دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونه برای کودک خود سنگ تمام بگذاریم؟

  • یلدا محمدی
  • ۸ آذر ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از حقوقی که کودک بر گردن پدر و مادر خود دارد این است که نیازهایش برآورده شود و برآورده کردن نیازهای اساسی هر کودک جزو وظایف ذاتی هر پدر و مادری است.

امروزه با توجه به گسترش نیازها و مشغله‌های والدین مراکز تخصصی با توجه به ابعاد و جنبه‌های مختلف یک کودک تاسیس و راه اندازی شده است. مراکزی همچون مهد کودک، آرایشگاه کودک، خانه بازی کودکان، مراکز تفریحی و …. در جای جای شهرها دیده می‌شود که هر کدام به صورت تخصصی نیازهای کودکان را برآورده می کنند.

خلاقیت کودک

آنچه مسلم است این است که سپردن کودک بدون انجام تحقیقات کافی و صرفا به جهت برخورد با هر کدام از این مراکز کاری صددرصد اشتباه است و ممکن است موجب ندامت و پشیمانی شود. پس بر هر پدر و مادری واجب است قبل از این که فرزند خود را به هر کدام از این مراکز بسپارد، در مورد سلامت و خوب بودن آن‌ها تحقیق کند.

از این رو سایت دنیای کودکان با توجه به اهمیت این موضوع، آرشیوی جامع و کاربردی از تمامی مشاغلی که برای برآورده کردن نیازهای کودکان مشغول به فعالیت هستند، راه اندازی شده است. بنابراین والدین با مراجعه به سایت دنیای کودکان به راحتی می‌توانند با جستجو در بانک مشاغل سایت، یک آرایشگاه کودک خوب، یک مهد کودک خوب، یک خانه بازی خوب و یا یک مرکز تفریحی یا آموزشی خوب را با توجه به شرایط خود انتخاب کنند.

پیدا کردن مهد کودک مناسب برای کودک

یکی از مهمترین مکان‌هایی که بسیاری از کودکان امروزی اوقات زیادی را در روز در آنجا سپری می‌کنند مهدهای کودک هستند. با توجه به تغییر سبک زندگی امروزی و شاغل بودن بسیاری از مادرها در بیرون از منزل، موجب شده است تا سپردن کودک به یک مهد مناسب و با کیفیت یکی از دغدغه‌های اصلی این خانواده‌ها باشد. در چنین خانواده‌هایی مادر بیشتر روز را در بیرون از منزل است و دیگر وقتی برای تربیت و مراقبت از فرزند خود را ندارد. در این شرایط اولین گزینه سپردن کودک به یک مهد است. بعد از این که والدین تصمیم به این کار گرفتند، پیدا کردن مهد کودک مناسب دغدغه‌ی بعدی آن‌ها به حساب می آید. اما در بین این همه مهد کودکی که در سطح شهر، در حال فعالیت هستند کدام یک بهتر است؟! این سؤالی است که در چنین شرایطی، پدر و مادرها معمولاً با آن روبرو می شوند.

با توجه به این مسئله که نحوه برخورد و رفتار مربی‌های مهد و محیط مهد کودک می تواند تاثیر بسیار زیادی در  رشد شخصیتی کودک داشته باشد، می بایست تمام تلاشتان را بکنید تا مهد کودکی در خور شان و شخصیت کودکتان پیدا کنید و از فرستادن کودک خود به هر مهد کودک بی نام و نشانی که هیچ گونه نظم و برنامه ای برای تربیت و مراقبت از فرزند شما ندارند خودداری کنید. چرا که امکان دارد لطمات روحی به فرزند شما وارد شود و شخصیت کودک شما در جهت معکوس رشد کند.

قبل از انجام هر کاری برای انتخاب کردن یک مهد کودک خوب، می بایست لیست کاملی از مهد کودک‌های شهر و محله محل سکونت خود در اختیار داشته باشید تا بتوانید با تحقیق در مورد آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. بدین منظور، سایت دنیای کودکان مشاغل مرتبط با کودکان آرشیو جامعی از مهد کودک های کشور را گردآوری کرده است. بنابراین اگر شما هم جزو والدینی هستید که به دنبال یکدیگر مهد کودک خوب هستید؛ با مراجعه به سایت دنیای کودکان با توجه به معیارهای یک مهد کودک خوب، حتما نیاز شما برطرف خواهد شد.

تربیت کودکان

اما معیار و ویژگی یک مهد کودک خوب چیست؟! یک مهد کودک خوب و مورد اطمینان باید یک سری ویژگی‌هایی داشته باشد تا با توجه به آن‌ها از سایر مهدهای دیگر متمایز شود. داشتن مجوز رسمی از سازمان بهزیستی، ویژگی های محیطی مهد، متناسب بودن تعداد مربیان با توجه به تعداد کودکان، مجهز بودن مهد کودک به تجهیزات سرمایشی-گرمایشی، نظافت سرویس های بهداشتی، تجهیز مهد کودک به وسایل آموزشی و بازی، جدا بودن کودکان در رده‌های سنی مختلف از یکدیگر، برنامه غذایی و تغذیه کودکان، داشتن  مدارک معتبر مربی در زمینه روانشناسی و نگهداری کودک، میزان فعالیت‌های جمعی و اردوهای مناسب با سن و روحیه کودکان و …  از جمله فاکتورهای مهمی هستند که بایدبه آن ها دقت شود تا بتوان با خیال راحت کودک خود را به مهد سپرد.

حال با توجه به این نکته که پیدا کردن چنین مهدی که ویژگی های مهم و اساسی را دارا باشد کار سخت و زمان بری است، لیست کاملی از مهدهای کودک که دارای این ویژگی های مهم هستند در سایت دنیای کودکان جمع آوری شده است. در این لیست علاوه بر اطلاعات کلی مهدکودک همچون نام مهد کودک، آدرس مهد کودک و شماره تلفن آن، تجربیاتی که دیگر والدین از استفاده از آن به دست آورده اند به اشتراک گذاشته شده است یعنی نظر خودشان را در مورد مرکز مورد استفاده ثبت کرده اند تا والدین دیگر از این تجربه؛ استفاده لازم را داشته باشند.

علاوه بر مهد کودک، آرایشگاه کودک نیز از جمله مراکز تخصصی کودک است که به دلیل وقت کمتری که کودک در آن سپری می کند در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اکثریت قریب به اتفاق کودکان، از آرایشگاه‌ها می‌ترسند. خوشبختانه آرایشگاه‌های تخصصی کودک با فراهم کردن فضایی شاد و سرگرم کننده می‌توانند کوتاه کردن مو را برای کودکان به کاری لذت بخش تبدیل کنند. در سایت دنیای کودکان علاوه بر لیست مهد کودک‌های خوب کشور لیست جامع و کاملی از آرایشگاه‌های کودک نیز طبقه بندی شده است تا خیال شما پدر و مادر گرامی را از این بابت راحت نماید. شما والدین عزیز می توانید به راحتی با یک جستجوی ساده بهترین آرایشگاه کودک تهران یا شهرستان را پیدا نمایید.

سایت دنیای کودکان از تمامی مشاغل و مراکز معتبر سطح کشور که خدماتی را در زمینه کودک و نوجوان عرضه می‌کند اعم از مهد کودک‌ها، آرایشگاه‌ها، آتلیه‌های عکس کودک، خانه‌های بازی کودک، استخر کودک و…  دعوت به عمل می‌آورد تا به منظور تکمیل آرشیو و بانک اطلاعاتی ما و همچنین بهتر دیده شدن خودشان، اطلاعات خود را برای ثبت در سایت دنیای کودکان ارسال نمایند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *