دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

با این روش ها استرس را به انرژی مثبت تبدیل کنید

  • مرضیه نوروزیان
  • ۱۵ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

کارن دوبر و مارلینا دیویدسون در سال ۲۰۱۲ طی تحقیقاتی متوجه شدند که صحبت کردن در جمع یکی از بزرگ ترین ترس های ما می باشد. برای غلبه بر این گونه استرس ها و تبدیل آن ها به ویژگی مثبت همراه ما باشید. 

در زندگی گاهی موقعیت های مناسبی در زندگی به وجود می آید اما متاسفانه استرس و شرایط نامساعد عصبی مانع از بهترین عملکرد شما در زندگی می شود. با استرس زیاد ضربان قلب بسیار شدید و دچار تعریق، سرگیجه و نفس های کوتاه می گردید. با تمرکز کردن می توانید از این انرژی عصبی بهره مند شوید و آن را به تمرکز مثبت تبدیل کنید. 

تمرکز کردن

تمرکز در واقع یک تکنیک تجسم قدیمی است که در آیکیدو(هنر دفاع رزمی ژاپنی به معنی «هماهنگی روحی») رونق دارد. این تکنیک به شما کمک می کند که بر روی کار خود متمرکز شوید. ضمن اینکه سبب می گردد در حالت پایدار و استوار حفظ گردید.

در این تکنیک شما به کمک مفهوم ki(به معنای روح، انرژی طبیعی بدن و نیروی درونی است) واکنش های بدن را زیر نظر می گیرید. یعنی تمام انرژی فیزیکی و روانی از جریان انرژی اطراف بدن تامین می شود. در زمان عصبانیت این انرژی از بین می رود. تمرکز انرژی منفی را به یک انرژی مثبت سوق می دهد.

چه مواقعی تمرکز سودمند است؟

گاهی برای یک سخنرانی عالی، انجام یک کار دقیق، ارائه یک مهارت، مصاحبه شغلی، نواختن موسیقی و … نیاز به تمرکز بالا دارید. گاهی نیز نیاز به جمع کردن افکار خود دارید. بنابراین بهتر است نحوه تمرکز کردن را یاد گرفته باشید.

برای تمرکز کردن چه کنیم؟

برای تمرکز باید سه مرحله پی در پی را طی کنید.

مرحله اول: بر روی تنفس خود متمرکز شوید

از دیافراگم خود استفاده کنید و ریه خود را از هوا پر کنید. اگر با تنفس عمیق آشنا نیستید، زمانی را صرف یادگیری آن کنید. برای یادگیری آن یک جای محکم و راحت را انتخاب کنید. دست خود را بر روی شکم بگذارید. با بینی هوا وارد ریه کنید. این هوای ورودی باید دست شما را به طرف بالا هدایت کند. آن گاه به آرامی هوا را خارج سازید. در حین پر کردن ریه فقط شکم حرکت دارد(شانه و سینه حرکت نمی کنند).

با این کار استرس از بدن شما دور می شود. برای پیدا کردن احساس تنش به نفس کشیدن عمیق و آرام ادامه دهید. برای این کار از انگشت پا آغاز کنید. آرام آرام به سمت بالای بدن حرکت نمایید. در حین تنفس عمیق بر روی عضلات خود متمرکز شوید. عضلات ناراحت و پرتنش را منقبض و رها سازید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مرحله دوم: مرکز بدن را بیابید

مرکز گرانش بدن خود را بیابید. این مرکز حدود ۵ سانتی متر پایین ناف می باشد. بر روی این قسمت متمرکز شوید. در زمان استرس بر روی این قسمت متمرکز شوید و پایداری و ثبات را احساس کنید.

مرحله سوم: جهت انرژی را تغییر دهید

تصور کنید تمام انرژی به مرکز بدن جریان می یابد. این انرژی را مانند یک توپ درخشان در نظر بگیرید. تمام انرژی را در یک بالن گذاشته اید و ناگاه آن را رها می کنید.

در دم بگویید: من اجازه می دهم و در بازدم بگویید: برود. آن را در ذهن خود به فاصله ای دور هدایت کنید. برای جلوگیری از تنش بگویید کار من عالی است یا این کار مال من است.

تمرین داشته باشید

تمام این سه مرحله را با تمرین یاد می گیرید. برای تمرین مکان های پراسترس را انتخاب و آن گاه بدن خود را در این شرایط آرام کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *