دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی مصرف انواع فلفل در بارداری

  • فاطمه میرزایی
  • ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

فلفل ها انواع مختلفی دارند و از آنجا که خواص زیادی داشته، بنابراین مصرف آن به مقدار کم و متعادل در رژیم غذایی خانم های باردار ضرر نداشته، بلکه می تواند مفید واقع شود؛ مصرف انواع فلفل در بارداری ، عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشیده و از بروز نفخ و تولید گاز در روده ها در زنان حامله جلوگیری می کند.

بسیاری از مادران باردار در طی دوران حاملگی خود هوس خوردن غذاهای تند را دارند، بنابراین به خوردن فلفل و غذاهای تند روی می آورند، در صورتی که استفاده از مواد غذایی تند حاوی فلفل می تواند برای مادر و جنین بسیار خطرناک و مشکل آفرین باشد. از این رو در ادامه به بررسی مصرف انواع فلفل در دوران حاملگی پرداخته ایم که می تواند مفید باشد.

مصرف فلفل در بارداری

فلفل خواص زیادی دارد، انواع فلفل ها سرشار از آنتی اکسیدان بوده که خاصیت ضد سرطانی دارند؛ مقدار آنتی اکسیدان، در نوع تند آن بیشتر از فلفل شیرین وجود دارد. ممکن است برخی از افراد به فلفل تند حساسیت داشته باشند، بنابراین توصیه می شود که از انواع فلفل های شیرین و دلمه ای در رنگ های متنوع استفاده نمایند. در این بخش قصد داریم به معرفی برخی از فواید و مضرات خوردن انواع فلفل در دوران حاملگی بپردازیم. برای آگاهی از این موارد پیشنهاد می کنیم مطلب ما را تا پایان مطالعه نمایید.

فواید خوردن فلفل در دوران حاملگی

بدن خانم های باردار در طی دوران حاملگی دستخوش تغییرات زیادی می شود، گاهی برخی از این تغییرات خطرناک بوده و منجر به ابتلا به برخی از بیماری های خطرناک از جمله سرطان می شود؛ فلفل دارای یک نوع آنتی اکسیدان به نام کاروتنوئید بوده که وجود آن، مانع از آسیب دیدن DNA مادران باردار شده و نیز از ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

مصرف فلفل در دوران بارداری

از آنجا که حاملگی، عملکرد دستگاه گوارش را با مشکل روبه رو می کند، پس با خوردن فلفل در حاملگی، تا حدودی عملکرد دستگاه گوارش بهبود یافته و مشکلاتی مانند نفخ، تولید گاز در روده و نیز گرفتگی عضلات خانم های حامله رفع خواهد شد.

در ادامه مطلب مصرف فلفل در دوران حاملگی باید خاطر نشان کرد که فلفل سرشار از ویتامین C است، در نتیجه مصرف آن، ایمنی بدن را بالا برده و در درمان سرماخوردگی و سرفه مفید می باشد.

  •  آرون گروپس

اضطراب و افسردگی از جمله بیماری های شایع زنان به خصوص در دوران حاملگی می باشد؛ حال مصرف برخی از مواد غذایی مانند فلفل می تواند تاثیر مثبتی در درمان و یا کاهش افسردگی در بارداری و اضطراب دوران حاملگی داشته باشد.

فلفل سرشار از فولات است و از آنجا که بدن مادران در طول دوران حاملی، نیاز فراوانی به مصرف فولات و یا اسید فولیک دارد، بنابراین خوردن فلفل می تواند این نیاز خانم های حاملهرا تأمین نماید.

فشار خون بالا یکی دیگر از بیماری های شایع است که بسیاری از زنان باردار به آن دچار می شوند؛ فلفل، غنی از پتاسیم بوده و مصرف آن می تواند فشار خون بالا را در خانم ها کنترل کرده و از ابتلا به بیماری پره اکلامپسی پیشگیری نماید.

فواید فلفل برای بارداری

در مورد مصرف انواع فلفل دلمه ای در دوران حاملگی باید ذکر شود که خوردن آن در حاملگی، ضرر چندانی ندارد و مصرف نوع قرمز آن، به دلیل غنی بودن از ویتامین A و بتاکاروتن به منظور تکامل استخوان، چشم و نیز برخی اندام های دیگر مفید می باشد. همچنین همانطور که قبلا اشاره کردیم نوع فلفل دلمه قرمز سرشار از ویتامین C است که برای سلامتی خانم ها در دوران حاملگی بسیار مفید می باشد.

فلفل در بارداری

مصرف انواع فلفل در دوران حاملگی در کنار مزایایی که می تواند داشته باشد، مضراتی نیز دارد، از جمله اینکه مصرف فلفل و ادویه در خانم های حامله می تواند منجر به بروز بیماری های گوارشی شده و همینطور مادرانی که معده ضعیفی دارند، باید از مصرف غذاهایی از این نوع پرهیز نمایند. ضمن اینکه خوردن فلفل و غذاهای حاوی آن توسط زنان حامله که به این ماده غذایی آلرژی دارند، مضر بوده و باید حتما از مصرف آن خودداری نمایند.

عوارض خوردن غذا های تند در بارداری

تغییرات هورمونی

از جمله عوارض خوردن غذا های پر ادویه و تند در دوران حاملگی؛ تغییرات هورمونی می باشد که که می تواند ماهیچه های شکم را تحت تاثیر قرار دهد، بنابراین در دوران بارداری این عضلات که موادغذایی را از لوله معده به سمت شکم انتقال می دهد و ماهیچه هایی که به هضم غذا کمک می کنند، ضعیف خواهند شد.

رفلاکس اسید

در اثر رفلاکس اسید به هنگام انتقال غذا از معده به روده، احاس سوزش خواهید کرد. حال در هنگام بارداری؛ ترشح هورمون پروژسترون موجب شل شدن عضلات و رگ های بدن می شود. همچنین هورمون با شل کردن دریچه مستقر در مری، اسید بیشتری را در معده به وجود خواهد آورد و اسید تولید شده به داخل روده می رود، بنابراین خوردن غذا های تند در دوران بارداری رفلاکس اسید را افزایش دهد و در ماه های آخر بارداری و با بزرگتر شدن جنین و شکم مادر، اسید بیشتر تحت فشار قرار می گیرد و موجب سوزش معده خواهد شد.

فلفل برای زن باردار

تهوع صبحگاهی

این مشکل در ماه های اول بارداری بسیار شایع است و تغیرات هورمونی موجب تهوع یا حتی دل درد خواهد شد، حال مصرف برخی طعم های خاص این مشکل را تشدید کرده و نیز خوردن غذا های پر ادویه و تند می تواند تهوع صبحگاهی را افزایش دهد.

بنابراین در صورتی که به مصرف غذا های مکزیکی و تایلندی علاقمند هستید و در عین حال دچار تهوع صبحگاهی می باشید، باید حتما مصرف این غذا ها را کمتر کرده یا متوقف کنید.

سوزش معده

سوزش معده از جمله مشکلات گوارشی است که در دوران بارداری بیشتر از مواقع عادی اتفاق می افتد، حال مصرف غذا های پر ادویه و تند می تواند سوزش معده و نیز بازگشت اسید را به خصوص در ماه های آخر حاملگی تشدید نماید.

حال در صورت خوردن غذا های پُرادویه به منظور کاهش و یا جلوگیری از سوزش معده می توانید یک لیوان شیر نوش جان کنید، قدیمی ها معتقد بودن خوردن غذا های پر ادویه در بارداری می تواند منجر به زایمان زودرس شود و یا اینکه اعتقاد داشتند مصرف غذا های پر ادویه و تند موجب سقط جنین یا حتی معلولیت مادرزادی جنین خواهد شد.

فلفل در حاملگی

در پایان تاکید می کنیم که خانم های باردار به منظور داشتن دوران حاملگی سالم و نیز حفظ سلامت خود و جنین، لازم است که در رابطه با رژیم غذایی خود، حتما با یک پزشک و یا متخصص زنان و زایمان مشورت نمایند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *