب با خواص کلم بروکلی و فواید شگفت انگیز آن آشنا می شویم.

مهمترین مزایا و خواص کلم بروکلی

اگر جزء افرادی هستند که در تلاش برای خوردن غذاهای سالم می باشید, توصیه می شود از کلم ها به ویژه کلم بروکلی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مطالعات بسیاری نشان داده است افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی مانند کلم بروکلی خطر ابتلا به چاقی, بیماری دیابت, بیماری های قلبی و به طور کلی مرگ و میر را کاهش می دهد و موجب حفظ زیبایی و سلامتی پوست و مو شده و انرژی بدن را افزایش می دهد.

ارزش غذایی کلم بروکلی

پیشگیری و درمان بیماری ها با کلم بروکلی

از آن جایی که کلم بروکلی مواد مغذی بسیاری دارد, جهت پیشگیری و بهبود بسیاری از بیماری ها به کار برده می شود. برخی از بیماری های قابل پیشگیری و درمان با کلم بروکلی به شرح زیر است.

مبارزه با سرطان ها با کلم بروکلی

بررسی ها نشان داده است, مصرف زیاد کلم ها, خطر ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان ریه و روده بزرگ را به طور قابل ملاحظه ایی کاهش می دهد. در واقع ترکیبی به نام سولفورافان موجود در کلم ها, حاوی گوگرد می باشد که قدرت مبارزه با سرطان ها را دارد. سولفورافان می تواند آنزیم داستیلاز هیستون را که در پیشرفت سلول های سرطانی نقش دارد, مهار کند. بنابراین یکی از مهمترین خواص کلم بروکلی, متوقف نمودن آنزیم های سرطانی است. بررسی های زیادی برای درمان سرطان های پروستات, مری و لوزالمعده با کلم ها در حال انجام است.

یکی دیگر از خواص کلم بروکلی, کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان می باشد که این خاصیت کلم بروکلی ناشی از وجود فولات در آن است. همچنین مصرف کافی غذاهای حاوی فولات, خطر ابتلا به مشکلات روده بزرگ, معده و سرطان گردن رحم را کاهش می دهد. در واقع فولات, از جهش هیا صورت گرفته درون DNA که عامل سرطانی می باشند, پیشگیری می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خاصیت زیاد کلم بروکلی

فواید کلم بروکلی در حفظ سلامتی استخوان ها

فقر ویتامین K در بدن, خطر شکستگی استخوان ها را افزایش می دهد. یک فنجان کلم بروکلی خرد شده حاوی ۹۲ میکروگرم ویتامین K می باشد که بیش از ۱۰۰ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را برای بدن فراهم می کند. مصرف مقدار کافی ویتامین K روزانه, موجب بهبود سلامتی استخوان ها می شود که این مسئله ناشی از جذب کلسیم بیشتر و کاهش دفع کلسیم از ادرار, است. به علاوه یک فنجان از این سبزی حاوی ۴۳ میلی گرم کلسیم است. بنابراین یکی از مهمترین خواص کلم بروکلی, حفظ سلامتی استخوان ها می باشد.

فواید کلم بروکلی در بهبود هضم غذا و سم زدایی طبیعی بدن

مصرف غذاهای حاوی فیبر طبیعی مانند کلم بروکلی, از یبوست جلوگیری و موجب حفظ سلامتی دستگاه گوارش و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود. فیبر یکی از مواد ضروری جهت دفع روزانه سموم از طریق صفرا و مدفوع است. اخیرا مطالعات زیادی نشان داده است این ماده مغذی تاثیر مفیدی در بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش التهابات دارد.

حفاظت از بدن در برابر بیماری های مزمن با کلم بروکلی

از مزایای فیبر بالای کلم بروکلی می توان به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی, سکته مغزی, فشار خون, دیابت, چاقی و برخی از بیماری های دستگاه گوارش اشاره کرد. در واقع افزایش مصرف مواد غذایی حاوی فیبر, سطح فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد و موجب بهبود حساسیت به انسولین می شود.

خاصیت ضد التهابی کلم بروکلی

مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که کلم بروکلی خاصیت آنتی اکسیدانی قوی و ضد التهابی دارد، ویتامین ها و آنتی اکسیدان های موجود در بروکلی  همچون ویتامین C، منیزیم، پتاسیم، سولفورفان، کامپرلو و … در تسکین التهاب بسیار مفید می باشند.

مزایای کلم بروکلی

مصرف بروکلی برای بهبود عملکرد جنسی

مصرف این نوع سبزیجات موجب افزایش گردش خون به اندام های بدن می شود و به بهبود عملکرد جنسی کمک خواهد کرد، همچنین اسید فولیک و ویتامین C در بروکلی باروری را بهبود بخشیده و تعداد اسپرم ها را افزایش می دهد.

بروکلی برای کنترل دیابت

برخی مطالعات علمی انجام گرفته در سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که کلم بروکلی می تواند مقاومت انسولین در بیماران دیابتی نوع ۲ را بهبود ببخشد.

خاصیت بروکلی برای محافظت از چشم

بتاکاروتن، ویتامین A، زآگزانتین، فسفر و دیگر ویتامین ها همچون ویتامین گروه B، ویتامین C، ویتامین E برای سلامت چشم بسیار اهمیت دارند و می توانند از چشم در برابر بیماری های چشم مانند تباهی لکه زرد که از شایع ترین علت کوری در افراد مسن می باشد و نیز آب مروارید محافظت نماید، همچنین موجب ترمیمی آسیب های ناشی از تشعشات خواهند شد.

مزایای بروکلی برای درمان کم خونی

کمبود پروتئین ها و به خصوص کمبود آهن نقش زیادی در کم خونی در بدن دارد. حال کلم بروکلی سرشار از این مواد مغذی می باشد و در نتیجه برای درمان کم خونی (آنمی) بسیار موثر می باشد.

همچنین مس که یک ماده معدنی مهم بدن است به همراه آهن در ساخت گلبول های قرمز بدن نقش دارند، در بروکلی وجود دارد و از این رو مصرف بروکلی می تواند کمک زیادی به درمان کم خونی نماید.

فواید کلم بروکلی برای زنان

مزایای کلم بروکلی برای پوست و مو

یکی از موثرترین خواص کلم بروکلی, حفظ جوانی است. در واقع آنتی اکسیدان ویتامین C, در صورتی که از مواد طبیعی مانند کلم بروکلی دریافت شود, به مقابله با آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید و آلودگی و چین و چروک کمک می کند و به طور کلی موجب بهبود بافت پوست می شود. به علاوه سیستم حمایت کننده ی اصلی پوست در بدن, کلاژن می باشد که ویتامین C نقش اصلی در تشکیل آن دارد. همچنین ویتامین A و ویتامین E از مواد ضروری جهت حفظ سلامتی پوست می باشند که هر دوی آن ها در کلم بروکلی یافت می شوند.

مواد مغذی مفید کلم بروکلی همچون ویتامین A و ویتامین C نقش مهمی در حفظ سلامت موها دارند و موجب می شوند که موهای ضخیم، سالم و براقی داشته باشید، ضمن اینکه این ویتامین ها با تنظیم تولید چربی بر روی پوست سر به مرطوب شدن موها کمک کرده و در نتیجه از خشک شدن مو جلوگیری می شود.

مهمترین خاصیت کلم بروکلی برای لاغری

خواص کلم بروکلی

از ان جایی که کلم بروکلی یکی از منابع عالی فیبر به شمار می آید, به طور موثر می تواند در کاهش وزن کمک کند. این سبزی کم کالری, حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ضروری بدن می باشد. از این رو یک سبزی مفید در رژیم غذایی لاغری به شمار می رود و مصرف روزانه دوز مناسب از آن می تواند علاوه بر کاهش وزن, مواد ضروری بدن را تامین کند.

فواید شگفت انگیز کلم بروکلی برای زنان باردار

کلم بروکلی و بارداری

از آن جایی که کلم بروکلی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی بسیار مفیدی برای بدن می باشد, یکی از سبزیجات سالم برای بارداری به شمار می آید. برخی از خواص کلم بروکلی برای زنان باردار به شرح زیر می باشد.

  • جلوگیری از کم خونی
  • تقویت استخوان ها
  • تضمین کننده یک بارداری سالم
  • محافظت از پوست در برابر اشعه UV
  • افزایش ایمنی بدن
  • تضمین کننده سلامتی چشم
  • جلوگیری از خطر ابتلا به سرطان ها
  • تنظیم قند خون
  • جلوگیری از یبوست

با وجود تمام فواید کلم بروکلی برای زنان باردار, توصیه می شود از این سبزی بیش از حد استفاده نشود, چرا که برخی از افراد به آن آلرژی دارند.

ارزش غذایی کلم بروکلی

خواص کلم بروکلی

یک فنجان کلم بروکلی خام, به میزان ۳۱ کالری برای بدن فراهم می کند که این مقدار از این سبزی شامل ۰ گرم چربی, ۲ گرم قند, ۲ گرم فیبر و ۳ گرم پروتیئن است. به علاوه این مقدار کلم بروکلی, بیش از ۱۰۰ درصد نیاز روزانه به ویتامین C و ویتامین K را برای بدن تامین کرده و همچنین منبع خوبی از ویتامین A, فولات و پتاسیم می باشد.

با توجه به مطالب بیان شده, کلم بروکلی یکی از سالم ترین سبزیجات به شمار می رود و خواص کلم بروکلی موجب حفظ سلامتی عمومی بدن می شود. بنابراین به افراد توصیه می شود این سبزی را در رژیم غذایی خود جای دهند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *