دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

بررسی علل, علایم و درمان قارچ پوستی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

یکی از بیماری های رایج پوست, قارچ پوستی می باشد. این قارچ ها به طور طبیعی بر روی پوست زندگی می کنند اما در صورتی که به داخل پوست نفوذ کنند, سبب عفونت قارچی می شود. درمان قارچ پوستی به سادگی صورت می گیرد.

عفونت های قارچی پوست, کاندیدیاز پوستی نامیده می شود و ناشی از قارچ شبه مخمری به نام کاندیدا است. این بیماری زمانی رخ می دهد که قارچ به سرعت بر روی پوست رشد کند و سبب پوسته پوسته شدن پوست, قرمزی پوست و ایجاد جوش های خارش دار شود. در این مطلب با علل و علایم و درمان قارچ پوستی آشنا می شویم.

علل قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی

قارچ پوستی جزء بیماری های غیر مسری به شمار می رود. این عفونت ممکن است هر ناحیه از پوست بدن را درگیر کند اما احتمال عفونی شدن پوست نواحی گرم و مرطوب مانند زیر بغل و کشاله ران, زیر شکم و سینه زیادتر از سایر نواحی پوست است. این عفونت اغلب در میان افرادی که چاق هستند و یا دیابت دارند, شایع تر است. همچنین افرادی که از آنتی بیوتیک ها و استروئیدها استفاده می کنند, در خطر ابتلا به قارچ پوستی می باشند چرا که رشد قارچ ها در این افراد بسیار شایع است.

به طور طبیعی, قارچ ها بر روی پوست زندگی می کنند اما هر مشکل و یا بریدگی پوستی, ممکن است به این قارچ ها اجازه دهد که به داخل نفوذ کرده و سبب بیماری قارچ پوستی شوند. بسیاری از عفونت های قارچی سطحی هستند و به راحتی درمان می شوند. با این حال بارداری و قرص جلوگیری از بارداری, قاعدگی و دیابت می توانند در بروز عفونت های قارچی نقش موثری داشته باشند. به علاوه این عفونت در زنان پس از یائسگی شایع تر است.

عفونت قارچی می تواند موجب جوش های پوستی در ناحیه تناسلی نوزادان و عفونت های ناخن شود. برفک دهانی یکی از عفونت های قارچی به شمار می آید که در دهان افراد ایجاد می شود و خطر ابتلا به آن با افزایش سن, افزایش می یابد. همچنین عفونت قارچی واژن در زنان شایع است و سبب خارش و سوزش و افزایش ترشحات در آنان می شود.

علایم قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی

  •  آرون گروپس

قارچ پوستی نشانه ها و علایم زیادی دارد. برخی از علایم این بیماری بر روی پوست عبارت است از:

  • جوش
  • ایجاد تاول های پوستی که مایع روشنی از آن خارج می شود.
  • برجستگی های پوستی جوش مانند
  • خارش و یا سوزش پوست

برخی از علائم و نشانه های عفونت قارچی در ناخن عبارت است از:

  • تورم ناخن
  • درد ناخن
  • چرک کردن ناخن
  • سفید و یا زرد شدن ناخن که سبب افتادن ناخن می شود.

برخی از نشانه های عفونت قارچی دهان عبارت است از:

  • ایجاد تکه های سفید رنگ بر روی زبان و داخل گونه ها در دهان
  • احساس درد در داخل دهان

همچنین علائم و نشانه های عفونت قارچی واژن در زنان عبارت است از:

  • خارج شدن ترشحات سفید و یا زرد رنگ از واژن
  • خارش
  • قرمزی ناحیه ی خارجی واژن
  • سوزش

بهبود قارچ پوستی با روش های طبیعی

درمان قارچ پوستی

درمان قارچ پوستی بستگی به نوع قارچی دارد که ناحیه خاصی از پوست را عفونی کرده است. بسیاری از عفونت های قارچی پوست با کرم ها یا شیاف های واژینال, لوسیون ها, قرص یا کپسول های دارویی قابل درمان هستند. در عفونت قارچی واژن, ممکن است شیاف هایی جهت رفع عفونت توسط پزشک تجویز شود. عفونت های قارچی دهان, به وسیله ی دهان شویه و یا قرص های مکیدنی که در دهان حل می شوند, قابل درمان است. داروهایی که برای درمان قارچ پوستی تجویز می شوند, دو دسته اصلی می باشند.

  • داروهای آزول : این داروها ضد قارچ هستند و تولید ارگوسترول ( ماده بسیار مهم در دیواره سلولی قارچ ها) را مسدود می کنند. بدون ارگوسترول، دیواره سلولی قارچ نشت می کند و قارچ می میرند. خوشبختانه این داروها به سلول های انسان صدمه ایی وارد نمی کنند.
  • داروهای Polyene : داروهای ضد قارچ Polyene شامل نیستاتین و آمفوتریسین B می باشد. نیستاتین برای درمان برفک دهانی و عفونت کاندیدیاز سطحی استفاده می شود. این در حالی است که آمفوتریسین B برای درمان عفونت های قارچی سیستمیک جدی تر تجویز می شود.این داروهای ضد قارچ, با اتصال به دیواره سلولی قارچ, تولید ارگوسترول را از کار می اندازد و موجب نشت دیواره سلولی قارچ شده و در نتیجه قارچ را از بین می برد.

قارچ پوستی

مراقبت های ویژه جهت جلوگیری از قارچ پوستی

  • رطوبت مداوم موجب رشد قارچ ها می شود. به همین دلیل توصیه می شود پوست را عاری از رطوب مداوم نگه دارید.
  • پس از هر فعالیت جسمی که باعث تولید عرق شده و نواحی خاصی از بدن را خشک کرده و خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهند, به طور کامل حمام کنید.
  • در نوزادان, پس از هر بار تعویض پوشک, ناحیه تناسلی آن ها را به طور کامل خشک کنید.
  • استفاده از لباس های زیر نخی در زنان, خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن را کاهش می دهد.
  • به زنان توصیه می شود به منظور حفظ تعادل قارچ ها و یا باکتری ها موجود در واژن, مقدار مناسبی ماست مصرف کنند. 

درمان قارچ پوستی

روش های خانگی جهت درمان قارچ بر روی دست، پاها و ران

راهکارهای طبیعی و خانگی زیادی جهت از بین بردن قارچ پوستی وجود دارد که در ادامه شما را با چند روش مفید و موثر آشنا خواهیم کرد:

ماست

به منظور رفع قارچ پوستی می توانید از ماست کمک بگیرید، بنابراین یک تکه پنبه را به ماست آغشته نمایید سپس بر روی نواحی آسیب دیده قرار دهید و پس از زمان نیم ساعت آن را با گرم بشویید و در نهایت پوست تان را خشک نمایید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه از این روش روزی دو بار استفاده نمایید تا عفونت کاملا از بین برود.

روش های از بین بردن قارچ پوستی

سیر

یکی دیگر از روش های رفع قارچ پوستی سیر می باشد از این رو، دو حبه سیر را خرد نمایید سپس به آن چند قطره روغن زیتون بیافزایید حالا خمیر به دست آمده را بر روی نواحی مورد نظر تان قرار داده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند سپس به آرامی شسته و خشک نمایید، از این روش دو بار در روز استفاده نمایید.

روش های خانگی جهت رفع قارچ پوستی

روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل جهت از بین بردن قارچ های پوستی گزینه بسیار مناسبی است می توانید این روغن را بر روی نواحی آسیب دیده بمالید، همچنین می توانید مخلوط روغن نارگیل و دارچین را به نسبت یک به یک تهیه نمایید و بر روی منطقه آلوده قرار دهید، به منظور ناپدید شدن عفونت می توانید روزی دو بار از این روش استفاده نمایید.

چای

داخل آب گرم می توانید چند کیسه چای به مدت ده دقیقه خیس نمایید سپس اجازه دهید به مدت نیم ساعت داخل یخچال بماند حالا کیسه های چای را بر روی نواحی آلوده اعمال نمایید، برای رسیدن به بهترین نتیجه این روش را سه بار در روز انجام دهید.

روش های خانگی جهت درمان قارچ پوستی

پودر شیرین بیان

می توانید جهت بهبود قارچ پوستی از پودر شیرین بیان کمک بگیرید، دو قاشق چای خوری آب گرم را با چهار قاشق چای خوری پودر شیرین بیان با هم مخلوط نمایید سپس خمیر حاصل از آن را بر روی نواحی مورد نظرتان اعمال نمایید.

بهبود قارچ پوستی با روش های طبیعی

آلوئه ورا

از دیگر راهکارهای طبیعی و موثر جهت رفع قارچ پوستی استفاده از آلوئه ورا است می توانید ژل آلوئه ورا تازه را با روغن کنجد به نسبت یک به یک مخلوط نمایید سپس بر روی منطقه آلوده قرار دهید همچنین می توانید به صورت منظم آب آلوئه ورا مصرف نمایید.

 بهبود قارچ پوستی با روش های طبیعی

با توجه به مطالب بیان شده, درمان قارچ پوستی, به سادگی صورت می گیرد. اما به منظور جلوگیری از ابتلا به این عفونت, رعایت نکات بیان شده, الزامی می باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بیماری ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *