دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

مزایا و خواص سرکه سیب و خاصیت های اعجاب انگیز آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سرکه سیب یکی از شناخته شده ترین سرکه ها به شمار می آید. دانش عصر حاضر فواید بی شماری برای این سرکه گزارش داده است. یکی از مهمترین خواص سرکه سیب کاهش قند خون می باشد.

سرکه یکی از قدیمی ترین مواد غذایی پرکاربرد در خانه می باشد و یکی از سالم ترین سرکه ها, سرکه سیب است. بررسی های زیادی ثابت کرده است سرکه سیب فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در این مطلب با مزایای اعجاب انگیز و فواید سرکه سیب آشنا می شویم.

خواص سرکه سیب

خواص سرکه سیب بر سلامت بدن

از مهمترین فواید سرکه سیب می توان به کاهش وزن, کاهش سطح قند خون و بهبود بیماری دیابت اشاره کرد. همچنین از این ماده در تسکین درد گلو استفاده می شود و گرفتگی بینی را رفع می کند. به علاوه مصرف شربت این سرکه, گرفتگی های پا در شب را کاهش می دهد. در این قسمت به برخی از خواص اثبات شده ی سرکه سیب می پردازیم.

۱- سرکه سیب حاوی سطح بالایی از اسید استیک می باشد که دارای اثرات بیولوژیکی قوی می باشد.

یک قاشق سرکه سیب, ۳ کالری برای بدن فراهم می کند که مقدار بسیار ناچیزی است. اگرچه سرکه سیب سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی نمی باشد, با این حال دارای مقدار کمی پتاسیم است. به علاوه سرکه های سیب با کیفیت, دارای مقادیری از اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها می باشند. در واقع سرکه سیب از تخمیر قند سیب درست شده است و قند سیب را به اسید استیک که یک عنصر فعال در سرکه می باشد, تبدیل کرده است.

بررسی خواص سرکه سیب

۲- اسید استیک موجود در سرکه سیب, خاصیت ضد میکروبی قوی دارد و می تواند برخی از باکتری ها را از بین ببرد.

سرکه می تواند عوامل بیماری زا مانند برخی از باکتری ها را از بین ببرد. یکی از قدیمی ترین خواص سرکه سیب, ضدعفونی کنندگی آن است. سرکه سیب می تواند قارچ ناخن, شپش, زگیل و عفونت های گوش را درمان کند. به علاوه از سرکه سیب می توان برای نگهداری مواد غذایی استفاده کرد. در واقع اسید استیک موجود در این سرکه می تواند باکتری ها را از بین ببرد و از تکثیر آن ها جلوگیری کند. سرکه سیب یکی از ضد عفونی کننده ها و نگهدارنده های طبیعی به شمار می آید.

کاربرد عجیب سرکه سیب

  •  آرون گروپس

۳- سرکه سیب, سطح قند خون در بدن را کاهش می دهد.

یکی از مهمترین خواص سرکه سیب, کاهش قند خون است که این مسئله می تواند برای افرادی که از دیابت رنج می برند, مفید باشد. تاکنون بررسی های زیادی نشان داده است که سرکه سیب, اثرات مثبتی در درمان دیابت نوع ۲ دارد. دیابت نوع دوم با علائمی مانند بالا بودن سطح قند خون, مقاومت به انسولین و یا عدم توانایی برای تولید انسولین توصیف می شود. تحقیقات نشان داده است مصرف سرکه سیب پس از وعده غذایی, حساسیت به انسولین را بهبود و به کاهش قند خون در این بیماری کمک می کند.

۴- تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن

از آن جایی که یکی از فواید سرکه سیب, کاهش قند خون و سطح انسولین می باشد, بنابراین می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. مطالعات نشان داده است مصرف سرکه سیب, باعث افزایش احساس سیری در افراد شده و به افراد کمک می کند تا کالری کمتری دریافت کنند و در نتیجه منجر به کاهش وزن می شود.

لاغری با سرکه سیب

۵- مزایا و خواص سرکه سیب برای حفظ سلامتی قلب

یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جهان بیماری های قلبی- عروقی مانند سکته قلبی می باشد. تحقیقات نشان داده است چند عامل بیولوژیکی وجود دارند که با کاهش و یا افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط هستند. همچنین این تحقیقات ثابت کرده اند که برخی از این عوامل خطرساز, با مصرف سرکه سیب بهبود می یابند. به علاوه برخی بررسی های انجام شده بر روی موش ها نشان داد که سرکه سیب سطح کلسترول و تری گلیسرید و فشار خون را در آن ها کاهش داده است. با این حال نیاز به بررسی های انسانی در این زمینه وجود دارد.

خاصیت بی نظیر سرکه سیب

۶- محافظت از بدن در برابر سرطان ها با سرکه سیب

تحقیقات زیادی خاصیت ضد سرطانی سرکه سیب را ثابت کرده است. برخی از محققان بر این باورند که سرکه سیب می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد و توده سرطانی را کوچک تر کند. به همین دلیل توصیه می شود از این ماده غذایی در رژیم غذای افراد استفاده شود.

فواید سرکه سیب بر سلامت بدن

۷- خاصیت سرکه سیب در بهبود عملکرد دستگاه گوارش

بررسی ها نشان داده است نوشیدن شربت درست شده با سرکه سیب پس از وعده غذایی, موجب بهبود عملکرد روده ها می شود. در واقع سرکه سیب از عملکرد سیستم ایمنی بدن حمایت می کند و موجب بهبود کارایی دستگاه گوارش شده و حتی در درمان یبوست نیز موثر است. به علاوه این نوشیدنی به رفع مشکلات شکمی کمک می کند و یکی از درمان های طبیعی سکسکه می باشد. سرکه سیب از ابتلا به سوء هاضمه جلوگیری می کند.

۸- فواید سرکه سیب برای پوست- مو و زیبایی

سرکه سیب به عنوان یکی از داروهای درمانی شوره سر و ریزش مو و خشکی مو به شمار می آید. از سرکه سیب به عنوان حالت دهنده طبیعی مو استفاده می شود و برای موهایی که بهم تابیده می شوند, بسیار مناسب است. به علاوه سرکه سیب خاصیت تمیز کنندگی دارد و موها را تمیز می کند.

خواص سرکه سیب

مصرف موضعی سرکه سیب بر روی پوست, موجب از بین رفتن جوش و آکنه می شود. همچنین از این سرکه می توان جهت محو نمودن کبودی های پوستی استفاده نمود. از دیگر خواص سرکه سیب برای پوست می توان به رفع لکه پوستی ناشی از افزایش سن, اشاره کرد که این مسئله موجب زیبایی و جوانی پوست می شود.

سرکه سیب و مزایای آن

۹- درمان خارش پوست با سرکه سیب

گاهی اوقات پوست بنا به دلایل مختلفی دچار خارش می شود که با کمک سرکه سیب می توانید این مشکل را برطرف نمایید فقط کافی است کمی از این سرکه را بر روی نواحی آسیب دیده بزنید تا شاهد اثرات مثبت آن شوید.

۱۰- درمان گلو درد با مصرف سرکه سیب

به منظور درمان گلو درد استفاده از سرکه سیب گزینه بسیار مناسبی است بنابراین، یک چهارم فنجان سرکه سیب را با همین مقدار آب گرم مخلوط نمایید سپس آن را قرقره نمایید، این کار میکروب هایی که باعث سرماخوردگی شده اند را از بین می برد.

فواید باور نکردنی سرکه سیب

 ۱۱- خاصیت سرکه سیب در رفع سوء هاضمه

زمانی که می دانید با خوردن غذا دچار سوء هاضمه می شوید می توانید پیش از خوردن غذا کمی سرکه سیب مصرف کنید همچنین می توانید به یک لیوان آب گرم یک قاشق عسل و یک قاشق سرکه سیب بیافزایید سپس نیم ساعت قبل از غذا محلول حاصل را بنوشید.

۱۲- جلوگیری از پوکی استخوان با سرکه سیب

سرکه سیب به دلیل اینکه به جذب کلسیم کمک زیادی می کند در نتیجه سبب جلوگیری از پوکی استخوان می شود و در واقع این ماده به عنوان یکی از بهترین مواد جهت کاهش خطر پوکی استخوان به شمار می رود.

خاصیت درمانی سرکه سیب

 ۱۳- فواید سرکه سیب در از بین بردن بوی بد بدن

همانطور می دانید سرکه سیب باعث می شود هوای حمام مطبوع شود در نتیجه قادر به از بین بردن باکتری های بد بوی بودن نیز می شود، می توانید کمی از این نوع سرکه را زیر بغل بمالید.

۱۴- سفید کننده دندان ها با سرکه سیب

از دیگر فواید شگفت انگیز سرکه سیب سفید کننده دندان ها می باشد می توانید کمی از این سرکه را بر روی دندان هایتان بمالید سپس آن را بشویید همچنین دو سوم آب و یک سوم سرکه را با آب ترکیب نمایید و محلول حاصل را به مدت یک دقیقه داخل دهان تان بچرخانید.

خاصیت بی نظیر سرکه سیب

نکته : صورت و دهان خود را حتما به خوبی بشویید.

 ۱۵- فایده سرکه سیب در درمان رگ های واریسی

سرکه سیب سبب افزایش میزان گردش خون در دیواره رگ ها می شود همچنین به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به کاهش تورم رگ ها نیز کمک زیادی می کند می توانید سرکه سیب را با نارون کوهی مخلوط کرده سپس بر روی رگ های جریان دهنده خون بمالید، پس از گذشت دو هفته شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن خواهید شد.

با توجه به مطالب بیان شده, سرکه سیب یکی از طبیعی ترین روش های درمانی بسیاری از بیماری ها به شمار می آید. با مصرف به اندازه از شربت این سرکه می توان از فواید سرکه سیب بهره مند شد، به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *