دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای کاشت بادام زمینی در باغچه منزلتان و نکاتی که باید بدانید

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

بادام زمینی از گیاهانی است که در مناطق بومی آمریکای جنوبی کشت می شود و برای کاشت بادام زمینی نیاز به وجود خاک شنی و زمان طولانی رشد می باشد. برای کاشت این گیاه باید با دقت بیشتر عمل کرد و برخی نکات را مورد توجه قرار داد.

همانطور که می دانید برای کاشتن هر نوع گیاهی باید ابتدا به خاک و بستر مناسب آن توجه داشت پرورش و کاشتن بادام زمینی در خاک رسی کاری کاملا اشتباه است و تمام زحمات شما را بی حاصل خواهد کرد. استفاده از خاک رس برای کاشت بادام زمینی موجب می شود تا غلاف این گیاه در خاک رس پنهان شود و مانع از رشد خواهد شد.

کاشت بادام زمینی در منزل

آنچه باید درباره کاشت بادام زمینی بدانید

برای پرورش بادام زمینی باید توجه داشته باشید که این گیاه باید بستری گرم داشته باشد و خاک مناسب برای کاشتن آن دارای ۱۰ درجه سانتی گراد حرارت است. این گیاه به میزان زیادی آبیاری احتیاج دارد و از زمانی که این گیاه شروع به جوانه زدن می کند باید آبیاری آن به دقت مورد توجه قرار بگیرد.

فصل مناسب برای رشد و پرورش بادام زمینی زمانی است که فصل یخبندان تمام شده باشد طول دوره ای برای رشد این گیاه ۱۳۰-۱۴۰  روز می باشد این گیاه باید در عمق ۵ متری از خاک باغچه کاشته شود و فاصله هر دانه با یکدیگر باید ۱۵-۱۸ سانتی متر باشد. و بهتر است که هر ردیف از کاشت محصول دارای ۱ متر فاصله با یکدیگر باشند.

کاشتن بادام زمینی

برای کاشت بادام زمینی در گلدان نیز باید توجه داشته باشید که در صورت انتخاب فصل کوتاه برای رشد این گیاه باید شروع کاشتن را در ۴ هفته قبل از آخرین سرما انجام دهید. هر دانه را در گلدانی که حاوی خاک ماسه ای به همراه کود است بکارید و زمانی که گیاه رشد کرد باید آن را به خاک باغچه انتقال دهید.

همچنین استفاده از خاک بسیار سخت نیز دارای مشکلاتی است که موجب می شود تا گیاه به خوبی درون خاک فرو نرود و به خوبی رشد نکند پس خاک را تا حدی نرم کنید که به گیاه صدمه نزند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

آبیاری و نگهداری:

خاک این گیاه باید حاوی مواد مغذی باشد به همین دلیل باید به کود دهی آن توجه داشته باشید ترکیب مناسب کودی برای رشد این گیاه علوفه فسفر، ازت، پتاسیم و اکسید کلسیم است که موجب غنی تر شدن بستر خاک می شود. برای اطلاع درباره میزان ترکیبی هر یک از این کودها باید از مراکز فروش آن اطلاع کسب کنید.

کاشتن دانه بادام زمینی

زهکشی برای این نوع گیاه بسیار دارای اهمیت است و به همین دلیل از خاک ماسه ای برای آن استفاده می شود تا با کاشتن بادام زمینی فضای کافی برای عبور آب و هوا در گیاه و ریشه آن وجود داشته باشد. زمانی که خاک این گیاه به طور کامل خشک شد باید آبیاری را مجدد انجام دهید و به دلیل وجود خاک ماسه ای این خاک خیلی زود خشک می شود و باید توجه کنید که به سرعت به گیاه آب ندهید.

در نگهداری و مراقبت از این گیاه باید توجه داشته باشید که علف های هرز باید از بین بروند و در صورت مشاهده آفات و مریضی ها باید از سموم مناسب برای گیاه استفاده نمایید.

شرایط محیلی مناسب پرورش بادام زمینی

در پرورش گل و گیاه برای کاشتن ارقام مختلف بادام زمینی که شامل ایستا یا بوته ای، بوته های خزنده و خزنده می باشد باید ابتدا شرایط محیطی مناسب پرورش آن را فراهم کنید که شامل موارد زیر می باشند:

  • خاک

انواع خاک های که عمل زهکشی به صورت طبیعی و به آسانی در آن ها انجام می گیرد نظیر خاک های که دارای بافت لومی شنی، سبک شنی و شنی لومی می باشد برای پرورش بادام زمینی مناسب هستند.

  • دما

گیاه بادام زمینی نیازمند آب و هوا گرم می باشد و دوستدار گرما است. دمای مناسب برای پرورش بادام زمینی ۲۲ الی ۲۵ درجه می باشد و توانایی تحمل دما تا ۲۵ درجه سانتی گراد را دارد. توجه داشته باشید که به منظور اینکه بادام زمینی جوانه بزند گیاه نیاز دارد تا درجه حرارت خاک حداقل ۱۰ درجه سانتیگراد باشد.

شرایط مناسب پرورش بادام زمینی

  • نور

نور آفتاب باید زیاد و قوی باشد تا گیاه بادام زمینی بتواند رشد کند و به ثمر بنشیند.

  • آبیاری

میزان آبیاری گیاه بادام زمینی باید کافی و مناسب باشد به طوری که همواره سطح خاک دارای رطوبت باشد، البته نباید خیس باشد.

  • کوددهی

کود فسفاته و کود کامل برای پرورش و رشد گیاه بادام زمینی مناسب می باشد.

  • بیماری و آفات

برخی از آفات عمومی که می توانند خساراتی به گیاه بادام زمینی وارد نمایند شامل پروانه کارادینا، زنجره باقلا و کرم غوزه پنبه است. از بیماری های تهدید کننده این گیاه نیز می توان بیماری به نام لکه برگی را نام برد که به منظور جلوگیری از این آفات و بیماری می توان از سموم ضد قارچ مثل دیتان زد و مانپ استفاده کرد.

برداشت بادام زمینی

به منظور برداشت کردن دانه های بادام زمینی باید گیاه را کاملا از خاک خارج نمایید و اجازه دهید بادام زمینی ها خشک گردند. بعد دانه های بادام زمینی را از پوسته بیرون بیاورید و پس از تفت دادن از خواص فراوان آن بهره مند شوید. البته پیش از تفت دادن می توانید مقداری از بادام زمینی های درشت و سالم را جدا و برای پرورش سال بعد نگهداری نمایید.

کاشت بادام زمینی بسیار پرطرفدار است زیرا این گیاه بسیار پر خاصیت است و نه تنها برای مصارف خانگی ایده ای مناسب است بلکه بسیاری از کشاورزان از طریق پرورش و تکسیر این محصول فعالیت اقتصادی و کارآفرینی می کنند زیرا این گیاه به لحاظ اقتصادی و تجاری نیز دارای اهمیت است.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *